Olajszűrő - Márpedig a minőség számít!
Mi is a különbség olajszűrő és olajszűrő között?
Sok embernek minden olajszűrő egyforma. Az ár az egyetlen tényező, amelyet figyelembe vesznek amikor szűrőt választanak. Kívülről nagyjából ugyanúgy néz ki mindegyik, de a lényeg és a különbség az belül van.
A szűrőgyártók különféle szűrőközegeket használnak az olaj tisztaságának megőrzéséhez. A gyantával impregnált papírszűrő mintha örökké létezett volna, és a cellulózszálakat használja fel a szennyeződések megkötésére. A kiváló minőségű papírszűrő egyenletesen hajtogatott elhelyezéssel jó szűrési hatékonyságot biztosít. A tipikus OEM vagy szabványos cellulózszálas közeggel ellátott olajszűrő a 15-40 mikron vagy annál nagyobb részecske körülbelül 97,5% -át felfogja.
Egyes szűrők a cellulózszálak és a nemszőtt műanyag vagy szintetikus szálak kombinációját használják a szűrés hatékonyságának javítása érdekében. A különböző anyagokat kombinálhatjuk vagy többrétegű szűrőelemben használhatjuk. Az ilyen típusú szűrők szűrési hatékonysága akár 99,5% lehet, és akár 40% -kal több szennyeződést is felfoghatnak, a 3–5 mikronos szemcseméretű szennyező anyagokból.
Az egyik legnagyobb kihívás, amellyel ma minden olajszűrőnek szembe kell néznie, a megnövelt olajcsere periódus. Noha a durva használat mellett továbbra is 5-10.000 kilométerenkénti olajcsere ajánlott, az autó és az olaj gyártó által javasolt olajcsere periódus a „normál” vezetési körülmények között 15-10.000 Km, vagy akár 20-25.000 km, de eges esetekben még ennél is hoszabb lehet. Sok járműnek nincs fix ajánlott szervizintervallumja, hanem ehelyett egy „Szerviz emlékeztető lámpa” és a mögötte található algoritmus ami felelős azért, hogy megbecsülje, mikor kell az olajat cserélni. Egyes járműveken a vezetési körülményektől függően előfordulhat, hogy 25–30.000 kilométeren keresztül nem világít a lámpa! Ilyen hosszú ideig kell megfelelően működnie az olajszűrőnek is.
Egyes vélemények szerint a legolcsóbb, márka nélküli általános kínai olajszűrők jóesetben 5000 kilóméterig tartanak ki, mielőtt eltömődnek és bypass üzemmódba kapcsolnának. Valamennyi olajszűrőnek van egy bypass szelepe, amely úgy van kialakítva, hogy kinyisson, ha a szűrő eltömődik. Az bypas szelep megakadályozza az olajnyomás jelentős csökkenését ilyen helyzetekben, de lehetővé teszi a nem szűrt, szennyezett olaj keringését a motorban. Ugyanaz az erdmény ilyen esetben mintha olajszűrő nélkül futna a motor!
Még rosszabb, ha a szűrőközeg szétesik vagy meghibásodik, mert ilyenkor törmelékdarabok kerülhetnek az olajjáratokba, és mindenféle problémát okozhatnak a motor belsejében. Az ilyen törmelék korlátozhatja vagy elzárhatja a kritikus olajjáratokat, ami az olajnyomás csökkenését vagy akár a motor károsodását okozhatja.
A legjobb tanács, amelyet a szűrő vásárláskor adhatunk az ügyfeleinkej az, hogy a jól ismert prémium márkás olajszűrők közül válasszon - különösen, ha az olajcsere periódusa normál használat mellett 10.000 kilométernél hosszabb. Sok prémium szűrő 15 - 20 000 kilométer vagy annál hosszabb olajcsere esetén is megfelelően működik, , mindenesetre a 10 000 kilométeres vagy annál hosszabb olajcsere intervallumok esetén mind a prémium márkás szintetikus motorolajak, mind a prémium minőségű szűrők használata javasolt.
A cikket írta: Bajomi Vilmos