Mi a különbség a dízel motorolajok között?
A dízelmotorolajokat alapvetően teherautók vagy a munkagépek életerejének tekintik ami az elmúlt 20 év során a mindennapjainkban használt személyautók egyik legmaghatározóbb erőforrásává vált. Számos olyan funkciót lát el, amelyek szerves részét képezik a gépezet több fontos folyamatának. Először is, megakadályozza a motorban lévő fémfelületek dörzsölését és súrlódást, másodszor az égési folyamat során keletkezett hő átadásáért és eltávolításáért is felelős, harmadszor minimalizálja a magasabb hőmérsékleten kialakuló oxidációt. A motorolajok mindezeket a funkciókat hatalmas hő és nyomás alatt teljesítik.
A dízelmotorolajok közötti elsődleges különbség
Az elsődleges különbség az alapolaj kiválasztásánál kezdődik. Alapolaj szempontjából két fő típusról beszélhetünk. Ásványolaj alapú vagy szintetikus motorolajról.
Ásványi vagy kőolajból előállított motorolajok
Az üzemanyag gyártás melléktermékeként ez az olajtípus frakcionált desztillációval vagy a kőolaj különböző részekre osztásával áll elő. A nyers kőolajtermék közvetlen mellékterméke, ciklikus paraffinokból és alkáli-anyagokból áll. Ez az olajtípus sok generáció óta a legkeresettebb kenőanyag minden motortípus számára.
Az ásványolajok védelmet nyújtanak a motor számára, viszont ennek az olajtípusnak azonban vannak olyan hiányosságai, amelyek miatt a használatukkal nem biztosítható a motor számára a legjobb védelem. Valójában az ásványolaj a motorban való használat szempontjából előnyős és előnytelen tulajdonságokkal is rendelkezik.
Például a kőolajok elkezdenek lebomlani és oxidálódni, amikor az olaj hőmérséklete meghaladja a 450 Celsiust. Az oxidáció viszont növeli a kopás és a lerakódások kialakulásának lehetőségét. Másrészt viszont ez a típusú kenőolaj vastaggá válhat a hőmérséklet csökkenésével és ez problémát okozhat az alacsony hőmérsékleti áramlás szempontjából a hidegindítás során. alacsony hőmérsékleten (-40F). Amikor az oxidáció megtörténik, olajiszap alakulhat ki ami elzárhatja az olajjáratokat ezzel gátolva a kenőanyag áramlását.
Szintetikus dízelmotor-olajok
Mielőtt gépjárművekben használták volna, ezt a fajta motorolajat először vadászgépekben használták. A szintetikus olajokat 1972-ben vezették be a piacra, és fokozatosan nőtt a népszerűségük a jobb motorvédelem miatt.
A szintetikus dízelolajok számos szempontból különböznek a kőolajoktól. Először is, mesterségesen készülnek, nem pedig kiszivattyúzzák őket a föld alól. Tökéletes gyártási folyamaton mennek keresztül, és a fejlett készleteket is felhasználják. Az ilyen típusú motorolajok többsége poliésztereken, poliglikolokon, poliolefineken, alkilezett benzolon és alkilezett naftalinon alapulnak. Míg a kőolaj-motorolajok különböző méretű molekulákkal rendelkeznek, a szintetikus motorolajok molekuláris szerkezete egységes.
Ennek a motorolaj típusnak a hátránya a magasabb ára. Mivel gyártási folyamata bonyolultabb, mint a kőolaj származékból előállított dízelmotorolajoké, ezek ára az utóbbinak csaknem három-négyszerese. Ez a tényező kissé problémás lehet a jármű- és a flotta tulajdonosainak az olajcsere során. Másrészt tartósabbak és hoszabb élettartamúak is, mint az ásványolaj alapú dízel motorolajok.
A fő különbség a kőolaj alapú és a szintetikus motorolaj között
A legnagyobb különbség e két olajtípus között alapvetően a molekulaszerkezetük. A szintetikus olaj molekuláris szerkezete egyenletes, ezért következetesebb tulajdonságokkal rendelkezik, mint a kőolaj. A kőolaj-dízelmotorolajok viszont természetes alapúak, emiatt a felépítésük nem egyenletes.
Melyik a legjobb dízelmotorolaj a motorodhoz?
Nyílvánvaló a válasz: a stabilabb tulajdonságaik miatt a szintetikus dízelmotorolajok. Egységes részecskeszerkezetükkel jobban alkalmazhatók a felhasználások szélesebb körében.
Az ilyen típusú dízelmotorolajok ráadásul szélsőséges körülmények között is jobban használhatóak. A kőolaj alapú dízelmotorolajok a magas hő hatására lebomlanak, az alacsony hőmérséklet következtében viszont sűrűbbé válnak. A szintetikus motorolaj egységes molekulaszerkezete viszont maximális védelmet nyújt a kopás ellen mind meleg mind pedig hideg körülmények között. Ez azt jelenti, hogy az iszapképződés esélye is alacsonyabb.
Mindez bizonyított?
Mára bebizonyosodott, hogy a szintetikus kenőanyagok jobban védik a motorokat, sebességváltókat, a mozgó alkatrészeket és a hidraulikus rendszereket is. A szintetikus dízelmotorolajok segítségével a motorok a legjobb teljesítményt nyújtják, ami viszont jobb üzemanyag-takarékosságot és nagyobb teljesítményt eredményeznek a kőolaj alapú motorolajokhoz képest.
A szintetikus alapú motorolaj hosszabb olajcsere intervallumok elérését is biztosítja. A kőolaj alapú dízelmotorolaj használata mellett az olajtöltet cseréjét hsználattól függően 5 - 10.000 kilóméterenként javasoljuk. A szintetikus motorolajok használatával viszont ez akár 15-20.000 kilóméter tehető meg a használattól függően az olajtöltet cseréjét megelőzően. Mivel hosszabb egy-egy olcsere intervallum, ez ellensúlyozza azt a hátrányt, hogy a szintetikus dízelmotorolajok drágábbak, mint kőolaj alapú motorolajok.
A szintetikus dízelmotorolajok használata melletti másik jó érv, hogy környezetbarátak. Tekintettel arra, hogy két vagy akár háromszor hosszabb az olajcsere intervalluma, mint a kőolaj alapú motorolajokénak, így kevesebb fáradtolaj keletkezik az autó üzemeltetése során.
Végül, de nem utoljára a szintetikus dízelmotorolajok jobb magas hővel szembeni és hideg indításkori védelmet nyújtanak, mint a kőolaj alapú motorolajok. A szintetikus anyagok mentesek a kőolajban előforduló szennyeződésektől, így simább mozgást biztosítanak a surlódó részek között. Ez a tényező jelentősen csökkenti a súrlódás következtében kialakuló hő termelődésének esélyét ezen részek között. Ami az indítást illeti, a szintetikus dízelmotorolajoknak jobb alacsony hőmérsékleti folyékony tulajdonsággal kell rendelkezniük, amelyek megkönnyítik a mozgó alkatrészek elérését már a motor beindítása során is. Ez különbözik a kőolajtól, amely hideg időben sűrűbbé válik, és nem azonnal ér el minden mozgó alkatrészt a hidegindítás során.
A második fő különbség az alapolajat követően a motorolaj viszkozitása
Ha megnézi a kiválasztott motorolaj címkéjét, akkor számos számjegyet láthat rajta, például 10W-40, 5W-40, 5W-30 vagy akár 0W-30. Érdemes ezekre a számokra is odafigyelni.
Ezek a számok az olaj viszkozitására vagy az úgynevezett „vastagságára” utalnak. A mai olajok általában vékonyabbak, ezáltal lehetővé teszik a motorolaj gyors áramlását a motor alkatrészei körül a motor indításakor és ez segít megelőzni az egymáson surlódó fém alkatrészek idő előtti kopását. Ezen kívül a modern motorok sokkal finomabb tűrésekkel készülnek, ezért vékonyabb motorolajok használatát igénylik. A vékonyabb olajok - alacsonyabb viszkozitásúak - szintén segítenek az üzemanyag-takarékosságban és a gyors folyadék áramlásban.
A legtöbb motorolaj viszkozitása két számjegyet jelöl, mert „többfokozatú” motorolajról van szó. Ez azt jelenti, hogy a motorolajban lévő adalékok segítségével a hőmérséklet függvényében megváltoztathatja a viszkozitást.
Minél alacsonyabb az első szám ami a „W” szám és a hideg oldali tulajdonságokat jelöli, annál jobban viselkedik az olaj alacsony hőmérsékleten is. Minél alacsonyabb a második szám, annál jobban viselkedik a motorolaj magasabb hőmérsékleten is.
Természetesen mindig az a legjobb viszkozitás a motor számára amit a gyártó meghatározott. Pl.: egy 90-es évek végén gyártott benzin motorba, aminek a vizskozitásra vonatkozó előírása 10W-40 nem érdemes 5W-30 viszkozitású motorolajat beletölteni, mert más a motor tűrése, mint amit egy 5W-30 motorolaj elvár.
A különböző viszkozitású motorolajok nem jobbak vagy rosszabbak egymással szemben, azaz egy 0W-20 motorolaj semmivel sem jobb, mint egy 15W-40 motorolaj, hanem más. Egy idősebb, a 90-es évek elején gyártott motor számára a 15W-40 sokkal jobb, mint a 0W-20, mivel azt az idős motor pillanatok alatt megeszi. És visszafele is igaz, egy modern az elmúlt pár évben készült motor számára a 0W-30, 0W-20 vagy akár a 0W-16 a megfelelelő választás és bizony hamar tökkremenne nem elégséges kenés miatt egy 15W-40 motorolaj használata esetén.
Különböző olajmárkákat és akár különböző minőségűeket is össze lehet keverni rövid távon anélkül, hogy súlyosan károsítaná a motorját. Két rossz közül a kisebbik, ha rossz az olaj viszkozítása vagy típusa az autó motorjában mint, hogy nincs olaj benne. Viszont, ha nem megfelelő a motorolaj viszkozitás vagy specifikációja, akkor mielőbb olajcserére lesz szüksége annak érdekében, hogy ne károsodjon a motor.
A harmadik és talán a legfontosabb tényező a nagy teljesítményű dízel motorok motorolajának kiválasztása során a kenőanyagra vonatkozó specifikáció, vagy gyártói jóváhagyás megléte.
A helyzet megnehezítése érdekében különféle motorolaj-szabványok is léteznek, de a legfontosabbak az egyes motorolajok ACEA (az Európai Motorgyártók Szövetsége) szabványai és a motorgyártó által meghatározott motorolaj specifikáció megléte.
Az elsődleges minden esetben a motorgyártó által meghatározott motorolaj specifikáció megléte, mivel ez a specifikáció tartalmaz minden olyan elvárást és tulajdonságot a motorolajjal szemben amit a gyártó a motor tervezése során figyelembe vett és ami mentén a motor kifejlesztésre került. Ez nagyjából annyit jelent, hogy amennyiben egy nem megfelelő motorgyártói specifikációval rendelkező motorolajat használunk úgy előfordulhat, hogy a motor működése nem lesz megfelelő, vagy akár hosszú távon tönkre is megy. A motorolajra vonatkozó előíást általában az autó kézikönyvében a karbantartási résznél lehet megtalálni.
A dízelmotorok motorolajjal szembeni követelményei nagyban eltérnek a benzinmotoroktól, ezért gondoskodnia kell arról, hogy az autójához megfelelő olajat használja. Különösen fontos akkor, ha autójában dízel-részecskeszűrő (DPF) van, mivel a nem megfelelő minőségű motorolaj a dízel-részecskeszűrő eltömődéséhez vezethet aminek a cseréje több százerer forintos összeg is lehet.
Csakúgy, mint a benzinmotoroknál, a dízel-specifikus motorolajnak is számos osztályzata van, ezért ellenőrizze a kézikönyvben az adott motortípusra vonatkozó motorolaj szabványt:
Dízelmotor olaj specifikációk régebbi, dízel részecske-szűrő nélküli motorokhoz:
- B1 Üzemanyag-takarékos dízelmotorokhoz
- B3 Nagy teljesítmény és / vagy hosszabb olajcsere intervallummal üzemelő dízelmotorokhoz
- B4 Közvetlen befecskendezésű személygépkocsi-dízelmotorokhoz
- B5 Üzemanyag-takarékos dízel kiterjesztett olajcsere intervallummal
Amennyiben az autójában dízel részecskeszűrő van, akkor „csökkentett vagy alacsony SAPS” típusú motorolajokat kell használnia, különben fennáll a dízelrészecske-szűrő eltömődésének veszélye. A SAPS jelentése szulfát, hamu, foszfor és kén - minden olyan anyag, amely felhalmozódhat a DPF-ben.
Dízelmotor olaj specifikációk dízel részecske-szűrővel rendelkező motorokhoz:
- C1 Alacsony SAPS tartalom (0.5% ash) és üzemanyag takarékosság
- C2 Közepes SAPS tartalom(0.8% ash) üzemanyag takarékosság emelt teljesítmény
- C3 Közepes SAPS tartalom (0.8% ash) kevésbé üzemanyag takarékos, nagyobb teljesítmény központúság
- C4 Alacsony SAPS tartalom, magas utókezelő rendszer kompatibilitás
- C5 Közepes SAPS tartalom, növelt üzemanyag takarékossági tényezőkkel
Miért fontos mindig a gyártó által meghatározott specikiációknak megfelelő motorolajat használni?
Mert a gyártó által meghatározott előírások a motorolajjal szemben általában magasabbak és szigorúbbak, illetve időről időre frissítik a specifikációk mögött található előírásokat. Vegyünk alapul két általánosan használt BMW motorolaj specifikációt, a BMW LL-01 és BMW LL-04 specifikációkat. Az LL-01 a dízel részecskeszűrő nélküli, még az LL-04 a dízelrészecske szűrővel rendelkező motorokba valő motorolaj, áltaában 5W-30 vagy 5W-40 viszkozitással.
2018 előtti BMW LL-01 és BMW LL-04 motorolaj specifikáció:
Látható, hogy a fentebb található ACEA B specifikációkkap szemben szinte minden terülten magasabb a BMW LL-01 spceifikáció átlal a motorolajjal szemben állított követelmény. Illetve érdemes megtekinteni a régi BMW LL-98 specifikáció és a BMW LL-01 között tapasztalható megnövekedett követleményeket is.
Ha ugyanilyen szempontok mentén összehasonlítjuk a BMW LL-04 és mondjuk az ACEA C3 specifikációt, ott nem találunk ilyen szignifikáns eltérést, ugyanis a BMW LL-04 az ACEA C3-ra épülve került meghatározásra.
2018 utáni BMW LL-01 és BMW LL-04 motorolaj specifikáció:
2018-ban a BMW revidiálta, azaz frissítette a BMW LL-01 és BMW LL-04 motorolaj specifikációkat.
Itt már látható egy nagyobb fokú növekedés a meghatározott motorolaj követeleményekkel szemben az ACEA C3-al szemben a BMW LL-04 javára szinte minden területen.
Ebböl a példából is jól látható, hogy milyen magas mértékben szükséges gondosan körbejárni a megfelelő motorolaj kiválasztását, ugyanis a nem megfelelő motorolaj haználatának a következő területekre lehet negatív kihatása a használat során:
- Üzemanyag takarékosság
- Kipufogógáz kezelő rendszerek élettartama
- Korom lerakódás képződése
- Motorkopás
- Olajiszap és olajsár kialakulása
- Dugattyúgyűrű koksz kialakulás
- Oxidatív stressz következtében kialakuló viszkozitás növekedés
Ahogy egyszer egy okos mérnökember mondta: nem érdemes az olaj minőségén és az olacserén spórolni, mivel a motorolaj a motor egészének az egyik legolcsóbb alkatrésze aminek elég nagy kihatása van a motor megfelelő működésére és élettartamára!
Röviden összefoglalva, hogyan választhatjuk ki az autónknak megfelelő motorolajat:
- Nézzük meg az autó kézikönyvében, hogy mi a motorolajra vonatkoző előírás és válasszunk egy ennek megfelelő motorolajat.
- Ha nincs meg a kézikönyv, akkor válasszunk egy számunkra hiteles kenőanyaggyártót és az Ő motorolaj kiválasztó programjának segítségével keressük ki az autónkba való motorolajat. MILYEN OLAJ KELL AZ AUTÓMBA!
- Ha végkép elakadtunk és szükség lenne egy szakmai segítségre, akkor keressen minket elérhetőségeinket! OLAJSHOP ELÉRHETŐSÉGEK
A cikket írta: Bajomi Vilmos