Kategóriák
  • Akciós termékek
  • KIÁRUSÍTÁS
  • SZEMÉLYAUTÓ MOTOROLAJ
    •  
  • SZŰRŐK
    •  
  • MOTORKERÉKPÁR ÉS VÍZIJÁRMŰ
    •  
  • HAJTÓMŰ- ÉS VÁLTÓOLAJ
    •  
  • HASZONGÉPJÁRMŰ OLAJ
    •  
  • IPARI KENŐANYAG
    •  
  • FÉKFOLYADÉK
    •  
  • SPECIÁLIS FOLYADÉKOK
    •  
  • AUTÓÁPOLÁS
    •  
  • AUTÓ ÉS MOTOR ALKATRÉSZ
    •  
  • REKLÁMTERMÉK
  • Forgalmazott márkák
    •  
  • SZERVIZTERMÉKEK
Hírlevél
Elérhetőségek
Central Europe Lubricant Kft.

Budapesti és Váci bolti átvétellel, készlettel, kapcsolatban:

info@olajshop.hu   +36 30 758 9933

Csomagfeladással, kiszállítással kapcsolatban:

csomag@olajshop.hu +36 30 839 9121 

Árajánlat kérés, műszaki segítség, termék kiválasztással kapcsolatban:

info@olajshop.hu +36 30 758 9933; 

Cím:

Székhely: 2056 Szátok, Hrsz 08/10
 

Kövess minket a Facebookon is

Házhozszállítás és Szállítási költségek

Fizetési megoldás
Tanúsítvány
SSL Certificate
Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz
Látogató számláló
1
5
3
3
4
3
7

Olajcsere: Normál vagy Hosszú olajcserét válasszak?

Normál, vagy hosszú olajcsere periódussal használjam az autómat?

Az új autó modellek bemutatkozásakor jellemzően büszkén hangoztatják a gyártók a növelt, 30, sőt, ma már akár 50 ezer kilométeres szerviz- és olajcsere-periódusokat. Jó ez nekünk? Valóban spórolhatunk vele? 


A válasz pedig az, hogy akár lehet jó az autósnak is, de alapvetően ebből is az autógyártók profitálnak a legtöbbet. Az óvatlan autós pedig akár pórul is járhat. Fontos ugyanis tudni azt, hogy a jellemzően nagy betűkkel hirdetett kilométerérték az ideális felhasználás esetére vonatkozik, arra, amikor a motor hosszú távon az olaj számára ideális, csekély terhelést jelentő üzemben dolgozik. Egyenletes fordulatszámon, megállások nélkül.

Minél inkább eltérünk ettől (és használjuk az autónkat úgy ahogy az emberek 90%-a teszi, azaz városban), annál inkább nem igaz a hangoztatott mesésen hosszú periódus. Úgy lehet ez valós, ahogyan a gyári üzemanyag-fogyasztási adat.

Nem kizárt, hogy lehet produkálni akár egy középkategóriás autóval is 3,9-es fogyasztást, ha a gyártó ezt állítja, de valahogy az életben inkább az 5 liter lesz a reális.

Hasonlóan lehet egy olaj élettartama 30 ezer kilométer. Ideális körülmények között elegendő lehet ilyen „sűrűséggel”, illetve „ritkasággal” cserélni a kenőanyagot, ám az élet ennek sokszor ellentmond.


Ma már számos autó használatfüggően írja az olajcsere idejét, s bizony nem kell meglepődni, ha a „változó, akár 30 ezer kilométeres” ciklusból városi üzemben 12-15 ezer kilométeres lesz.

Ez teljesen reális, a városi üzem könnyedén ad kétszeres, sőt, többszörös terhelést az olaj számára is, meg persze a kuplungnak, a fékeknek, a váltónak és gyakorlatilag az autó összes alkatrészének, mint az országúti vagy autópályás egyenletes haladás.

Szóval öröm látni a 'ritka' olajcserét, spórolásnak tűnik, de valójában jóval szerényebb költség a gyakoribb olajcsere, mint az idő előtti motorkárosodás miatti motorfelújítás. Idézhetnénk a régi igazságot, a motorolaj a legolcsóbb alkatrész, a legolcsóbb motoralkatrész.

 

Az olajcégek szakértői még kevés évenkénti kilométer megtétele mellett is legalább évenkénti (!) olajcserét javasolnak. Az olaj ugyanis öregszik, tehát nemcsak a megtett kilométerek számára, hanem az olajhasználat időtartamára is figyelni kellene!

 

Az olaj ellensége a hidegindítás, a dugóban araszolás, a folyamatos megállás és újra indulás, azaz a Start-Stop, az intenzívebb, sportosabb használat, de a hőmérséklet-ingadozás, illetve a szélsőséges hőmérséklet sem tesz jót neki.

Kemény tél után ezért is lehet ajánlott a csere, de ugyanígy ajánlott akkor is, ha a motor egy kisebb hő sokkot kapott akár egy hűtő- vagy egy termosztát hiba miatt.

 

Egy hűtő tönkremeneteléből adódó túlmelegedés esetén károsodik az alapolaj molekuláris szerkezete és az adalékok is. Ezt pedig végül szeretett autónk motorja sínyli meg. Nem lehet elégszer elmondani, hogy az olajnak a kenőfunkciója mellett más kulcsfontosságú feladatokért is felelnie kell, mint például a motor tisztántartása, de az olajnak bizony van tömítő funkciója, hűtő funkciója, és a motor belső korrózióvédelme is rá hárul.

 

Új motornál ez persze nem biztos, hogy fel fog tűnni, egy új autó „sokat kibír”. Fiatalon az ember is tud akár bemelegítés nélkül is sprinteket futni, ám ez 40 éves korára szinte biztosan megbosszulja magát ízületi fájdalmak formájában. Ez a hasonlat autóra is vetíthető.

 

Az új autó jellemzően zokszó nélkül kibírja a hidegindítás utáni városi (folyamatos gyorsításról, megállásról szóló, sprintszerű) üzemet, még elhasználódott olajjal is. Az az ember azonban, aki csak kocogni jár és előtte bemelegít, aligha fog tönkrement ízületekkel küzdeni. A kocogás lehet autónk számára a kevés terhelést jelentő 100-130-as autópályázás, időben lecserélt olajjal.

Az azonban jellemzően adott, hogy milyen körülmények között használjuk autónkat. Az emberi szervezethez képest azonban van egy óriási előny a motornál, illetve az olajnál: Míg az ízületeink adottságait nem mi döntjük el, s azokat cserélni sem igen tudjuk, addig a motorolaj minősége és időbeni lecserélése csak rajtunk múlik.

 

Legyünk őszinték: az autógyárak célja az, hogy aki csak teheti, 4-5 évente cserélje autóját, aki pedig tovább használja, költsön rá, és lehetőleg gyári eredeti alkatrészeket vásároljon, mely a motoralkatrész utángyártásában tapasztalható visszaesés következtében akár el sem kerülhető.

 

Ennek egyik eszköze lehet a hosszú olajcsere-periódus, vagyis az, ha az olajcserén akarunk spórolni.


Összességében tehát az olaj – az előírtnál – sűrűbben cserélése, valamint a jó minőségű kenőanyagok használata elemi érdeke azoknak, akiknek új autójuk van, és szeretnék, hogy annak motorja hosszú ideig „fiatal” maradjon, és érdeke azoknak is, akiknek már korosabb autójuk van, hiszen a gondos olajcserét az idősebb motor is meghálálja a motorélettartam növekedése révén.

 

 

Az ideális olajcsere periódus 5.000 és 100.000 km között bárhol lehet. Az, hogy az Ön autójáé hová esik, az többek között a következő tényezőktől függ:

 

Az olajtöltet mennyisége: Azaz, hogy mekkora a gépjármű motor mérete és ezzel együtt a motorolaj töltete. Egy busz esetében, amibe nagyobb mennyiségű olaj kerül, azaz a molekulák egyesével ritkábban kerülnek kenési helyzetbe, tehát felváltva sokan felelnek a súrlódás csökkentéséért, lassabban használódik el. Személyautónál is konstrukció függő, hogy egy kétezer köbcentiméteres motor esetén 4 vagy 6 liter motorolajat kell betölteni.

A motorolaj minősége: Növelt olajcsere periódus esetében csak szintetikus, hosszított csereciklusú motorolaj jöhet csak számításba.

Városi használat vagy országúti és autópálya menet: Ahogy már korábban írtuk, a városi használat többszörös megterhelést jelent az olajnak az autópályán, stabil fordulatszámon megtett kilométerekhez képest. A gyakori hidegindítás, rövid utak, sok gyorsulás, fékezés, változatos útviszonyok, araszolás a dugóban és a hétvégi hegymenet sokkal jobban igénybe veszi az olajat és persze az alkatrészeket is, mint a nagyobb lélegzetű távokon jellemző egyenletes igénybevétel.

Vezetési stílus: Ez sem elhanyagolható. Egy nyugodt vezető a motor és a kenőolaj élettartamát is növeli. A gyorsulgatés, folyamatos előzés esetén szűkebb periódusidővel számolhatnak.

Benzines, dízel, szívó vagy turbós motor: A dízel motorok jobban szennyezik a kenőanyagot, a benzineseknél pedig a magas fordulaton fellépő hőmérséklet emelkedés jelent veszélyt az olajra. A minőségen ebben az esetben is nagyon rizikós spórolni. A szerviz nem előírt minőségű kenőolaj használata mellett nem fog felelősséget vállalni a motor esetleges meghibásodásáért.

Évjárat: A korábbi dízel motoros típusoknál jellemzően 5000 km után már szükséges volt a csere, egy újabb autónál már 15 ezer km-rel is számolhatunk. Modernebb autóknál a fedélzeti számítógép kalkulálja a szervizciklust különböző adatok alapján:

  • megtett távolság,
  • eltelt idő,
  • hidegindítások száma,
  • olajhőmérséklet,
  • magas fordulattartományú üzemeltetés gyakorisága stb.

Japán vagy európai márka: Az európai gyártók az utóbbi években jelentősen kitolták a csereperiódus időt, ami a legbízhatóbb jele a csereperiódus meghosszabbodás realitásának. A japán gyártók továbbra is a szokásos 10-15 ezer kilométerenkénti cserét támogatják.

Összefoglalva a fentieket:  egy busz vagy kamion esetében akár 100.000 km is lehet az olajcsere periódus nemzetközi fuvarban, egy városi rohangálós autó dízel motorral vagy kis köbcentis turbó-benzines motorral pedig akár 5000 km-es csereperiódust is lehet.

Érdekes adalék, hogy ha valaki alig használja az autóját, kocsija hétszámra bent áll a garázsban, annak is évente olajat kell cserélnie. Nem igazság, mondaná az óvodás, de ésszerű, ha tudjuk, hogy a hidegen használt motor jobban amortizálja az olajat, és a kevesebbet használt autóknál a megtett kilométerekhez képest magasabb a hideg indítások aránya.

A spórolást a karbantartás szempontjából a rendszeres olajcsere jelenti. Hosszú távon olcsóbb az olajat cserélni, mint a motort. A motorolaj még mindig a legolcsóbb alkatrész.

A másik városi autós-legenda szerint a folyamatos után töltögetés ellensúlyozza a kenőolaj minőségvesztését, így hosszabbítható a ciklus. Ez csak részben igaz. Jóllehet a folyamatos töltögetéssel ténylegesen pótoljuk a motorolaj szempontjából fontos adalékokat és frissül az olajtöltet, viszont minden öregedési termék (lerakódás, olajsár) bent marad a motorban és ennek mennyisége az odő előrehaladásával növekszik.

A probléma sohasem azonnal vagy egy-két olajcsere ciklus után következik be, hanem hosszútávon jelentkezik, azaz évekig észrevétlen marad a motor lassú de folyamatos rongálódása.

 

 

Webáruház készítés