Hírek

2024.03.27

Kedves Vásárlóink!

 


Üzleteink nyitvatartása az alábbiak szerint alakul:
2024.03.29. péntek: ZÁRVA
2024.03.30. szombat: ZÁRVA
2024.03.31. vasárnap: ZÁRVA
2024.04.01. hétfő: ZÁRVA
2024.04.02.-től (kedd) a megszokott nyitvatartással


Kellemes Húsvéti Ünnepeket Kívánunk!

Elérhetőségek

Central Europe Lubricant Kft. - OlajShop

Központi ügyfélszolgálat: info@olajshop.hu ; +36 30 758 9933

 

Elérhetőségeink

Székhely: 2600 Vác, Szilassy út 1/A 

Adószám: 14537868-2-13

Bankszámlaszám: K&H Bank 10401103-50505454-51551014

 

Üzleteink

OlajShop Budapest: 1152 Budapest, Városkapu u. 3., +3670 452 0523 ; budapest@olajshop.hu

OlajShop Debrecen: 4030 Debrecen, Diószegi út 3-5. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 708 2572 ; debrecen@olajshop.hu

OlajShop Szolnok: 5000 Szolnok, Fék u. 1. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 219 2915 ; szolnok@olajshop.hu  

OlajShop Szeged: 6724 Szeged, Bakay Nándor u. 52. (A Rappai csavarbolt mellett, a LineaCar Autószerviz telephelyén.) +3630 768 3167 ; szeged@olajshop.hu

 

https://olajshop.hu/spg/679835,901120/Az-OlajShop-Budapesti-uzlete-uj-helyre-koltozik

Kövess minket a Facebookon is

Látogató számláló

5
7
0
5
0
8
1

TOP termékek

Központi ügyfélszolgálatunk: +36 30 758 9933 | info@olajshop.hu |  08:00-17:00

Kérdése esetén keresse központi ügyfélszolgálatunkat: +36-30/7589933 | info@olajshop.hu

Melyik a legjobb motorolaj?

Melyik a legjobb motorolaj?

Bajomi Vilmos
Bajomi Vilmos
2020.07.06 10:08
Melyik a legjobb motorolaj?

Melyik a legjobb motorolaj?

 

Gyakran kapjuk meg ezt a kérdést ügyfeleinktől, ismerőseinktől vagy akár barátainktól, mivel többnyire mindannyian szeretnénk a legjobbat megadni négy vagy kétkerekű családtagunknak, viszont nehéz eligazodni a jelenleg elérhető kenőanyagok, motorolajok között. Csak az Olajshop kínálatában közel 50 különböző motorolaj márka termékei érhetőek el, így tényleg nem egyszerű eldönteni, hogy melyik motorolajat töltsük bele autónkba, motorkerékpárunkba.

 

Nos  a fenti kérdés jogos, de válaszolni rá épp oly nehéz és akár vérre menő viták indítója is lehet, mint például, hogy melyik a legjobb mobiltelefon, melyik étteremben kapható a legjobb Jókai bableves vagy autós témánál maradva melyik a legjobb autó. Speciel engem sokszor hülyének néznek, de én speciel a Fiatot szeretem…

 

Az attól függ, kezdődik gyakran a válasz és gyakorlatilag tényleg így van.

 

Mai világunkban ránk hatással leginkább a marketingesek vannak éppúgy a mobiltelefon vagy autós területen, mint ahogy a kenőanyagoknál is.

 

És, hogy miért marketingeseket említek? Mert kapható motorolaj Titánimul, Pure Plus, Cool Tech, ESP vagy Molibdén technológiával csak, hogy a legnagyobb gyártók termékeit érintsük, de sorolhatnánk napestig listát, hogy a végére érjünk a ma kapható motorolaj technológiáknak.

 

Hogy van-e különbség a motorolajok között? Nem és nagyon igen, ugyanúgy, mint a szomszédom által készített vagy egy Michelin csillagos étterem szakácsa által készített Jókai bableves között. Mindkét bableves alapvetően ugyanazon recepten alapszik, mondhatni ugyanazokból az alapanyagokból és még az elkészítés folyamata is nagyjából ugyanaz. De csak nagyjából és ettől lesz az egyik Jókai bableves „elmegy” vagy „Istenem még soha nem ettem ilyet” a másik.

 

És, hogy mi a különbség? A felhasznált alapanyag, a „szakács” tapasztalata, és ahogy elkészíti azt, azaz a gyártás technológia.

 

És akkor most vissza a Jókai bablevesről a motorolajokra! Itt is ugyanezek a dolgok határozzák meg, hogy elmegy, vagy nagyon jó lesz a végeredmény.

A motorolaj hozzávetőlegesen 80%-ban alapolajból és 20%-ban adalékokból áll. Úgy kb. 10 különböző adalékból áll a sor, mint detergens és diszpergens adalékok, kopásgátló adalékok, korróziós inhibitorok, súrlódásmódosítók és sok más ami egytől egyik nagyon fontos, hogy a végeredmény tényleg tökéletes legyen.

 

A piacon kapható motorolajak a motrolaj gyártó tekintetében négyfélére tudjuk felosztani:

  • vannak a globális olajtársaságok, ők azok, akik lefedik a kenőanyag gyártás teljes folyamatát: kőolaj kitermeléstől a kőolaj finomításon keresztül saját maguk fejlesztik és gyártják a kenőanyagokat. Ilyenek pl: a Petronas, a Mobil, a Shell, a Chevron/Texaco, a BP/Castrol, a Total/Elf csak, hogy párat említsünk.
  • vannak a lokális olajtársaságok, többnyire megveszik a mások által kitermelt kőolajat, amit saját maguk finomítanak, de bizonyos alapolajat és az adalékot is már vásárolják, van bizonyos mértékű kenőanyag fejlesztésük, de a végterméket már maguk gyártják. Ide tartozik a MOL, a Fuchs a Mogul vagy mondjuk a Repsol.
  • vannak a kenőanyag gyártók, azaz a kenőanyag keverő üzemek. Ők általában vásárolják az alapolajat és az adalékot majd vagy saját receptura vagy vásárolt receptura alapján, de maguk gyártják a termékeket. Ilyen márkák a Motul, az Eneos, az Eurol, a Mannol vagy pl.: a Xado.
  • és vannak a marketing termékek. Igen, ilyenek is vannak. Vannak a nagy hálózatok, akiknek van egy országos vagy regionális lefedettsége sok-sok értékesítési ponttal és / vagy értékesítővel és az értékesítési csatorna erejére alapozva kitalálnak egy márkanevet, odamennek egy kenőanyag gyártó céghez és letöltetik a kenőanyagot a saját márkanevük alatt. Ilyenek pl.: az ismert autó alkatrész gyűrtók hangzatos nevű motorlajai. Ezekkel általában az a „gond” hogy az elsődleges cél a profit maximalizálása és fogalmunk sincs arról, hogy mi van a flakonban.

 

De jobb-e a drágább, vagy biztos, hogy rossz, ami olcsó?

Sajnos az, hogy egy termék drága vagy olcsó, nem jelent semmit. Egy jól ismert drága márka sem biztos, hogy sokkal jobb minőségű, mint egy olcsó, kevésbé ismert márka, viszont az már csak igaz, hogy bármiről is beszélünk a jó minőségű alapanyag általában nem olcsó és a folyamatosan azonos minőséget előállító gyártósor telepítése is sok pénzbe kerül.  

 

Az már csak igaz, hogy a nagy és ismert gyártók általában rengeteg pénzt költenek a marketingre és a megjelenésre. Gondoljunk csak a Formula 1-re és az ott látható motorolaj márkákra. Ezt a sok pénzt pedig sajnos minden egyes csepp motorolajjal a végfelhasználók, azaz mi fizetjük meg, de a marketing viszont már csak ilyen.

 

Mivel a jó motorolaj előállításához minőségi alapanyagok kellenek, és a folyamatos standard minőség előállításához szükséges gyártósor és folyamatok kialakítása is egy szabad szemmel is jól látható pénzösszeget tesz ki, általában elmondhatjuk, hogy a jó motorolajok sajnos nem az olcsó motorolaj szegmensből kerülnek ki feltétlen.  Ahogy a Jókai bableves esetében is akkor lesz a legjobb a tányérban található végeredmény, ha egy jó szakács egy jó konyhában, jó eszközökkel friss és minőségi alapanyagokból főzi azt.

 

És itt jön képbe az attól függ faktor.

Mert nagyon nem mindegy, hogy mibe, milyen használat és karbantartási szokások mellett használjuk az autónkat és abba milyen motorolajat teszünk.

 

Egy olyan kis köbcentis szívó benzin, szívó dízel vagy korai turbódízel motor esetében, ami már akár több százezer kilómétert is futott és a szükséges szerviz intervallumokat betartják, vagy éppen még sűrűbbre is veszik, nincs szükség a „legjobb”, legdrágább motorolaj használatára.

 

Ezzel szemben egy mai (az elmúlt 10 évben fejlesztett motorok szinte bármelyike) modern motor esetében ahol a technológia „ki van hegyezve” szükségszerű a minél jobb minőségű motorolaj használata, mert már csak a nem megfelelő minőségű alapolajból előállított motorolaj is okozhat hosszú távon káros lerakódásokat.

 

Vagy ide sorolhatjuk még a nagyvárosi közlekedést is. Bár nem így gondolnánk, de egy autó számára nem a nagyvárosi közlekedés a legideálisabb, hanem pont az ország úti és autópályás haladás. A nagyvárosokban tapasztalható dugókban való folyamatos vánszorgás, leállás és újraindúlás, a sok rövidtáv mind okozza a motorolaj idő előtti öregedését, amivel szemben a jobb minőségű alapanyagokból előállított prémium motorolajok még mindig jobban ellenálnak és így jobban védik magát a motort.

 

Akkor mégis melyik a legjobb motorolaj?

Sajnos nincs ilyen, hogy a legjobb. Saját több, mint 10 évnyi kenőanyagos tapasztalatom úgy, hogy több olajtársaság keverő üzemében és kutató fejlesztő központjában is jártam az, hogy a neves gyártók azok akik megengedhetik maguknak, hogy több 10 millió dollár értékben építsenek maguknak olyan kutató fejlesztő központokat ahol ténylegesen képesek a legjobb minőségű receptúrát összeállítani, majd azt minőségi alapanyagokból egy jó gyártóműben legyártani úgy, hogy a végeredmény prémium legyen.

Vagy akár az ismert kenőanyag gyártók, mint pl.: Motul, Liqui Moly vagy Valvoline akik a sok éven keresztül a versenysportból szerzett tapasztalataikat a normál kenőanyagok gyártásába átültetve készítenek szintén prémium termékeket.

Azt viszont elmondhatjuk, hogy azon motorolajok, ahol a gyártóra rákeresve csak egy nagy adag marketing maszlagot találunk és esélyünk nincs utánajárni, hogy annak a cégnek van-e gyártása vagy nincs, így általában csak letölt valamit a saját márkás flakonba, azaz csak bérgyártat. Őket gyakran nem a legjobb minőség hanem a legnagyobb profit vezérli.

 

Az ilyen termékeknél még még azok az alcsony árszíntű, de saját terméket gyártó kenőanyagok is szintekkel jobb minőségüek lehetnek, hiszen náluk tényleg létezik egy üzem ahol gyártják a terméket és fel is vállalják azt. Sőt, sok esetben még a jóváhagyásokat és a gyártói engedélyeket is meg lehet találni.

Írta: Bajomi Vilmos - OlajShop