Hírek

2021.05.19 11:22

Kedves Vásárlóink!

Szentmihályi úti üzletünk 2021.05.21.-én 12 órától leltár miatt zárva lesz.

A rendelések átvételére 12 óráig van lehetőségük.

Üzletünk 2021.05.25.-től normál nyitvatartás szerint érhető el.

Köszönjük megértésüket,

Az OlajShop csapata

Elérhetőségek

Central Europe Lubricant Kft. - OlajShop

Központi ügyfélszolgálat:

info@olajshop.hu +36 30 758 9933,

Csomagfeladással, kiszállítással kapcsolatban:

csomag@olajshop.hu +36 30 839 9121 

Alkatrész értékesítéssle kapcsolatban:

alkatresz@olajshop.hu, +36 70 452 0523

Cím: 

Székhely: 2600 Vác, Szilassy út 1/A

Üzleteink Elérhetősége

OlajShop Budapest: 1154 Budapest, Szentmihályi út 114., 06704520523

OlajShop Vác: 2600 Vác, Szilassy út 1/A (Vörösház), 06307589933

OlajShop Debrecen: 4030 Debrecen, Diószegi út 3-5. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) 06307082572

 

Kövess minket a Facebookon is

Kiszállítási és személyes átvételi lehetőségek

Tanúsítvány

SSL Certificate
Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz

Látogató számláló

2
9
2
4
4
0
4

Naptár

2021. Június
H
K
Sze
Cs
P
Szo
V
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 
 
Hírek, információk, újdonságok és tanácsok az autózás és a kenőanyagok világából!

Kétütemű autók motorjának kenése

2021.05.03 12:19
Kétütemű autók motorjának kenése

2T motorolaj az autókban? Azaz melyik kétütemű motorolajat válasszam, ha Trabantba, Wartburgba, vagy más kétütemű motorral szerelt autóba tölteném!

 

Régóta foglalkozunk és beszélünk a motorolaj kiválasztásának fontosságáról, de eddig nem beszéltünk a kétütemű motorral szerelt autók kenéséről, illetve ezek motorjainak kenéséhez haszált motorolajról.

 

A kétütemű motor kenés szempontjából leginkább abban különbözik négyütemű társától, hogy itt nincs külön kenőanyag tartály, és nincs külön kenése a motornak, hanem a motorolajat közvetlenül az üzemanyagba töltve a tüzelőanyag látja el a motor kenését.

 

Eredendően a tüzelőanyag és a kenőanyag szempontjából az egykori NDK gyártók a következő paramétereket adták meg:

  • a tüzelőanyag legalább 78-as oktánszámú legyen.
  • a kenőanyag az egykori NDK-ban Hyzet M22 vagy Magyarországon Arol 2T kétütemű olaj legyen.
  • a motorolaj és az üzemanyag keverési aránya eleinte 1:33, majd később 1:50 legyen.

A gyártás életciklusa alatt a Trabantok esetében érdemileg egyetlen dolog változott. 1974 körül a hajtókar felső csapágyát a korábbi siklócsapágyról tűgörgősre cserélték. Ez volt az a pont amikor a korábbi 1:33-as keverésű arányról is 1:50-es keverési arányra változott a motorolaj és üzemanyag keverésére vonatkozó előírás köszönhetően annak a ténynek, hogy a tűgörgős csapágyaknak az alacsonyabb mértékű kenőanyag használata is megfelel.

Wartburbok esetében a bronz csapszegperselyes motoroknál (elvileg a 353-es modell-t már nem ezzel szerelték) a gyártó még 1:33-as keveréket ajánlott, de az ez utáni motoroknál már 1:50 keverék használata is elegendő volt.

A keverék képzéséhez használt 2T motorolajjal szemben a következő elvárások voltak a gyártó részéről:

  • Megfelelő kenőképesség
  • Alacsony kokszképződés
  • Önkeverő képesség
  • Éghetőség

És itt most ugorjuk jó 40 évet előre az időben.

A ma kapható 2T motorolajokról úgy általában elmondhatjuk, hogy egy 70-es évekbeli technikában való használat szempontjából:

  • A motorolajjal szemben a megfelelő kenőképesség szempontjából támasztott követelményeket bőven kimaxolják.
  • A kokszképződés szempontjából is sokat javult a helyzet azóta, hogy nem tisztán ásványi, hanem részben vagy teljesen szintetikusak a 2T motorolajok. A szintetikus technológia alkalmazása nagyban hozzájárult a károsanyag és a füstkibocsátás csökkentéséhez. Az ásványi 2T motorolajok esetében viszont továbbra is fennál a kokszképződés lehetősége, és az ebből adódó kopogásos égés vagy akár a gyertya elcseppenése.
  • Önkeverő képesség. Mára ezt is kimaxoltuk. Ezzel egyik ma kapható kétütemű motorolaj esetében sem lehet probléma.
  • Éghetőség szempontjából szintén nagy fejlődés ment végbe az elmúlt évek során. Ahogy erősödött a környezetvédelem fontossága, úgy egyre inkább lett elvárás a kétütemű motorolajjal szemben is, hogy a keverékben lévő motorolaj minél nagyobb része elégjen és ezáltal is tisztább legyen a kipufogógáz.

A motor tisztasága és élettartama szempontjából kiemelten fontos kokszképződés és éghetőséget az API (American Petrol Institute) által meghatározott, a kétütemű motorolajokra vonatkozó szabványok szabályozzák. Ezt teszi úgy, hogy a kétütemű motorolajokat 4 + 1 kategóriába sorolja: API TA, API TB, API TC, API TC+ és API TD. Ezek mindegyike a henger tisztaságot szabályozza, azaz a kokszépződést és az égehtőséget veszi alapul. Az alacsonyabb érték a megengedőbb ("gyengébb") a motorolajjal szemben és ennek használata több lerakódást okozhat. Ahogy emelkedik a szint, úgy emelkedik a teljesítményszint és ezzel együtt csökken a lerakódás és a füst is.

  • API TA és API TB teljesen ásványolaj alapú 2T motorolaj és ritka, mint a fehér holló. Mindkettő csökkentett koromképződést ír elő és az API TB valamivel szigorúbb, mint az API TA, de ezek esetében hosszú távon jelentős kokszlerakódással számolhatunk.
  • API TC esetében már egy komolyabb előrelépés történt, mind a kokszlerakódás, mind pedig az éghetőség szempontjából és ezek teljesítéséhez már rész- vagy teljesen szintetikus alapolajú motorolaj szükséges.
  • API TC+ egy nem hivatalos szabvány, ami jelentősen túlteljesíti az API TC szabvány által meghatározott értékeket is. 
  • API TD a legfrissebb szabvány aminek megfelelő motorolaj még nem igazán található a piacon és extrém alacsony kokszképző hatás mellett a kipufogógázban távozó elégetlen szénhidrogénekre vonatkozóan is nagyon alacsony határértékeket enged meg.

Érdekes lehetőség, ami a robogók térnyerésével együtt jelent meg, az illatosított kétütemű motorolajok használata. Ezek az általában API TC, vagy API TC+ teljesítményszintű szintetikus kétütemű motorolajok a nagyobb motortisztaság mellett egy olyan illatosító adalékot tartalmaznak aminek a következtében a kipufogó gáz banán vagy eper illatú lesz. Ennek természetesen nincs műszakilag plusz értéke, inkább azt az élményfaktort emeli, amikor egy kétütemű Trabant, Wartburg vagy más típusú autó gyümölcs illatú füstöt eregetve halad el a tömegek mellett. 

Ahogy látjuk az API szabvány peremfeltételei miatt a rész- vagy teljesen szintetikus motorolajnak jótékony hatása van a motorunk tisztaságára és az alacsony füstképződésre is, de kérdés, hogy ezek használhatóak-e az autónk motorjában.

A korábban a gépgyártó által javasolt ÁFOR AROL 2T motorolaj mai megfelelője a MOL AROL 2T adatlapja alapján az API legalacsonyabb, azaz API TA teljesítményszintet teljesíti. Mivel az API kétütemű motorolajokra vonatkozó teljesítményszintjei visszafelé teljesítik a korábbi szabványokat, ezért bármelyik az API TA, TB, TC, TC+ ás TD használható a motorokban.

Egy dologra érdemes odafigyelni, hogy a régebbi motorokban használt szimmeringek nyikorgását okozhatja a szintetikus motorolaj, illetve kárt is tehetnek a gumi anyagára, ezért ezen motorok esetében érdemes lehet labiring tömítésekre áttérni.

A motor tisztasága mellett egy másik kérdés a motorolaj és üzemanyag keverési aránya.

Normál, ásványi alapú motorolaj használata mellett 1:33 vagy 1:50 keverési arányt kell használni a motor típusától függően. Régebbi motorokban, ahol máig bronzpersellyel csapágazott a hajtókar felső csapágya ott szükséges az 1:33 arányú keverék. Viszont ennél sűrűbb keverék használata nem javasolt, mert drasztikusan emelkedni fog a kokszlerakódás mértéke a motorban.

A már tűgörgős csapággal szerelt motoroknál, vagy azon modelleknél, ahol az idő előrehalatával átalakítára került a hajtókar felső csapágya tűgörgősre, már nem 1:33, hanem 1:50 keverési arányt kell alkalmazni.

A fentiek igazak ásványolaj alapú 2T motorolaj használat esetén, ugyanis a szintetikus motorolajoknak jobb a kenőképesség, mint az ásványolaj alapú típusoknak, ezért a kevrék aránya is kedvezőbb. 

Ahol a gyártó ásványolaj alapú motorolaj használat mellett 1:33 keverési arányt javasolt, ott szintetikus kétütemű motorolaj használata mellett akár 1:45 keverési arányt, ahol ásványolajjal 1:50, ott pedig szintetikus motorolajjal akár 1:60 keverési arányt is alkalmazhatunk úgy, hogy a csapágyak kenése még bőven elégséges lesz.

Ahogy a fentiekben láthatjuk, amennyiben a műszaki paraméterek engedik a szintetikus motorolaj használatát autónk kétütemű motorjában, úgy érdemes áttérni az ásávnyolaj alapú kétütemű motorolajok használatáról egy rész- vagy teljesen szintetikus motorolaj használatára egyrészt a jobb keverék arány miatt felmerülő jó bekerülési költség miatt, másrészt az alacsonyabb keverékarány miatt bekövetkező tisztább üzemelés és tisztább motor miatt.