Új jelszó kérése
Kategóriák
  • Akciós termékek
  • ALKATRÉSZ KIÁRUSÍTÁS
    •  
  • KENŐANYAG KIÁRUSÍTÁS
  • OLAJCSERE CSOMAGOK
    •  
  • GYÁRI OLAJ
    •  
  • SZEMÉLYAUTÓ OLAJ
    •  
  • MOTORKERÉKPÁR OLAJ
    •  
  • MOTOROS TERMÉKEK
    •  
  • AUTÓ ÉS MOTOR ALKATRÉSZEK
    •  
  • HAJTÓMŰ- ÉS VÁLTÓOLAJ
    •  
  • HASZONGÉPJÁRMŰ OLAJ
    •  
  • FÉKFOLYADÉK
    •  
  • VÍZIJÁRMŰ OLAJ
    •  
  • MEZŐGAZDASÁGI OLAJ,
    KERTIGÉP- ÉS LÁNCFŰRÉSZ OLAJ
    •  
  • IPARI KENŐANYAGOK
    •  
  • SPEC. OLAJOK (LHM, LDS, CHF)
    •  
  • HIDRAULIKA OLAJ
    •  
  • KENŐZSÍR
    •  
  • AUTÓÁPOLÁS, KARBANTARTÁS (FÉKTISZTÍTÓ, SCT, HENKEL, LOCTITE, SONAX, WÜRTH TERMÉKEK)
    •  
  • Európa-bajnoki Sportruházat
  • Reklámtermékek
Hírlevél
Elérhetőségek
Central Europe Lubricant Kft. Cím: 1154 Budapest, Szentmihályi út 114
100% elégedettség garancia

Csatlakozz Hozzánk!
Házhozszállítás

Akiket szeretünk

 

 

 

 

 

Fogyasztó Barát

 

 

 

Fizetési megoldás
Tanúsítvány
SSL Certificate
Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz
Látogató számláló
0
4
2
1
1
3
8

Manuális váltóolajok specifikációi

HAJTÓMŰOLAJOK

Mechanikus hajtóművek

A mechanikus hajtóműolajok feladatai

A hajtóműolajoknak a következő összetett tulajdonságokkal kell egyidejűleg rendelkezniük:
    •  kopásgátló tulajdonságok (filmszilárdság, jó kenési tulajdonság, illetve EP hatás),
    •  optimális folyási tulajdonságok (alacsony hőmérsékleten minél kisebb, magas hőmérsékleten megfelelően hordképes filmet biztosító
       viszkozitás, elegendőn alacsony folyáspont),
    •  korróziógátló tulajdonság (átmeneti korrózióvédő hatás és a korróziós kopás minimális értéke),
    •  összeférhetőség tömítőanyagokkal,
    •  a tulajdonságok megtartása  hosszú időn keresztül: öregedésállóság, oxidációs stabilitás, mechanikai stabilitás.

SAE J 306 viszkozitás osztályok

A viszkozitás szerinti osztályozás alapját a legelterjedtebb nemzetközi rendszer a SAE J 306 szabvány képezi. 

SAE J306 osztály Viszkozitás 100 °C-on, mm²/s 150000 mPas viszkozitáshoz tartozó hőmérséklet (°C,max)
min. max.
70W 4,1 - -55
75W 4,1 - -40
80W 7 - -26
85W 11 - -12
80 7 <11,0 -
85 11 <13,5 -
90 13,5 24 -
140 24 41 -
250 41 - -

Mechanikus hajtóműolaj teljesítményszintek

A teljesítményszint szerinti API osztályozási rendszert a következő táblázatban mutatjuk be, az egyes jellegzetességek és alkalmazási területek feltűntetésével. A GL jelölés az angol Gear Lubricant  (hajtómű kenőanyag) kezdőbetűiből adódik.
 

API jelölés Üzemelési körülmények Jellemző felhasználási helyek
GL-1
(inaktív)
Adalékolatlan, vagy oxidáciúgátló, habzásgátló ésdermedéspont csökkentő adalékkal ellátott, nem EP hatású kenőanyag. Csak igen kevés helyen. elsősorban könnyü terhelésű, csekély felületi nyomású ívelt fogazású hajtómüveknel, tengelyeknel alkalmazható, ahol a felületek relatív csúszása igen csekély.   Eaton, Freightliner, Scania, Volvo mechanikus sebességváltók,építőipari és mezőgazdasági gépek hajtómüvel (Aveling, Marshall, Faun, Fiat-Allis, Manitou, Michigan)  
GL-2
(inaktív)  
Az előzőnél magasabb adalékolás szintű hajtóműolaj EP hatás nélkül. Kis terhelésű gépjármű csigahajtásokhoz. Európai berendezésekhez igen korlátozottan használható  
GL-3
(inaktív)
Mechanikus sebességváltókhoz kis és közepes terhelésű spirális fogazatú tengelyhajtásokhoz enyhe EP hatású kenőolaj. Több autógyár használja a sebességváltók első feltöltésére. Kis teljesítményű személygépkocsi sebességváltók (Daihatsu, Fiat, Subaru, Justy, Toyota, Yaris, stb.), egyenes fogazatú nagy teljesítményű sebességváltók (Maserati, Opel GT, Pontiac)
GL-4 Szinkronizált sebességváltók és mérsékelt terhelésű spirális fogazatú vagy hipoid hajtások közepes EP hatású kenőanyaga. A legáltalánosabban elterjedt specifikáció. Mérsékelt fordulatszámú és mérsékelt terhelésű hajtóművekhez. Széles körben nagyon sok gyártó által előírt specifikáció elsősorban személygépkocsik, transzporterek transzaxiális hajtásaihoz.
 
GL-5 Erősen igénybevett különösképpen hipoid hajtások, hátsó tengelyek, differenciálművek, illetve lökésszerűen terhet hajtóművek nagy EP hatású kenőanyaga. Nagy fordulatszámú és nagy terhelésű hajtóművekhez. Alacsonyabb teljesítményszintet igénylő kenési helyekre nem minden esetben felel meg. Könnyű és nehéz haszongépjárművek sebességváltói és tengelyhajtásai off road gépek tengelyhajtásai, nagy teljesítményű személygépkocsik mechanikus sebességváltó, és differenciálművei
 
GL-6
(inaktív)
Nagyon magas EP hatású kenőanyag rendkívüli igénybevételű nagy gördülőkör eltolású hipoid hajtásokhoz. Mivel a járműgyártók ilyen szerkezeteket nem építenek be ezért ezt a specifikációt és a hozzá készített berendezés visszavonták. -
MT-1 Termikus oxidációt gátló inhibitorokat és EP adalékot tartalmazó hajtóműolajok, nagy teljesítmény és forgatónyomaték átvitelére alkalmas, nem szinkronizált mechanikus váltó művekhez, amelyekhez a GL-1 és GL-5 közötti specifikációk nem elegendőek. Az ilyen hajtóműveket jellemzően buszokban vagy nehéz haszongépjárművekben alkalmazzák. Eaton mechanikus sebességváltók,  Iveco differenciálművek
MIL-PRF-2105E 1995-ben bevezetett specifikáció amely kombinálja a MIL-L2105D és az MT-1 követelményeit. A MIL-L-2105D fizikai kémiai és tesztkövetelményei mellett tartalmazza az MT-1  szigorú elasztomer kompatibilitási előírásait is. A MIL-L-2105E követelményeit a SAE J2360 is átvette.
 
Az észak-amerikai piacokon forgalmazott haszongépjárművek (BMC, Dennis Eagle, Iveco, Meritor, Renault, Setra, Terberg, Western Star); mezőgazdasági gépek ( New Holland, Renault, Hesston) 
 
SAE J2360 Új globális minőségi szabvány, amely követelményeiben teljesen megfelel a MIL-L-2105E követelményeinek, azonban utóbbi mint katonai szabvány nem volt érvényesíthető mindenütt a világon. Tartalmazza a jelenleg érvényben levő API GL-5,  MT-1 követelményeit és a MIL-L-2105E esetében előírt szigorú üzemi tesztet is.
 
DAF haszongépjárművek differenciálművei, olajkenésű kerékcsapágyai

 

1995-ben a SAE műszaki bizottsága az API GL-1, GL-2, GL-3, és GL-6 követelményeit inaktívvá nyilvánította.

Automatikus hajtóművek munkafolyadékai

Hidromechanikus hajtóművek kenési rendszerei

Az automatikus nyomatékváltós gépkocsik részaránya nyugat-európai átlagban az elmúlt 15 év alatt megháromszorozódott, ma már megközelíti a 20%-ot.  Észak-Amerikában és Japánban az arányuk 85, illetve 75 %. A személygépkocsik automatikus sebességváltóival szemben egyre fokozódó elvárások jelentkeznek a kapcsolási komfortot, a hatásfokot és az élettartam kenés megvalósítását illetően. Az ATF-ekre (Automatic Transmission Fluid) vonatkozó gépgyártói előírások a szigorodó elvárásoknak megfelelően egyre gyorsabb ütemben változnak. Ezek az előírások különösképpen az ATF-ek öregedésállóságát, viszkozitási tulajdonságait és súrlódási karakterisztikáját teszik próbára.

Az ATF folyadék feladatai hidromechanikus automatikus váltóművekben

    •  Hidraulikus erőátvitel megvalósítása
    •  hidraulikus vezérlőfolyadék szerep
    •  speciális habzásgátló tulajdonság 
    •  hőelvezetés
    •  megfelelő súrlódási karakterisztika biztosítása
    •  mechanikus váltóelemek kenése
    •  szélsőséges hőmérsékletek elviselése
    •  a hajtómű elemeinek korrózióvédelme
    •   tömítőanyagokkal való összeférhetőség

Az automata hajtóműolajok minősítési vizsgálataira és a követelményekre vonatkozó előírások tradicionálisan az egyes gyártókhoz (korábban kizárólag amerikai: GM, Ford, Chrysler; újabban Mercedes-Benz, VW, ZF és Voith is) fűződnek, a motorolajok és mechanikus hajtóműolajok minősítéséhez hasonló nemzetközi előírások jelenleg nincsenek ezen a területen. A 90-es években a korábban hidromechanikus fokozat kapcsolás-vezérlést felváltotta a számítógéppel irányított, elektrohidraulikus beavatkozó elemekkel történő vezérlés, amely lehetővé tette a sebességváltó funkciók jelentős kibővülését. Az elektronikus vezérlés nyomán a korábbinál finomabb, nyomaték-ingadozás mentes fokozatváltás és sokkal hatásosabb motorfék hatás vált lehetővé, amelynek feltétele a váltómű mechanikus részében elhelyezett, a különböző bolygómű-áttételeket kapcsoló, ATF folyadékban úszó lamellás kuplungok gyors nyitása-zárása. Ez speciális súrlódási karakterisztikát kíván az ATF-től. Az ATF-ek öregedésállóságát tekintve is egyre szigorodnak az elvárások, előtérbe kerülnek az alapolajok és adalékcsomagok olyan típusai, amelyekkel lehetőség nyílik a személygépkocsi váltóművek élettartam kenésére, a haszongépjármű ATF-ek élettartama pedig meghaladhatja a 100 ezer km-t.. 

ATF specifikációk

Gyártó  ATF Specifikáció Leírás
Allison C4/TES-228 1989-ben haszongépjárművekhez bevezetve.  Többfokozatú motorolajok (API CF-CH4, SAE 0W-30, 10W-30, 5W-40, 14W-40), egyfokozatú motorolajok SAE 10W, SAE 30 és Dexron III minősítésű ATF olajok.Allison C4 folyadékokra nem adnak ki újabb minősítéseket
TES-295 1999-ben bevezetve, kizárólag nehéz körülmények között üzemelő, hosszú csereperiódusú ATF olajok
TES-353 2003-ban szervíz feltöltésű ATF a legnehezebb körülmények között üzemelő off-highway járművekhez bevezetve
TES-389 2006-ban haszongépjármű Dexron III H típusú automatikus sebességváltókhoz bevezetve
Chrysler Chrysler 7176 Az elsőkerékhajtású Chrysler modellek transzaxiális váltóihoz
Chrisler 7176D (ATF+2) Kiegészítve fokozott hidegfolyási követelményekkel és oxidációval szembeni ellenállóképességgel, 1997-ben bevezetve.
Chrysler 7176E (ATF+3) Kiegészítve növelt nyírásstabilitással és jobb alapolajok használatára vonatkozó követelménnyel. A négyfokozatú automatákra vonatkozó követelmény Dexron-ra vagy Mercon-ra nem alkalmazható.
Chrysler ATF+4 (ATE) Bevezetve 1998-ban. Az ATF+4 szintetikus és helyettesíti az ATF+3 munkafolyadékokat. Elsőként a 2000-es és 2001-es modellévben írták elő, a korábbi Chrysler automatákhoz is használható, kivéve az 1999-es és régebbi minivan-ok 41TE/AE automatával. Chrysler ATF+4 minőségű munkafolyadékot kell használni minden olyan gépkocsihoz, ami gyárilag is ATF+4 minősítésű hajtóműolajjal volt feltöltve. A piros színezék a folyadékban idővel módosulhat. Az olaj öregedésével a színe sötétedik, és inkább barnásnak látszik. Az ATF+4 típusú folyadékok egyedi szaga is változik a használat során.
Chrysler ATF+5 A 2002-es és annál fiatalabb modellekhez
Ford Type F 1967-ben bevezetve a GM automatikus sebességváltókhoz. A Toyota által is alkalmazott előírást 1995-ben vonták vissza.
Type CJ Speciális munkafolyadék Ford C6 sebességváltókhoz. Hasonló a Dexron II-höz. Nem alkalmazható azokhoz a váltókhoz, amelyek Type F típusú folyadékot írnak elő. Mercon vagy Mercon V típusú folyadékkal helyettesíthető.
Type H Kisebb mennyiségben igényelt Ford specifikáció, amely különbözik a Dexron és Type F specifikációktól. Mercon vagy Mercon V típusú folyadékkal helyettesíthető.
Mercon 1987-ben bevezetve, nagyon hasonló a Dexron II-höz. Megfelelő a korábbi gyártású Fordokhoz, kivéve, amelyek Type F típusú folyadékot igényelnek. 2007. július 1-jétől a Ford megszüntette a Mercon típusú folyadékok gyártását és a licenszek kiadását. A Ford szerint a Mercon típusú ATF-et igénylő helyekre Mercon V típusú folyadékok alkalmazhatóak.
Mercon V 1997-ben bevezetve. Helyettesíti a Mercon típusú munkafolyadékokat. Ez a jelenlegi ATF specifikáció a legújabb Ford típusokhoz.
Mercon SP A legújabb súrlódás módosító adalékkal ellátott ATF kizárólag Ford TorqShift sebességváltókhoz. Nem alkalmazható olyan sebességváltókhoz, amelyek Mercon vagy Mercon V típusú munkafolyadékot igényelnek.
General Motors Type A Suffix A 1957-ben bevezetve, visszavont specifikáció
Dexron B 1967-ben bevezetve, visszavont specifikáció
Dexron II C 1973-ben bevezetve, visszavont specifikáció
Dexron II D 1981-ben bevezetve, visszavont specifikáció
Dexron II E 1991-ben bevezetve, visszavont specifikáció
Dexron III A Dexron II E specifikációt helyettesíti, szigorúbb oxidációs és korróziós tulajdonságok a GM elektronikus vezérlésű automatikus váltóihoz.
Dexron III (H) A Dexron III módosított változata, bevezetve 2004-ben
Dexron III/Saturn Speciális előírás a Saturn váltókhoz.
Dexron VI Bevezetve 2005-ben a GM Hydra-Matic 6L80 6 fokozatú, hátsókerék-hajtású modellek sebességváltóihoz. A Dexron VI helyettesíti a Dexron II és III specifikációkat, és alkalmas a GM vagy más által gyártott sebességváltókhoz, amelyekhez Dexron II vagy III specifikáció volt előírva.

 

Manuális hajtóműolaj váltóolaj specifikációk

 

API GL-1
Kisterhelésű hajtóművek
API GL-2
Visszavonva. (Csigahajtások)
API GL-3
Visszavonva. (Közepes terhelésű hajtóművek)
API GL-4
Nagy terhelésű, elsősorban szinkronizált működtetésű mechanikus hajtóművek
API GL-5
Nagy teljesítményű, hypoid fogazású hajtóművek, elsősorban differenciálművel
API MT-1
Nagyobb terhelések, mint GL-5

Webáruház készítés