A duplakuplungos sebességváltó (DCT) rendszerek, két különálló tengelykapcsolót használnak a páros és páratlan fokozatokhoz.
Általánosabban a DCT (Double Clutch Transmission) sebességváltót többkuplungos sebességváltónak nevezhetjük.
A DCT működési elve, hogy az egyik kuplung a páros számú fokozatok fogaskerekeit hajtja, míg a másik kuplung a páratlan számú fokozatokat.
A DCT kuplungok lehetnek „nedvesek” vagy „szárazak”.
A nedves kuplungokat olajban fürdetik, hogy hűtést biztosítsanak a kuplungfelületnek, ezért a nedves kuplungokat gyakran használják nagyobb nyomatékterhelésű alkalmazásokban.
A kuplungcsomagok olajban fürdenek az állandó kenés biztosítása és a hő elnyelése érdekében működés közben (hűtés). Ezt a típusú DCT-t nagy igénybevételű és nagy teljesítményű alkalmazásokban használják, ahol a váltó nagy nyomásnak és terhelésnek van kitéve a nyomaték és a gyors váltások miatt
Általános jellemzői:
-használata elsősorban nagy teljesítményű autókban
-bonyolult szerkezetű
-gyakori olajcsere
-az olajhűtés miatt, nagyobb terhelést is elviselnek
-hosszabb élettartam
"nedves" DCT-hez ajánlott kenőanyagok az olajshop.hu kínálatában, pl.:
MOBIL DCTF MULTI-VEHICLE
PETRONAS TUTELA MULTI DCT 700
CHEMPIOIL 8905 DCT FLUID
EUROL DCF 1404
MANNOL 8202 DCT FLUID
stb.
A száraz duplakuplungos sebességváltó kuplungjai nem folyadékkölcsönhatásban működnek (az olaj nem keni a kuplungokat). Ez azt jelenti, hogy a teljes rendszer egyszerűbb és könnyebb, ami alacsonyabb karbantartási költségeket és jobb üzemanyag-fogyasztást eredményez. Ezek a sebességváltók leginkább a közepes nyomatékú, nem nagy terhelésnek kitett járművekhez alkalmasak.
Általános jellemzői:
-általában "kisebb" gépjárművekben használják
-könyebb és egyszerűbb szerkezetűek
-ritkább szervizintervallum (viszont gyorsabban kopnak)
-léghűtéses rendszerűek (nehéz terhelés mellett hajlamosak a túlmelegedésre)
-gyakrabban kopnak
Termékek, egyes "dry DCT"-khez (DDCT) az olajshop.hu kínálatában, pl.:
PETRONAS TUTELA MULTI MTF 700 75W-80 (teljesítményszintek: pl.: Audi / Seat / Skoda / VW G 052 512 (dry DCT), G 055 512 (dry DCT), Renault DC4 DW5 (6DCT250 dry DCT, stb.))
MANNOL 8104 MTF-4 75W-80 (pl.: Volkswagen G 052 512)
Főbb gyártói:
BorgWarner: 2003-tól kezdte a tömeggyártású DCT-ket (a Volkswagen csoport autóihoz DSG néven)
Getrag: 2008-ban kezdte a gyártást, elsősorban Ferrarihoz, Mercedes-Benzhez, BMW-hez, Fordhoz, stb.
Honda: 2024-től kezdve már motorkerékpárokhoz is gyárt DCT-ket
Hyundai Transys: 2024-től gyárt DCT-ket, egyes 7 és 8 sebességes Hyundai és KIA modellekhez
LUK: elsősorban a Volkswagen csoport használja ezeket
Stellantis: 2024-től gyártja az elektromos duplakuplungos sebességváltókat (eDCT)
ZF: elsősorban a Porsche 7sebességes DCT váltói
Megjegyzés: Mindig ellenőrizze az adott jármű használati útmutatójában az ajánlott viszkozitási fokozatot és a vonatkozó gyártói előírásokat.
forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/Dual-clutch_transmission