Elérhetőségek

Central Europe Lubricant Kft. - OlajShop

Központi ügyfélszolgálat: info@olajshop.hu ; +36 30 758 9933

 

Elérhetőségeink

Székhely: 2600 Vác, Szilassy út 1/A 

Adószám: 14537868-2-13

Bankszámlaszám: K&H Bank 10401103-50505454-51551014

 

Üzleteink

OlajShop Budapest: 1152 Budapest, Városkapu u. 3., +3670 452 0523 ; budapest@olajshop.hu

OlajShop Debrecen: 4030 Debrecen, Diószegi út 3-5. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 708 2572 ; debrecen@olajshop.hu

OlajShop Szolnok: 5000 Szolnok, Fék u. 1. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 219 2915 ; szolnok@olajshop.hu  

OlajShop Szeged: 6724 Szeged, Bakay Nándor u. 52. (A Rappai csavarbolt mellett, a LineaCar Autószerviz telephelyén.) +3630 768 3167 ; szeged@olajshop.hu

 

https://olajshop.hu/spg/679835,901120/Az-OlajShop-Budapesti-uzlete-uj-helyre-koltozik

Kövess minket a Facebookon is

Látogató számláló

6
3
9
9
8
5
4

TOP termékek

Naptár

2024. November
H
K
Sze
Cs
P
Szo
V
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Központi ügyfélszolgálatunk elérhetősége: +36 30 758 9933 | info@olajshop.hu | H-P 08:00 - 17:00

Kérdése esetén keresse központi ügyfélszolgálatunkat: info@olajshop.hu

Hírek, információk, újdonságok és tanácsok az autózás és a kenőanyagok világából!

A legújabb motorolaj specifikációk szabványok és azok jelentése

Bajomi Vilmos
Bajomi Vilmos
2021.04.15 09:07
A legújabb motorolaj specifikációk  szabványok és azok jelentése

A legújabb motorolaj szabványok és azok jelentése, avagy milyen motorolaj szabványok érkeztek 2020 környékén!

 

Ahogy az autógyártóknak is folyamatosan meg kell felelniük a károsanyag kibocsátás szigorodása által keltett egyre nagyobb szigorításoknak, úgy a kenőanyag gyártóknak is új kenőanyagokat kell fejleszteniük amiknek a segítségével az új motorok tudják teljesíteni az egyre szigorúbb emissziós normákat.

 

Korábban nem volt teljesen egyértelmű, de mára már alapvető, hogy a motorgyártók és a motorolaj gyártók közösen fejlesztenek.

A Motorgyártó tervez egy motort programok segítségével virtuálisan, majd ehhez a virtuális motorhoz meghatároz egy kenőanyag igényt amit egy OEM motorolaj specifikáció formájában jelenít meg, amire a kenőanyag gyártók lefejlesztik a legújjabb motorolajokat amik teljesítik ezeket a motorolaj specifikációkat és így kompatibilisek a motorral.

 

Ez így elég egyszerűnek tűnik, de sajnos nagyon nem az, mivel a kihívások mind a motorgyártók, mind pedig a motorolaj fejlesztő cégek számára egyre nagyobbak. Sajnos egyre gyakrabban fordul elő, hogy egy-egy új motor gyártása azért késik, mert ugyan a motorgyártó ugyan már lefejlesztette az új motort és meg is határozta az új motorolajjal szembeni elvárásokat, viszont a kenőanyag gyártók még nem tudják legyártani az új motorolajat, mert a motorgyártók által meghatározott specifikációk teljesítése egyre újabb technológiák alkalmazását igénylik a motorolaj és a motorolajakban használt adalékok gyártói részéről aminek a következtében csúszik a megfelelő specifikációnak megfelelő motorolaj gyártása és ennek következtében a motor gyártása is.

 

Másik jellemző eset, hogy ugyan már létezik motorolaj ami teljesíti az adott specifkációt, de ez csak a motorgyártó részére érhető el a gyári feltöltésre, viszont a piacon még nem érhető el az adott specifikációt teljesítő motorolaj egyik motorolaj gyártó kínálatában sem és nagyon nehezen oldahó meg a motorolaj utántöltése. Erre jó példa a VW 508.00/509.00 (0W-20) motorolaj specifikáció ami egyáltalán nem kompatibilis a jól ismert 504.00/507.00 (5W-30 és 0W-30) motorolajokkal, és az új motorok bevezetését követő közel 1-1.5 évig nem volt elérhető, vagy az ELF-nek az RN17 specifikációval rendelkező RN Tecn Elite 5W-30 motorolaja ami a mai napig folyamatosan hol elérhető egy rövid ideig, hol egyáltalán nem.

 

Hogy miért van szükség az egyre újabb motorolaj szabványokra?

Az EU folyamatosan szigorítja a károsanyag kibocsátásra vonatkozó előírásokat amiknek a teljesítése komoly fejlesztéseket igényel a mootorgyártók részéről az aktuális motorokban. Mindez azért szükséges, mert a károsanyag kibocsátás valahol mindig az adott jármű üzemanyag felhasználásának az eredménye, azaz folyamatosan fejleszteni kell a motorokat, hogy egyre kisebb mennyiségű üzemanyag felhasználásával tudják az eddig megszokott motorteljesítményt hozni. Annak érdekében pedig, hogy a motorok fogyasztása tovább tudjon csökkenni, szükséges a motorok hatékonyságát egyre feljeszteni, hogy az egységnyi energiából egyre nagyobb teljesítményt / egyre kisebb fogyasztást tudjanak kihozni. Ezek az egyre fejlettebb és bonyolultabb motorok pedig egyre újabb technológiai kihivások elé állítják a motorolajgyártókat is, mivel a fogyasztás csökkentésének az egyik módja a motor belső surlódásának a csökkentése amit a modern felületkezelések mellett az egyre alacsonyabb viszkozitású azaz, egyre "vékonyabb" motorolajok használatával tudnak elérni a motorgyártók. A kenőanyag gyártók pedig teszik mindezt úgy, hogy az egyre vékonyabb olajfilmréteg ugyanúgy tudja biztosítani a felületek folyamatos kenése mellett a felületek hűtését, tisztán tartását és egyéb a motorolaj által megkívánt funkciókat. 

 

Mára már a 0W-20 viszkozitás lett az általánosan elfogadott viszkozitás ugyanúgy, mint 10-15 évvel ezelőtt az 5W-30 lett a 10W-40 után. De már találkozunk a 0W-16 vagy akár a 0W-8 viszkozitású motorolajok használatának előírásával is.

 

 

Mit tud tenni, vagy inkább mit kell tennie a felhasználónak?

Mint ahogy köztudott, a motor vére a motorolaj. A motorolaj ami védi a felületeket a surlódás okozta kopások kialakulásától, hűti a felüleket, tisztítja a felületeket a lerakódásoktól és lebegésben tartja a szennyeződéseket, hogy azok eljussanak a motorolajszűrőig, de védi a felületeket a korróziótól és még lehetne sorolni a megannyi funkciót amit a motorolaj lát el a motorban, ezáltal biztosítva a motor zavartalan és biztonságos üzemelését. 

 

Mivel a motorok egyre precízebbek és bonyolultabbak, így még fontosabb a megfelelő specifikációval rendelkező motorolaj választása és a megfelelő időben elvégzett cseréje azért, hogy elkerüljük a nem megfelelő kenésből eredő műszaki problémákat.

 

A megfelelő motorolaj specifikációt mindig tartalmazza az autó kézikönyvének a karbantartásra vonatkozó része. Ez az ami a szentírás. Mindig ragaszkodjunk az ebben leírtakhoz mondjon bárki is bármit.

 

Ha nincs meg a használati kézikönyv, akkor használhatjuk a kenőanyag gyártók motorolaj kiválasztási katalógusait, ahol az autó pontos paramétereit megadva a kereső felajánlja azokat a motorolajokat amik rendelkeznek a motorgyártó által meghatározott specifikációkkal.

 

Ha még így sem sikerült kiválasztani a megfelelő motorolajat úgy keresse fel kollégánkat elérhetőségeinken és mi segítünk a kiválasztásban.

 

 

A leggyakoribb új motorolaj specifikációk a következők:

  • API SP 0W-20 és más viszkozitások - Az API, az Amerikai Autógyártók szövetsége. az API SP pedig a 2021-ben életbelépett új motorolaj specifikáció, ami a 2021-től gyártott amerikai autók motorolaja 0W-16 viszkozitással. Nem kompatibilis visszafelé.

  • ILSAC GF-6A és ILSAC GF-6B - Az ILSAC a nagy amerikai autógyártók és a Japán autógyártók szövetsége. Az ILSAC szabványok harmonizálnak az API szabványokkal. Az ILSAC GF-6A viszkozitása megegyezik a korábban használt viszkozitásokkal (xW-20, xW-30, 10W-30) és visszafelé kompatibilis a korábbi specifikációkkal és le is váltja őket. Az ILSAC GF-6B egy teljesen új motorolaj specifikáció 0W-16 viszokzitással és nem kompatibilis a korábbi ILSAC specifikációkkal.

  • VW 508.00/509.00 0W-20: A VW konszern 2018 során megjelent alacsony viszkozitású motorolaj specifikációja az új üzemanyag takarékos TSI és CRTDI motorokba.

  • VW 511.00 0W-40 és 5W-40 motorolaj specifikáció a benzin részecskeszűrővel szerelt motorokhoz.

  • Renault RN17 5W-30 - A Renault új motorolaj specifikációja ami kompatibilis mind a modern trubó benzines, mind az EURO 6 dízel motorokkal. Használata előírt a modern benzin részecskeszűrővel szerelt közvetlen befecskendezésű turbó benzin motorokban. 5W-30 viszkozitásban is elérhető és helyettesíti az RN700 és RN710 motorolaj specifikációkat.

  • Renault RN17 FE 0W-20A Renault új üzemanyag takarékos motorolaj specifikációja ami kompatibilis a legújabb modern turbó benzines és az EURO 6 dízel motorokkal. Használata előírt a modern benzin részecskeszűrővel szerelt közvetlen befecskendezésű turbó benzin motorokban. 0W-20 viszkozitásban érhető el.

  • GM Dexos 1 GEN 2: új motorolaj specifikáció a GM/Opel új benzin motorjaihoz fejleztve: 1.0L (LE1), 1.4L (LUJ), 1.4L (LE2), 1.5L (LFV) and 2.0L (LTG)

  • Mercedes MB 229.71 0W-20 - Új Mercedes motorolaj specifikáció 0W-20 viszkozitással az új négyhengeres OM 654 típusú dízel motorokban és az M 256 és M 264 típusú benzin motorokban való használatra.

  • BMW LL-17 FE 0W-20: Egy 2018-ban bevezetett motorolaj specifikáció  ami ACEA C5 és API SN+ specifikációra épül és 0W-20 viszkozitással rendelkezik.A BMW Longlife-17FE motorolaj specifikáció használata van előírva az összes 2016 után gyártott BMW B36, B38, B46, B48, B58, N20 és N26 motorhoz. A BMW Longlife-17FE egyben a BMW Longlife-14FE frissített változata és helyettesítője is a jobb károsanyag-kibocsátás és az üzemanyag-befecskendezés LSPI problémáinak kiküszöbölése érdekében.

  • Ford WSS-M2C961-A1 5w-30: viszkozitású motorolaj, amely megfelel az ILSAC-GF6A, API SP és API SN Plus előírásoknak.

  • Ford WSS-M2C952-A1: 2020 közepén megjelent 0w-20 viszkozitású motorolaj specifikáció. Üzemanyag takarékos motorolaj csökkentett SAPS tartalommal a modern turbóbenzin- és turbódízel motorokhoz.

  • Peugeot / Citroen PSA B71 2312 0W-30: ACEA C2-es motorolaj 0W-30-as viszkozitással. Kifelyezetten az SCR kipufugógáz utánkezelő rendszerrel szerelt Blue HDI motorokban való használatra.

  • FIAT 9.55535-DSX 0W20: 0W-20 viszkozitású motorolaj a legújabb EURO 6 Alfa Romeo, FIAT, Lancia és Maserati dízel motorokban való használatra fejlesztve, különösen a nagy teljesítményű motorokhoz, amelyeket luxus és sportautókban használnak. Használata javasolt a modern nagyteljesítményű dízel motorokban, mint pl: Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD, Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD (180 LE) modellekben.

  • FIAT 9.55535-GSX 0W20Az utolsó generációs, turbóval szerelt benzinmotorokhoz fejlesztett 0W-20 viszkozitású motorolaj, különösen a nagy teljesítményű motorokhoz, amelyeket luxus és sportautókban használnak.

A cikket írta: Bajomi Vilmos