
A megfelelő minőségű motorolaj kiválasztása segít az LSPI (alacsony fordulatszámon bekövetkező korai égés) megelőzésében
A belső égésű motor méretcsökkenése miatt egyre gyakrabban jelentkezik egy új jelenség: alacsony fordulatszám mellett bekövetkező korai égés, azaz, az LSPI. Az LSPI nem hallható és előre nem látható, azonban mégis súlyos motorkárosodást okoz. Ebben a cikkben az LSPI-vel foglalkozunk.
Az autóipar által gyártott motorok esetében a törvény előírja, hogy egyre alacsonyabb káros anyag kibocsátással üzemeljenek, és a piac is egyre hatékonyabb motorokat igényel. A másik oldalon a vevői elvárások miatt a teljesítménynek is növekednie kell. A gépjárműgyártók ezt úgy érik el, hogy csökkentik a benzinmotorok méretét, és olyan technológiákat alkalmaznak, mint a kipufogógáz-visszavezetés, katalizátorok, turbófeltöltők és a közvetlen befecskendezés.
Ezen módosítások miatt a motort árő terhelés folyamatosan növekszik. Ez viszont növeli a súlyos motorkárosodás kialakulásának esélyét. A motorkárosodások okát még mindig hevesen vitatják, de az egyik lehetséges oka az LSPI.
Mi is az LSPI?
Az LSPI egy nem kívánatos és kontrollálatlan égés, amely nem összekeverendő a kopogással. A modern járművek a lehető legnagyobb hatékonysággal működnek, hogy maximalizálják az üzemanyag-hatékonyságot. Az alacsony fordulatszámnál történő gyorsítás esetében a motor terhelése rendkívül magas. Alacsony fordulatszám mellett kialakuló és nagy terheléseknél a TGDI, azaz a turbófeltöltött közvetlen befecskendezésű benzin motrok esetében LSPI fordulhat elő.
Az alacsony sebességű előgyújtás nemkívánatos jelenség, mivel az égés a kompressziós ütem során zajlik; abban a pillanatban, amikor a főtengely a dugattyút felfelé nyomja a felső holtpont felé. Az üzemanyagot a kompressziós ütem során fecskendezik be az égéstérbe ahol a parázsló karbon lerakódás meggyújtja. Az égés során kialakuló gázok pedig még a kompressziós ütem közben tágulnak, ami a nyomás rendkívüli növekedését eredményezi az égéstérben.
Azt feltárták, hogy a lángfront nem a falaktól vagy azok közvetlen környezetéből indul, hanem a hengertér belső gázteréből. Így még rejtélyesebb, hogy mi lehet a gyújtóforrás. Gyanúba keveredtek a mikroméretű olajcseppek. Keresik a motorolajban lévő detergens/ diszpergens adalékanyagok között azokat, amelyek a befecskendezett tüzelőanyaggal keveredve azt meg tudják gyújtani. A dugattyúgyűrű a hengerfalon lévő leheletnyi olajréteget, különösen a felső kompressziógyűrű és a dugattyú közötti térből, az FHP felé haladva lehántja és az így keletkezett mikrocseppeket bejuttatja a hengertérbe, ahová a közvetlen benzinbefecskendező abban az időintervallumban fecskendezi be a benzint.
Amennyiben az égés a sűrítési ütem közben történik, úgy ez súlyos károkat okozhat a motorban, mivel a dugattyúnak és az összes alul elhelyezkedő alkatrésznek kell elnyelnie a kialakuló nyomás lökést. Annak érdekében, hogy az égéstér kokszlerakódásoktól és egyéb az esetleges LSPI kialakulását okozó lerakódésoktól mentes legyen, a motorolajnak képesnek kell lennie arra, hogy az esetleges szennyeződéseket még nyagobb mértékben eltávolítsa a henger faláról.
Megoldás a megfelelő motorolaj használata
Az LSPI hatások csökkentésének kritikus tényezője a megfelelő motorolaj kiválasztása. Minden autógyártó a saját egyedi motorjait fejleszti, amelyek mindegyikéhez saját specifikációjú motorolaj szükséges. Ameddig úgy tizenöt évvel ezelőtt csak három-négy motorolajra volt szükség egy teljes flotta kiszolgálásához, addig jelenleg több mint tíz különböző típusú motorolaj is szükséges lehet.
A lerobbanások és a költséges javítások elkerülése érdekében elengedhetetlen a megfelelő motorolaj használata. Az Eurol gazdag tapasztalattal rendelkezik a motorolaj fejlesztés terén, és ezt a szakértelmet felhasználta az LSPI elleni extra védelmet nyújtó motorolaj fejlesztésére is. Az Eurol Protence GN II benzin és hibrid motorokhoz használható, közvetlen befecskendezésű motorokkal, turbófeltöltővel és katalizátorral szerelt személy-gépkocsikhoz. A motorolajat a legnagyobb gépjármű-gyártók tesztelték és hagyták jóvá, és ennek értelmében megfelelnek a kopásvédelemmel kapcsolatos legmagasabb követelményeknek is.
Írta: Bajomi Vilmos OlajShop
Sérült hajtókar:
