Elérhetőségeink

Central Europe Lubricant Kft. -
Olajshop.hu

Székhely: 2600 Vác, Szilassy utca 1/a
Adószám: 14537868-2-13
Bankszámlaszám:
K&H Bank 10401103-50505454-51551014
Központi ügyfélszolgálat:

Kövess minket a Facebookon is

Látogató számláló

7
1
4
8
9
5
1

TOP termékek

Naptár

2025. Augusztus
H
K
Sze
Cs
P
Szo
V
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Központi ügyfélszolgálatunk elérhetősége: +36 30 758 9933info@olajshop.hu | H-P 08:00-17:00

Hírek, információk, újdonságok és tanácsok az autózás és a kenőanyagok világából!

DCT váltók működése

2025.05.08 06:34
DCT váltók működése

A duplakuplungos sebességváltó (DCT) rendszerek, két különálló tengelykapcsolót használnak a páros és páratlan fokozatokhoz.

Általánosabban a DCT (Double Clutch Transmission) sebességváltót többkuplungos sebességváltónak nevezhetjük.

A DCT működési elve, hogy az egyik kuplung a páros számú fokozatok fogaskerekeit hajtja, míg a másik kuplung a páratlan számú fokozatokat.

A DCT kuplungok lehetnek „nedvesek” vagy „szárazak”.

A nedves kuplungokat olajban fürdetik, hogy hűtést biztosítsanak a kuplungfelületnek, ezért a nedves kuplungokat gyakran használják nagyobb nyomatékterhelésű alkalmazásokban.

A kuplungcsomagok olajban fürdenek az állandó kenés biztosítása és a hő elnyelése érdekében működés közben (hűtés). Ezt a típusú DCT-t nagy igénybevételű és nagy teljesítményű alkalmazásokban használják, ahol a váltó nagy nyomásnak és terhelésnek van kitéve a nyomaték és a gyors váltások miatt

Általános jellemzői:

-használata elsősorban nagy teljesítményű autókban

-bonyolult szerkezetű

-gyakori olajcsere

-az olajhűtés miatt, nagyobb terhelést is elviselnek

-hosszabb élettartam

"nedves" DCT-hez ajánlott kenőanyagok az olajshop.hu kínálatában, pl.:

MOBIL DCTF MULTI-VEHICLE

PETRONAS TUTELA MULTI DCT 700

CHEMPIOIL 8905 DCT FLUID

EUROL DCF 1404

MANNOL 8202 DCT FLUID

stb.


A száraz duplakuplungos sebességváltó kuplungjai nem folyadékkölcsönhatásban működnek (az olaj nem keni a kuplungokat). Ez azt jelenti, hogy a teljes rendszer egyszerűbb és könnyebb, ami alacsonyabb karbantartási költségeket és jobb üzemanyag-fogyasztást eredményez. Ezek a sebességváltók leginkább a közepes nyomatékú, nem nagy terhelésnek kitett járművekhez alkalmasak.

Általános jellemzői:

-általában "kisebb" gépjárművekben használják

-könyebb és egyszerűbb szerkezetűek

-ritkább szervizintervallum (viszont gyorsabban kopnak)

-léghűtéses rendszerűek (nehéz terhelés mellett hajlamosak a túlmelegedésre)

-gyakrabban kopnak

Termékek, egyes "dry DCT"-khez (DDCT) az olajshop.hu kínálatában, pl.:

PETRONAS TUTELA MULTI MTF 700 75W-80 (teljesítményszintek: pl.: Audi / Seat / Skoda / VW G 052 512 (dry DCT), G 055 512 (dry DCT), Renault DC4 DW5 (6DCT250 dry DCT, stb.))

MANNOL 8104 MTF-4 75W-80 (pl.: Volkswagen G 052 512)

 

Főbb gyártói:
BorgWarner: 2003-tól kezdte a tömeggyártású DCT-ket (a Volkswagen csoport autóihoz DSG néven)
Getrag: 2008-ban kezdte a gyártást, elsősorban Ferrarihoz, Mercedes-Benzhez, BMW-hez, Fordhoz, stb.
Honda: 2024-től kezdve már motorkerékpárokhoz is gyárt DCT-ket
Hyundai Transys: 2024-től gyárt DCT-ket, egyes 7 és 8 sebességes Hyundai és KIA modellekhez
LUK: elsősorban a Volkswagen csoport használja ezeket
Stellantis: 2024-től gyártja az elektromos duplakuplungos sebességváltókat (eDCT)
ZF: elsősorban a Porsche 7sebességes DCT váltói


Megjegyzés: Mindig ellenőrizze az adott jármű használati útmutatójában az ajánlott viszkozitási fokozatot és a vonatkozó gyártói előírásokat.

 

forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/Dual-clutch_transmission