A lánckenő spray helyes használata.
A motorolaj cseréről és annak fontosságáról már többször is esett szó korábban ezért most egy másik igen fontos kenési helyről, illetve annak a helyes kenését mutatjuk be.
Megpróbáljuk összefoglalni, hogy miért, hogyan és mivel kell kenni a motorkerékpár láncát.
A motorból a hátsó kerékre többféle módon vihető át a meghajtás. Szíj, kardán illetve a legelterjedtebb megoldás a lánchajtás.
Az első kettő esetén nincs szükség utánkenésre, hiszen a szíj nem igényel kenőanyagot, a kardán meghajtásban pedig a gyártó által előírt ciklusban kell olajat cserélni.
Lánc meghajtás esetén viszont a megtett távolságtól, az időjárástól stb. függően időről időre szükséges az utánkenés.
Utcai motorozás esetében a legelterjedtebbek a tömítőgyűrűs láncok amelyeknél a láncszemekben úgynevezett: “O”,“X”, “W”, stb. gyűrűket alkalmaznak a lánc élettartamának meghosszabbítása érdekében.
Ezek a tömítőgyűrük, amik gyakorlatilag elasztomer anyagból készült alkatrészek, gátolják meg a por, a víz vagy egyéb szennyeződések bejutását a lánc belsejébe.
Ezen kívűl ugyanezek a tömítőgyűrűk gátolják meg a lánc belsejében levő az egymáson elmozduló csap-hüvely páros kenését szolgáló kenőanyag eltávozását is. A láncnak ezen része gyárilag fel van töltve kenőanyaggal
A következő ábrák segítenek, hogy jobban megértsük ennek az egyszerűnek tűnő szerkezetnek a felépítését.
Ha egy gyárilag feltöltött és lezárt részben az ott levő kenőanyag ellátja a lánc kenését, akkor miért van szükség mégis további kenésre?
A lánc többi alkatrészénél, a görgő-lánckerék és a görgő-hüvely párosításnál is fémes súrlódás lépne fel, amelyet a felületek közé juttatott kenőanyaggal kell kiküszöbölni.
A szűk illesztési hézagok miatt az ide illő kenőanyagnak megfelelő kúszóképességgel kell rendelkeznie ahhoz, hogy kitölthesse a felületek közti réseket.
Fontos elvárás még, hogy a görgő-lánckerék találkozási pontjain a felületek közül kiszoruló kenőanyag rendelkezzen úgynevezett EP, azaz kopás csökkentő adalékolással, amely pontosan az ilyen helyzetekben lép működésbe és megvéd a fémes összehegedéstől.
További elvárások még a lánckenő anyaggal szemben, hogy megfelelően tapadjon és még a nagyobb fordulatszámok (kerületi sebesség) esetén se jöjjön le a láncról.
A legtöbb lánckenő spray azon túl, hogy megvédi a láncot a kopástól és a korróziótól, mélyen behatol a görgők közé és ellenálló kenőfilmet biztosít lökésszerű terhelések esetén is.
A termékek általában gazdaságos 400 ml-es kiszerelésben érhetően el, de egyre több gyártó kínálatában is elérhető kisebb 100 és 200 ml-es kiszerelés is ami prakituks egy hoszabb utazás esetén.
Néhány praktikus tanács a lánckenéssel kapcsolatban:
Az Olajshop kínálatában kaphatő lánckenő sprayek IDE KATTINTVA érhetőek el
Forrás: Eni Hungária