Hírek

2024.03.27

Kedves Vásárlóink!

 


Üzleteink nyitvatartása az alábbiak szerint alakul:
2024.03.29. péntek: ZÁRVA
2024.03.30. szombat: ZÁRVA
2024.03.31. vasárnap: ZÁRVA
2024.04.01. hétfő: ZÁRVA
2024.04.02.-től (kedd) a megszokott nyitvatartással


Kellemes Húsvéti Ünnepeket Kívánunk!

Elérhetőségek

Central Europe Lubricant Kft. - OlajShop

Központi ügyfélszolgálat: info@olajshop.hu ; +36 30 758 9933

 

Elérhetőségeink

Székhely: 2600 Vác, Szilassy út 1/A 

Adószám: 14537868-2-13

Bankszámlaszám: K&H Bank 10401103-50505454-51551014

 

Üzleteink

OlajShop Budapest: 1152 Budapest, Városkapu u. 3., +3670 452 0523 ; budapest@olajshop.hu

OlajShop Debrecen: 4030 Debrecen, Diószegi út 3-5. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 708 2572 ; debrecen@olajshop.hu

OlajShop Szolnok: 5000 Szolnok, Fék u. 1. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 219 2915 ; szolnok@olajshop.hu  

OlajShop Szeged: 6724 Szeged, Bakay Nándor u. 52. (A Rappai csavarbolt mellett, a LineaCar Autószerviz telephelyén.) +3630 768 3167 ; szeged@olajshop.hu

 

https://olajshop.hu/spg/679835,901120/Az-OlajShop-Budapesti-uzlete-uj-helyre-koltozik

Kövess minket a Facebookon is

Látogató számláló

5
7
2
1
1
0
3

TOP termékek

Központi ügyfélszolgálatunk: +36 30 758 9933 | info@olajshop.hu |  08:00-17:00

FIGYELEM! Az M3 kivezető felújítási munkálatai miatt időszakosan a forgalom elől lezárják a kihajtót a Budapesti üzletünk felé. 
A Külső Fóti út felől elérhető a bolt.

Kérdése esetén keresse központi ügyfélszolgálatunkat: +36-30/7589933 | info@olajshop.hu

Hírek, információk, újdonságok és tanácsok az autózás és a kenőanyagok világából!

A sebességváltó olajok fejlődésének 3 trendje

Bajomi Vilmos
Bajomi Vilmos
2021.01.18 10:06
A sebességváltó olajok fejlődésének 3 trendje

A sebességváltó olajok fejlődésének 3 trendje

Üzemanyag takarékosság, finomabb váltás, hosszabb élettartam és egyre kisebb sebességváltóméret: ezek a sebességváltás fejlődésének legfontosabb pontjai. Az elmúlt években ezek a hajtóerők nemcsak az egyre kifinomultabb erőátviteli rendszerekhez, hanem az eddig használt váltóolajok továbbfejlesztéséhez is vezettek. Ebben a cikkben a hajtóműolaj fejlődésének tendenciáit nézzük át.

Az erőátvitel és a váltás fejlődése

A kézi sebességváltók évtizedek óta a leggyakrabban használt sebességváltó típusok, főleg Európában. Az újítások nem álltak meg: az erőátvitelek képesek megbirkózni az egyre nagyobb nyomatékokkal és egyre hatékonyabban működni. Az elmúlt években új anyagokat is bevezettek a sebességváltó gyártásban, mint például a molibdén és a szénszál. Ezek az anyagok hosszabb élettartamot, jobb sebességvátlást és üzemanyag-megtakarítást biztosítanak.

A kézi váltók mellett az automata sebességváltók egyre népszerűbbé és gazdaságosabbá véltak az elmúlt évek során. Különösen a CVT (úgynevezett fokozatmentes sebességváltó) és a DCT ("duplakuplungos" sebességváltó) változatok nyertek piaci részesedést. Azon túl, hogy a vezetőnek nem kell a váltással bajlódnia, az ilyen típusú bonyolultabb sebességváltók egyre gyakrabban üzemanyagtakarékosabbak is a kézi sebességváltókhoz képest. A hagyományos automata sebességváltók is egyre kifinomultabbá válnak. Nem csak a vezérlésben (hidraulikustól az elektronikusig), hanem a váltási fokozatok számának növekedése miatt is: a 8 és 9 sebességes váltókat már egyre általánosaqbban használják, miközben már a 10 sebességes sebességváltókat is megjelentek a prémium kategóriákban.

Ahogy az egyre több sebességfokozatú sebességváltók gyakran nagyobb helyetigénye miatt, a sebességváltó méretének csökkentése is fontos igényként merült fel, különösen az automatia sebességváltók esetében. Ennek célja, hogy a kisebb és könnyebb járműveket üzemanyagtakarékos váltóval is felszerelhessünk. A kisebb olajteknő és olajtöltet ezzel szemben magasabb átlagos olajhőmérsékletet jelent, ami nagyobb kihívást jelent az a  váltóolajok számára. A megfelelő minőségű sebességváltó olaj ezért egyre kiemelkedőbb szerepet játszik az üzemanyag-takarékosság, a sima váltás és a hosszabb élettartam elérésében. Az optimális teljesítmény elérése érdekében érdekes trendek figyelhetők meg a sebességváltó olajok fejlesztésében is: alacsonyabb viszkozitások, fejlett adalék technológiák és széles specifikációs tartomány lefedettsége.

1. Alacsony viszkozitás

Egy korábbi blogbejegyzésünkben az egyre vékonyabb motorolajok fejlődéséről esett szó. Az alacsony viszkozitású kenőanyag felhasználásának tendenciája az üzemanyag megtakarítása érdekében a motorolajok mellett a hajtóműolajok területén is megfigyelhető, például a kézi sebességváltó olajok (MTF) 75W-80 és 75W fejlesztésében. Ezek az alacsony viszkozitású olajok gyorsabban tudják elvezetni az használat során keletkező hőt az erőátviteli rendszer belsejében. Ez a tendencia az automata sebességváltók esetében is látható. A legmodernebb automatikus sebességváltó olajok (ATF), mint például az Eurol ATF 6700 és az ATF 7400 viszkozitása már jóval alacsonyabb a klasszikus ATF-ekhez képest. A CVT és a DCT váltók esetében is látható az alacsony viszkozitású olajok térnyerése. Az erőátvitel optimális teljesítménye és a kopás megelőzése érdekében kiemelten fontos, hogy a sebességváltó olaj megfelelő védelmet nyújtson alacsony viszkozitású és magas hőmérséklet esetén is.

2. Fejlett adalék technológia

Az optimális védelem érdekében a sebességváltó olajok különféle adalékokat tartalmaznak (lásd az alábbi képet). Ilyenek a különböző oxidációgátló, habzásgátló, korróziógátló és kopásgátló adalékok, az EP (nyomásálló), a viszkozitás módosító és a súrlódáscsökkentő adalékok vagy akár a diszpergáló szerek. Az alkalmazott adalékanyagok kiválasztása és mennyisége mindig az adott váltó és a váltóolaj típusától függ.

Az egyre fejlődő sebességváltókkal együtt a váltóolajokhoz használt adalék technológia is egyre fejlettebbé válik. Annak érdekében, hogy az ATF olajok minden körülmények között garanténi tudják az optimális súrlódását a váltó alkatrészei között, a súrlódásmódosító addalékok használata a váltóolajokban egyre hangsúlyosabb szerepet játszik. Az ilyen típusú, akár 10 sebességes komplex sebességváltóban nagyon fontos, hogy a soffőr minél finomabban és rezgésmentesen tudjon váltani.

Manapság már a kézi sebességváltóknak is egyre nagyobb nyomatékkal kell megbírkózniuk és a működésüknek is egyre hatékonyabbnak kell lennie, ezért az ilyen típusú sebességváltóknak is egyre többet kell kibírniuk, mint korábban. A modern MTF-eknél az EP (extrém nyomásálló) adalékok használata egyre fontosabb helyet foglal el, mert ezek amik biztosítják, hogy még nagyobb terhelések esetén is csökkenjen a sebességváltóban az alkatrészek kopása.

Váltóolajok esetében a felhasznált adalékanyagok optimális összetételének fejlesztése mellett megnőtt a szintetikus alapolajok használata is. Ennek célja azt biztosítani, hogy a sebességváltó olaj a legkülönbözőbb hőmérsékleti és üzemi körülmények között is megőrizze alapvető tulajdonságait, még hosszabb váltóolaj csere időközönként is.

3. Széles specifikációs tartomány

Amíg korábban az API GL-4 volt az MTF olajok általános specifikációja, manapság egyre inkább előírják a gépgyártói specifikációk használatát. Az ATF váltóolajok specifikációinak száma akár több száz is lehet. Ez olyan sebességváltó olajok kifejlesztéséhez vezetett, amelyek a specifikációk széles skáláját is képesek lefedni. Ameddig az MTF váltóolajok kevésbé univerzálisak, számos ATF váltóolaj létezik, amelyeknek nagyon széles specifikációs lefedettsége van. Ez azt jelenti, hogy az egyik típusú sebességváltó olaj különböző típusú járművekhez alkalmas, például az Eurol ATF 1100 és az Eurol ATF 6700 az automata sebességváltók esetében.

Nagyon fontos annak megfelelő sebességváltó olajnak kiválasztása, amely megfelel a gépgyártó ajánlásainak, és ennek megfelelően az előírt specifikációknak és viszkozitásnak. Fontos továbbá a sebességváltó olajnak OEM gépgyártó ajánlása szerinti rendszeres cseréje.

Amennyiben kíváncsi arra, hogy melyik sebességváltó olaj megfeleő az Ön járművében való használatra, úgy rá tud keresni erre az információra többek között az EUROL kenőanyag kiválasztó alkalmazásában.

A sebességváltó olajok jövője

Részben a hibrid járművek növekvő népszerűsége miatt az automata sebességváltók várhatóan meghódítják a piacot. A DCT és a CVT váltók itt fontos szerepet játszanak az üzemanyag-megtakarítás elérésében. A DCT és CVT váltók alkalmazását elektromos járműveknél is vizsgálják. Az erőátviteli rendszerek továbbfejlesztésével a megfelelő kenőanyag használatának jelentősége is megnő. Az új anyagokkal való kompatibilitás és a hibrid járművekben lévő sebességváltóolaj vezetőképességi követelményei ebből a szempontból alapvető fontosságúak annak érdekében, hogy továbbra is optimális védelmet nyújtsanak minden működési körülmény között.

Az Eurol mellett az ismert prémium kenőanyag gyártók kutatási és fejlesztési központjának mérnökei folyamatosan dolgoznak a termékek és technológiák fejlesztésén. Szorosan figyelemmel kísérik az OEM gépgyártók fejlesztéseit, hogy a sebességváltó olajok mindig a megfelelő tulajdonságokkal rendelkezzenek az optimális teljesítmény érdekében.

Az OlajShop kínálatában elérhető kéziváltó olajokat IDE KATTINTVA érheti el.

Az OlajShop kínálatában elérhető automataváltó olajokat IDE KATTINTVA érheti el.

Írta: Bajomi Vilmos OlajShop