RUVILLE, FAG, INA, LUK
Vállalat
A Schaeffler csoport egy világszerte piacvezető, integrált gépjárműipari és ipari beszállító. A vállalat a csúcsminőség, a kiemelkedő technológia és a kimagasló innovációs készségek zászlóshajója. A Schaeffler csoport nagymértékben hozzájárul „a jövő mobilitásához" motorok, sebességváltók és alvázak precíziós alkatrészeinek és rendszereinek gyártásával, valamint gördülő és siklócsapágy-megoldások nyújtásával különféle ipari alkalmazások számára. A 2016-es évben a vállalat forgalma elérte a 13,3 milliárd eurót. A Schaefflernek több mintegy 89 400 alkalmazottja van, ezzel egyike a világ legnagyobb magántulajdonban lévő technológiai vállalatainak. A világ 50 országában mintegy 170 telephelyen lévő termelési helyszínek, kutatási és fejlesztési létesítmények, valamint értékesítési cégek világméretű hálózatával rendelkezik.
„Közösen tartjuk mozgásban a Világot“ – hangzik a Schaeffler csoport mottója. Szoros párbeszéd jellemzi munkánkat az autógyártás, az ipar, a repülőgépgyártás és az űrkutatás szakmai területeivel, amely területek számára fejlesztjük és előállítjuk precíziós termékeinket. Vállalatcsoportunk összesen 170 telephelyén, világszerte 84 000 munkatársa fáradhatatlan munkájával a 2015-es évben 13,2 milliárd euró árbevételt ért el. A Schaeffler csoport vállalatait a célorientáltság, a konstruktív csoportmunka és a termékek és folyamatok fáradhatatlan javításának akarata formálja eggyé!
2002 óta foglalja magában a Schaeffler vállalatcsoport a LuK, INA és FAG márkaneveket.
LUK termékek
A LuK a modern autókban megtalálható hajtáslánc valamennyi rendszerét és komponensét ugyanolyan kiváló technológiával és minőségben szállítja a világ minden részén lévő ügyfeleinek. A tervezés és a fejlesztés területén a jármű- és hajtóműgyártók speciális igényeihez való alkalmazkodás magától értetődő a munkatársaink számára – vessen csak egy pillantást a meggyőző termékpalettánkra!
A kuplungtárcsa a tengelykapcsoló központi összekötő eleme. A kuplung nyomólapjával együtt a motor és a hajtáslánc összekapcsolását és szétválasztását végzi. Minden egyes LuK kuplungtárcsa jellemzője a mindenkori alkalmazáshoz optimalizált betétrugózás, ami induláskor a nyomaték finom felépülését és a pedálerő ergonómikusan összehangolt kifejtését teszi lehetővé. A motorban lezajló égési folyamatok miatt létrejövő fordulatszám- és nyomatékingadozások csökkentéséhez a kuplungtárcsának csillapítási funkciót is át kell venni, hogy csökkentse a hajtóműben a zajokat és a kopást.
A torziós csillapítású kuplungtárcsa jelenti a költség- és helytakarékos megoldást a hajtáslánc torziós lengési problémáira. A LuK által kifejlesztett kónuszos központozás kiegyenlíti a motor és a sebességváltó között lehetséges tengelyeltolódást, és üresjáratban is egzakt csillapító funkciót garantál.
A torziós csillapítás nélküli kuplungtárcsa a LuK által jelenleg kínált leghatékonyabb torziós csillapító rendszer, a kéttömegű lendítőkerék használatánál alkalmazható. A motor és a sebességváltó tűrései miatt, speciálisan a sebességváltó pilot csapágy nélküli bemenő tengelyénél a forgattyústengely és a sebességváltó között eltolódás lép fel. A kéttömegű lendítőkerékkel (ZMS) együtt alkalmazott merev kuplungtárcsák esetében ez az eltolódás kritikus esetekben üresjárati zajokhoz és fokozott profilkopáshoz vezethet.
Az eltolódást kiegyenlítő kuplungtárcsa, ami az üresjárati és a kis terhelési tartományban lehetővé teszi az agy radiális elmozdulását, és ezáltal kikerüli a lehetséges radiális erőket, megoldást kínál erre a problémára. Ilyen módon a kéttömegű lendítőkerék funkciója üresjáratban eltolódás esetén is biztosítható.
Olyan alkalmazásoknál, amelyeknél különösen kritikus a zaj, gyakran a kéttömegű lendítőkerék és a torziós csillapítású kuplungtárcsa kombinációja a megfelelő megoldás.
Tányérrugós tengelykapcsoló
A belső égésű motoroknál van egy probléma: Csak egy pontosan meghatározott fordulatszám-tartományban adnak le hasznos teljesítményt – ellentétben az elektromos motorokkal vagy a gőzgépekkel. Ez a következőt jelenti: a fordulatszámnak, az átvihető motorteljesítménynek és a sebességváltónak a legkülönbözőbb menetállapotokban is optimálisan összhangban kell lenniük egymással – ez az, amiről a tengelykapcsoló gondoskodik. Ez oldja vagy zárja a motor és a sebességváltó közötti hajtásláncot. Ezt természetesen minden autóvezető a saját tapasztalatából ismeri. A tengelykapcsoló-pedál lenyomásával megszakad a hajtáslánc, és másik fokozatba kapcsolhat át. Emellett a tengelykapcsoló az az egység, amely egyáltalán lehetővé teszi az autók, tehergépkocsik és egyéb haszonjárművek egyszerű, rángatás nélküli indítását.
LuK kéttömegű lendítőkerék
A LuK ZMS előnyeinek áttekintése:
első osztályú utazási komfort
elnyeli a rezgéseket
kiküszöböli a zajokat
kényelmes utazás alacsony fordulatszámon is
üzemanyagot takarít meg
tehermentesíti a forgattyústengelyt és a sebességváltót
A LuK kéttömegű lendítőkereke tehát az ideális megoldás.
Egy korlátozással: A rezonancia növekedése, és a vele kapcsolatos nyomatékcsúcsok annál nagyobbak, minél nagyobbak a lengő tömegek tömegtehetetlenségi nyomatékai. A kéttömegű lendítőkeréknél ez a motor indításánál és leállításánál jelentősen érzékelhető, sokkal jelentősebben, mint egy hagyományos tengelykapcsoló rendszernél. Ehhez jön még az, hogy a motor kisebb lengő tömege kevésbé hat stabilizálóan a motor fordulatszám-ingadozásaira. A LuK specialistái a tengelykapcsoló gyártásában megszerzett évtizedes tapasztalataiknak köszönhetően azonban meggyőzően megoldották ezt a problémát. Egy további csillapító készülék hatékonyan megakadályozza a rezonancia miatti túlterhelést. Normál üzemben ez a kiegészítő csillapító készülék nem működik, hanem a motor forgó lengéseit rugós csillapítók szűrik ki.
Súrlódás- és rugómerevség – fontosak az arányok.
A lengés optimális elszigeteléséhez és a motor indításakor és leállításakor a lágy rezonancia-tartományon való áthaladáshoz optimális módon kell megválasztani a súrlódási és a rugóerő egymáshoz képesti arányát. Döntő jelentőségű a rugók hossza: Ugyanis minél lágyabb egy rugó, annál jobban szigeteli el a lengéseket. A kéttömegű lendítőkerekek legújabb generációjának extrém hosszúságú rugói az első generációhoz képest lényegesen csökkentik a rugóerőt. A rezonancia miatti túlterhelések így a mindennapos vezetés során gyakorlatilag teljesen távol tarthatók a sebességváltótól.
LUK lendkerék és kuplung alkatrészek
Ruville csuklókészletek és hajtótengelyek
Ruville támcsapágy, gólyaláb javítókészlet
Ruville lengőkar, kerékfelfüggesztés