Hogyan mérhető a fékfolyadékok minősége?
Nagyon fontos a jó minőségű és jó állapotú fékfolyadék használata. A fékfolyadék állapotának meghatározása érdekében számos különböző praktikus mérőeszköz található, amelyek betekintést nyújtanak a DOT 3, DOT 4 és DOT 5.1 fékfolyadékok forráspontjába és nedvességtartalmába. Tekintettel arra a gyakori kérdésre, hogy ezek az eszközök megbízhatóak-e, az Eurol számos eszközzel hajtott végre egy sor vizsgálaton, hogy ennek eredményeképpen megbizonyosodjon a kpaott eredmények használhatóságáról.
Általánosságban a fékfolyadék forráspontja tekinthető az egyik legfontossabb paramnéternek a fékfolyadék minőségének megállapításakor. A túl alacsony forráspontú fékfolyadékok alacsony fékteljesítményt okozhatnak, különösen erőteljes vagy tartós fékezés esetén. Minél több nedvességet vesz fel egy fékfolyadék, annál alacsonyabb lesz a forráspontja. A fékfolyadékok higroszkópos jellegűek, ami azt jelenti, hogy környezeti levegőben lévő nedvességet és párát felszívják.
A Fékfolyadék forráspontjának változása
a nedvesség növekedésével arányosan
Három vezetőképesség mérő
A piacon található egyik mérőrendszer a fékfolyadék-teszt toll, amely a folyadék elektromos vezetőképességét méri. Ezután átalakítja a mért vezetőképességet, és nedvességtartalomként jeleníti meg. Ez elméletileg jó módszer lenne, ha az összes fékfolyadék azonos kémiai összetételű és ezért azonos vezetőképességű lenne. Sajnos a fékfolyadék összetétele gyártóként változhat, és bizonyos esetekben a kapott eredmények megbízhatatlanná válnak.
A vezetőképesség mérése mellett, mint a fékfolyadék forráspontjának meghatározásának eszköze, vannak olyan vizsgálati módszerek, amelyek ezt közvetlenül a folyadék melegítésével teszik meg. Az Eurol két vezetőképesség-mérővel tesztelte a különböző beszállítók DOT 4 fékfolyadékainak összehasonlítását, és azok nedvességtartalmát is hivatalos laboratóriumi módszerrel, a Karl Fischer-módszerrel (ASTM D6304) vizsgálta.
A Karl Fisher vizsgálati módszer szerint a friss fékfolyadékok átlagosan 0,1% nedvességet tartalmaznak. A vezetőképességmérők azonban eltérő értékeket adtak, még akkor is, ha ugyanazokat a mintákat tesztelték újra és újra. Nedvesség hozzáadása a mintákhoz szintén hibás értéket és mérőeszközönként eltérő eredményeket eredményezett. Bizonyos esetekben a nedvesség hozzáadása egyáltalán nem is jelent meg a kapott értékekbe, holott a tesztelt fékfolyadékhoz jelentős mennyiségű (legfeljebb 6%) nedvességet adtak hozzá.
Forráspont mérő készülék
Végezetül a fékfolyadékokat forráspont mérő készülékkel tesztelték. A teszt során használt forráspont mérő készülék vizsgálati eredményei nem mutattak meglepetésértékeket a tesztek során, még akkor sem, ha nedvességet adtak a fékfolyadékhoz. Ez az eszköz azt jelezte, hogy minden olyan fékfolyqadék minta, amelyhez nem adtak hozzá nedvességet, megfelelt a legalább 230 ° C-os DOT 4 specifikációnak. Továbbá az mutatta, hogy a nedvességtartalom növekedésével ellentétesen csökkent a fékfolyadék forráspontja.
Az OlajShop javaslata
Úgy tűnik, nem minden esetben támaszkodhatunk a praktikus eszközök által mutatott eredményekre. Ez különösen igaz a vezetőképesség-mérők, mint például a fékfolyadék tesztelő toll esetében, amik alig adnak megfelelő visszajelzést a fékfolyadék állapotáról. Elméletileg azt is mondhatnánk, hogy a vezetőképesség mérők használata vakra való hagyatkozást jelent, mivel életveszélyes lehet, ha a fékfolyadék teszteléséhez használt készülék nem érzékeli a nedvességtartalom növekedését a fékfolyadékban. A tesztek eredményeit tekintve az OlajShop a forráspont mérő készülékek használatát javasolja: a tesztek eredményéből kiderült, hogy ez a vizsgálati módszer biztosítja a legmegbízhatóbb eredményeket a fékfolyadékok vizsgálata során.
A cikket írta: Bajomi Vilmos