Ipari hajtóművek kenése
A hajtóművek használata a világon mindenhol és minden iparágban nélkülözhetetlen. Változatos, gyakran szélsőséges körülmények között is működniük kell. A hajtóművek biztonságos üzemelése érdekében kiemelt fontosságú szerepe van a használt kenőanyagnak. A hajtóműolaj kiválasztása alapvetõ fontosságú feladat, amit a lehetõ legnagyobb körültekintéssel kell elvégezni.
A megfelelő hatjóműolaj kiválasztása során a következõ szempontok játszanak szerepet:
- A hajtóműelemek építési és gyártási módja
- Üzemi feltételek és a hajtómű karbantartása
- A kenőanyag viszkozitása, alapolaja és adalékolása
Hajtóműveket minden iparágban használnak. Az adott alkalmazási feladattól függően különféle hajtómű típusokat alkalmaznak. A hajtóműveket általában építési módjuk szerint osztályozzák, mint például csiga-, homlok- vagy kúpfogaskerekes hajtómű.
A modern hajtóművek típustól függetlenül egyre nagyobb követelmények elé állítják kenőanyagokat gyártó cégeket.
A modern ipari hajtóműveket az elmúlt időszakban ért főbb változások:
- nagyobb teljesítményű hajtóművek
- kisebb méretű hajtóművek
- kevesebb kenőanyag mennyiség a hajtóművekben
A továbbfejlesztett hajtóművek kenõanyagokkal szemben támasztott követelményei többek között a következők:
- Ellenálló képesség az öregedéssel szemben - Oxidáció Stabilitás növelése
- Nagyobb termikus stabilitás
- Szürkefoltosodással / mikropittingel szembeni ellenállás
- Hosszabb kenőanyag élettartam
- Magasabb szintű védelem a csapágykopással és korrózióval szemben
- Folyamatos kenőanyag teljesítmény
- Jobb vízelváló képesség
- Magaabb szintű szűrőképesség
A hajtóműolaj megfelelő viszkozitási szintjének kiválasztása:
Hajtómûvek kenéséhez főként olajokat, de néhány esetben kenőzsírokat is használnak. A hajtómûolaj viszkozitásának, illetve a zsír konzisztenciájának kiválasztásakor a következõ paramétereket kell figyelembe venni:
- Kerületi sebesség (fordulatszám tartomány, átmérő)
- Alkalmazási hőmérséklet tartomány
- A hatjómű terhelése
A megfelelő hajtóműolaj viszkozitás kiválasztásakor általában az alábbi alap szabályok érvényesek:
- Nagy kerületi sebességű és alacsony hõmérsékletű hajtómű esetében alacsonyabb viszkozitású hajtóműolaj használata javasolt
- Kis kerületi sebességű magassabb hõmérsékletű, nagy terhelésű hajtómű esetében egy viszonylag magasabb viszkozitású hajtóműolaj használata a javasolt
Tehát:
- Magas viszkozitás -> alacsony sebesség, magas terhelés, magas hő
- Alacsony viszkozitás -> magasabb sebesség, alacsony terhelés, alacsony hő
Alapolajok és tulajdonságaik:
Hajtómûolajok elõállításához többféle alaolajat használhatnak.
- Ásványolajokat
- Polialfaolefineket (PAO)
- Észtereket
- Poliglikolokat (PG).
A csigahajtóművekben a csigakerék foszforbronz alapanyaga okán legjobban a poliglikol alapú szintetikus hajtóűolajok váltak be.
A csigafogazatban fellépő nagy csúszási súrlódás miatt kialakuló hőmérsékletemelkedést kordában tartja, javítja a hatásfokot és növeli a teherhordó képességet.
Azonban a poliglikol alapú kenőanyagokat nem lehet ásványolajokkal, növényi olajokkal vagy más szintetikus olajokkal keverni.
Poliglikolra való átállás során az egyéb olaj visszamaradó mennyisége nem lehet több 1%-nál.
Ezenkívül a poliglikol alapu olajok nem férnek össze minden típusú tömítéssel és bevonattal, ezért alkalmazás elõtt ellenõrizni kell az ezekkel való összeférhetõséget.
Előírások és jóváhagyások
A hajtóműolajoknak az iparban való alkalmazhatósághoz meg kell felelniük bizonyos alapkövetelményeknek.
Ide tartoznak a DIN és ASTM előírások, valamint a berendezés gyártójának jóváhagyásai.
Például a DIN 51517 - 3. rész az ipari CLP hajtómûolajokra vonatkozik.
A CLP rövidítés betûi a következõket jelöli:
C = hajtómûolaj
L = az olaj oxidáció és korróziógátló adalékokat tartalmaz
P = az olaj súrlódás és kopáscsökkentő adalékokat tartalmaz
Ipari hajtóműolajok az OlajShop kínálatában
Írta: Bajomi Vilmos OlajShop