https://www.eni.com/en_BE/attachments/pdf/Brochure_Motor_EN.pdf
Új motorkerékpár motorolaj sorozat az Eni kínálatában
Itt a tavasz, kezdődik a motoros szezon.
Mielőtt kimennénk az utakra, célszerű néhány dolgot átnézni a gép üzemanyag és kenőanyag ellátó rendszerében.
Mint ahogy azt minden motoros tudja, téli leállás előtt célszerű a 4T motorban lecserélni a motorolajat, az üzemanyagot célszerű leereszteni, vagy kijáratni a tankból.
2 ütemű motor esetén ugyanígy célszerű az üzemanyagot leereszteni, vagy kijáratni.
A tavaszi indulás előtt töltsük fel friss üzemnyaggal a tankot, ellenőrizzük az olajszintet. Kétütemű szintetikus versenymotor olaj használata esetén be kell keverni a benzinbe a motorolajat, mert ezek általában nem oldódnak jól az üzemanyagban. Azokon a 2T gépeken, ahol külön olajtartály van – olajbefecskendezéses kenés – ne felejtsük el a tartályt megfelelő 2T motorolajjal feltölteni. Az önfeledt motorozás közben, tankoláskor minden esetben ellenőrizzzük a kis tartályban az olajszintet, mert ha elfogy innen az olaj, igen komoly meghibásodást okozhat.
Sokszor felteszik a kérdést, hogy személyautóba alkalmas motorolajat használhatunk-e 4T motorkerékpár motorba? A válasz: NEM.
Indoklás: a motorkerékpár motorok kicsit különböznek a személyautó motoroktól, az alábbiak szerint:
A motorkerékpár motorok fordulatszáma magasabb, mint a személygépjármű benzinmotorok fordulatszáma
Nagy a fajlagos teljesítmény 150 kW/liter (a motorkerékpár motoroknak nagyobb az „energiasűrűsége”)
Viszonylag kis olajtöltet 3-3,5 liter a motorkerékpár motorban
A motorkerékpároknál széleskörüen elterjedt az együttes motor, sebességváltó, olajfürdős kuplung kenés
Könnyűszerkezetes motorkonstrukció a motorkerékpárokonál (súrlódás szempontjából nem optimális könnyűfém ötvözetek alkalmazása)
Fenti okok miatt motorkerékpár motorba kizárólag erre a célra fejlesztett 4T motorolaj alkalmazható!
És még néhány gondolat, ami miatt oda kell figyelni a motorkerékpár motorok motorolajaira:
A motorkerékpárokat (Magyarországon) általában csak nyáron használjuk, ezért a motorolaj nagyon alacsony hidegoldali viszkozitása nem fontos,
A léghűtéses motorok hengerfej hőmérséklete magasabb, mint a folyadékhűtés esetén, ezért ilyen esetekben célszerű az üzemi hőmérsékleten is magasabb viszkozitást adó 20W-50, 10W-50, vagy 15W-50 es olajat alkalmazni.
Az ún. széles viszkozitás tartományú 5W-60, 10W-60-as olajok viszkozitás index módosító adalék tartalma igen magas. A hosszú szénláncú polimer-molekulákból álló adalék a motor működő részein szétszakad (letörik), ami viszkozitás csökkenéssel jár. Ez azt is jelenti, hogy ezeket az olajokat gyakrabban kell cserélni.
2 ütemű motorolajok teljesítményszint szerinti osztályozása
JASO (Japán autóipari szabványosítási szervezet) teljesítményszintek:
Alacsony hamutartalmú motorolajok,léghűtéses kétütemű motorokhoz:
JASO FA - könnyű üzemelési körülményekhez
JASO FB - közepesen nehéz üzemelési körülményekhez
JASO FC - JASO FB + alacsony füstkibocsátás
JASO FD - JASO FC + növelt detergens tulajdonság és alacsonyabb hamutartalom
API ( American Petroleum Institute) teljesítményszintek:
Visszavont előírások, de az API TC sok gépgyártó előírásaiban ma is szerepel:
API TA - mopedek részére
API TB - scooterek és motorkerékpárok részére
API TC - (CEC TSC3) Nagyteljesítményű standard motorkerékpárok részére
API TD – külső csónakmotorok részére ( NMMA TCW 2, TCW 3)
API TC++ - kb. a JASO FC-nek megfelelő teljesítményszint
ISO teljesítményszintek:
Részben a JASO FC és FD előírásain alapul.
ISO-L-EGB - Ásványolaj alapú olaj, csökkentett füstképződéssel
(= kb. JASO FB)
ISO-L-EGC - Szintetikus alapú olaj, csökkentett füstképződéssel
(= kb. JASO FC)
ISO-L-EGD - ISO-L-EGC + növelt detergens tulajdonság (=kb. JASO FD)
4 ütemű motorolajok teljesítményszint szerinti osztályozása
A JASO T 903:2006 szabvány az irányadó. A közös motor – sebességváltó - tengelykapcsoló rendszerben az olajok igénybevétele a hagyományostól eltérő, ezért a szabvány az alábbi követelményeket támasztja az olajokkal szemben:
Meghatározott súrlódási tulajdonságok az olajfürdős tengelykapcsoló és sebességváltó igényei szerint
Statikus súrlódási index (SFI) (a kuplung lamelláinak megcsúszására jellemző)
Dinamikus súrlódási index (DFI) (a kuplung fogása szempontjából fontos jellemző)
Stop time (STI) (ún. szinkron összefékezési idő)
A szabvány megköveteli, hogy a motorolajok bizonyos API (SG-SN), vagy ACEA (A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5, C2,C3) - C1 nem alkalmazható – minimális előminősítéssel rendelkezzenek és a fenti súrlódási karakterisztikák szerint az alábbi négy osztályba sorolhatók:
JASO MA
JASO MA 1
JASO MA 2
JASO MB
A teljesítményszintek egymás utáni fokozatai egyre jobb minősítést jelentenek, amik elsősorban a súrlódási vizsgálatok eredményei alapján lettek megállapítva és a fent felsorolt paraméterek (DFI,SFI,STI) az egymást követő fokozatokban egyre kisebb értékűek.
Változások az Eni motorkerékpár motorolaj kínálatában
Az eni i-Ride sorozat megjelenése óta megváltoztak a piaci igények, amik a termékválaszték racionalizálását követelték meg:
A régi választék megszűnt. Az új választékban nem minden megszűnt termék helyett találunk új terméket.
A táblázatban összefoglaltuk a változást. Mindkét oldalon csak felsorolás van, az egy sorban levő termékek csak akkor jelentik a megfelelőséget, ha a régi választékban nincs (megszűnt) megjelölés.
Az átmeneti időszakban a raktárkészlet erejéig még néhány régi termék is elérhető. Rendelésük esetén előzetesen érdeklődjenek, hogy van-e raktáron azokból.
A termékek teljesítmény szintje – kevés kivétellel- a jelenleg ismert maximális teljesítményszint, ezért a megfelelő viszkozitást a motorkerékpár gépkönyvi előírásai szerint kell kiválasztani
a Scooter sorozat csak átalakul
eni i-Ride Scooter 15W-50, helyett eni i-Ride Scooter 15W-50 (API SJ, MA, MA 2)
eni i-Ride Scooter 10W-40, helyett eni i-Ride Scooter 10W-40 (API SJ, MA MA 2)
eni i-Ride Scooter 2T TOP (megszűnt)
eni i-Ride Scooter 2T, helyett eni i-Ride Scooter 2T (FC)
eni i-Ride Scooter 10W-30 (API SJ, MA, MA 2 (új termék)
Moto sorozat helyett Moto Street&Touring sorozat
eni i-Ride 10W-30 (megszűnt)
eni i-Ride 10W-50 (megszűnt)
eni i-Ride Moto GP 10W-60 (megszűnt)
eni i-Ride Moto 2 5W-40 (megszűnt)
eni i-Ride Moto 2T (megszűnt)
eni i-Ride 10W-40 helyett, eni i-Ride moto Street&Touring 10W-40 (API SL, MA, MA 2) az eni i-Ride 10W-40 PG helyett is alkalmazható
eni i-Ride moto Street&Touring 15W-50 (API SL, MA, MA 2) (új termék)
eni i-Ride moto Street&Touring 10W-30 (API SL, MA, MA 2) (új termék)
eni i-Ride 20W-50 helyett, eni i-Ride Special Multipurpose 20W-50 (API SJ, MA, MA 2) (új termék).
Piaggio sorozat helyett Racing sorozat
eni i-Ride 10W 60 (megszűnt)
eni i-Ride 5W-40 (megszűnt)
eni i-Ride 10W-40 (megszűnt)
eni i-Ride 2T (megszűnt)
eni i-Ride Aprilia Racing 10W-60 helyett, eni i-Ride Racing 10W-60 (API SL, MA, MA 2) az összes eddigi 10W-60-as olaj helyett alkalmazható
eni i-Ride Aprilia Racing 5W-40 helyett, eni i-Ride Racing 5W-40 (API SL, MA, MA 2) az eni i- Ride Moto 2 5W-40 helyett is alkalmazható
eni i-Ride Racing offroad 10W-50 (API SL, MA, MA 2) új termék, az eni i-Ride 10W-50 helyett
eni i-Ride Racing 2T (FC/FD) (új termék)
Felhívnánk a figyelmet az eni i-Ride Racing 2T olajunkra, ami teljesen szintetikus és ricinusolaj tartalmú 2T versenymotor olaj, kifejezetten a nagyon nagy igénybevételt jelentő sportos felhasználásokhoz. Célszerű előre belekeverni az üzemanyagba!
ENI I-RIDE motorkerékpárolajok az olajshop kínálatában:
https://olajshop.hu/shop_search.php?search=ENI+I-RIDE+