Az egyre szigorodó Környezetvédelmi előírások és ezezknek a teherautó olajokra gyakorolt hatása
„A teherautó-olajok vékonyodnak”
A teherautókra egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások vonatkoznak. Nemcsak a káros anyagok kibocsátását, hanem a CO2-kibocsátást is jelentősen csökkenteni kell. E szigorúbb követelmények következtében a teherautó-gyártók hatékonyabb és gazdaságosabb motorokat terveznek. Ezek a fejlemények közvetlen hatással vannak a motorolajok összetételére. Például az új motorolaj-technológiák csökkentik a motor súrlódását, ami üzemanyag-megtakarítást és CO2-csökkentést eredményez.
Szigorúbb környezetvédelmi előírások
Mára már a teherautóknak is szigorú környezeti követelményeknek kell megfelelniük, ideértve a káros anyagok korlátozott kibocsátását, például szén-monoxid (CO), szénhidrogének, NOx és finom részecskék kibocsátását. Ezekre az Euro-kibocsátási normák vonatkoznak. Az évek során ezeket a szabványokat jelentősen szigorították. A jelenlegi szabvány az Euro VI. Elődjéhez, az Euro V-hez képest az NOx (dinitrogén-oxidok) kibocsátásának maximális határértéke 80% -kal alacsonyabb. Ezenkívül a szabvány olyan garanciát is előír, hogy az emisszió értéke az idő előrehaladtával is alacsony marad.
Az ACEA motorolaj specifikációinak új változata 2021 első felében jelenik meg, és várhatóan a következők változnak ennek eredményeként:
- Az ACEA E4 és E7 (hagyományos magas SAPS olajok) megmarad az idősebb Euro V és régebbi teherautók számára.
- Az ACEA E6 és E9 motorolaj specifikációk is frissítésre kerültek az új releváns tesztekkel (oxidáció és levegősödés) a modern motorok jobb védelme érdekében. Ezek a specifikációk E8 és E11 néven lesznek elérhetőek. (A levegősödés az elkerülendő levegő olajba történő bejutását jelenti - az olajban lévő levegő felesleg destabilizáló hatással van a kenőfilmre és oxidációt okoz).
- Az ACEA E8 és E11 is elérhető lesz „alacsony viszkozitású” változatokban - ezek lesznek az ACEA F8 és F11. Ezek a specifikációk támogatják az üzemanyag-megtakarítást, és így hozzájárulnak a CO2-kibocsátás csökkentéséhez.
Az autóktól eltérően a teherautókra eddig még nem vonatkoztak a CO2-kibocsátás korlátai. A teherautók helyzete ugyanis sokkal összetettebb, tekintettel a vontató és pótkocsi sok féle változatára. Ezeket a változókat és információkat jelenleg még feltérképezik a CO2-kibocsátási határértékek meghatározása érdekében. Az Európai Unióban nyílt vita folyik arról, hogy 2030-ra 3% -kal csökkentsék a mai (2021) értéket, ami monumentális kihívást jelent. Ez az intézkedés azt jelentené, hogy addigra a motoroknak átlagosan 30 százalékkal kevesebb dízel üzemanyagot kellene használniuk. E csökkentés egy része a motor hatékonyságának javításával érhető el, de más intézkedésekre is szükség lenne, ideértve a légellenállás javítását, a gumiabroncsok választását, az alternatív üzemanyagokat és a konvojokban történő utazást.
Új technológiák
Ezen egyre szigorúbb előírások teljesítése érdekében a teherautó-gyártók folyamatosan keresik a motorjaik továbbfejlesztésének módjait. Maguk a motorokon végzett módosítások mellett a gyártók utókezelő rendszereket is bevezettek, amelyek megfogják a felszabaduló káros anyagokat és kevésbé káros anyagokká alakítják azokat. A szokásos utókezelő rendszerek tartalmazzák a részecskeszűrőt, amely az égés során keletkező részecskék befogásával minimalizálja a részecskekibocsátást, és az SCR-t vagy a szelektív katalitikus redukciós rednszer, amely az NOx-ot ártalmatlan anyagokká alakítja az AdBlue segítségével. A katalizátorokat a káros anyagok ártalmatlan anyagokká történő átalakulásának felgyorsítására is használják.
A hagyományos motorolajak elvéreznek amikor a kipufogógáz utókezelő rendszerek folyamatos védelméről beszélünk, mivel ezekben az olajokban általában magas a kén, a foszfor és a szulfát mennyisége. Az utókezelő rendszerek megkövetelik az úgynevezett „alacsony” és „közepes SAPS” -értékeket, amelyek kisebb mennyiségben tartalmazzák ezeket az anyagokat. A „SAPS” jelentése szulfát hamu, foszfor és kén. Ennek biztosításához a hagyományos olajokhoz képest más adalékokra van szükség. A szulfát hamu az olaj elégése után visszamaradó lerakódás. A szulfát hamu blokkolja a dízel részecske szűrőt, és nem lehet eltávolítani belőle - ellentétben a befogott koromrészecskékkel. Egyes adalékok foszfort tartalmaznak, amely megtelepedhet a katalizátorokban és akadályozhatja annak működését. A kén, az adalékanyagok másik összetevője, a katalizátorokban, valamint az NOx-érzékelőkön is lerakódik.
Az első alacsony SAPS és közepes SAPS motorolaj specifikációk több mint tíz évvel ezelőtt jelentek meg a piacon. Ma az alacsony SAPS és közepes SAPS motorolajok használata az Euro VI motorok többségénél mindennapos, és megfelelnek a csökkentett SAPS értéket előíró motorolaj specifikációknak . Ilyen például az ACEA E6 és E9, az API CJ-4, a CK-4 és az FA-4, valamint az egyes gépgyártói specifikációk, köztük az MB 228.51, a Volvo VDS 4 és a MAN M3677. Ezenkívül a hibrid és az elektromos teherautók meghatározó helyet foglalnak el a teherautó világában. A nagyon távoli jövőben várhatóan a mai belsőégésű motorokat már nem fogják használni új teherautókba - hosszú távú cél a teherautók esetében is a „nulla károsanyag kibocsátás”.
Alacsonyabb viszkozitás, üzemanyag-megtakarítás és CO2 kibocsátás csökkentés
Az üzemanyagmegtakarítás és a CO2-csökkentés a motor súrlódásának csökkentésével érhető el. A fém-fém érintkezési pontok súrlódása speciális szintetikus alapolajokkal és adalékokkal (súrlódáscsökkentők) megakadályozható.
„Az alacsony HTHS viszkozitású SAE 0W-20 motorolaj 3-5 százalékos üzemanyagmegtakarítást eredményezhet a hagyományos SAE 10W-40 teherautó motorolajhoz képest.”
Ezenkívül a viszkozitás csökkentése - különösen magas hőmérsékleten és nagy nyírósebességnél (HTHS viszkozitás) - azzal jár, hogy csökkenti a motorolajnak az olajrendszerben való keringetéséhez szükséges energiát. A 3,5 cP HTHS-viszkozitás 150 Celsius fokon mindig a teherautók alsó határértéke volt, de a motorolajokra vonatkozó újabb előírások (API FA-4, valamint a függőben lévő ACEA F8 és F11) alacsony HTHS viszkozitást írnak elő. A tendencia jelenleg a SAE 5W-30 olaj felé mutat, miközben sok teherautó-gyártó a SAE 0W-20-ra fordította a hangsúlyt. A vezetési körülményektől függően az alacsony HTHS viszkozitású SAE 0W-20 olaj három és öt százalék közötti üzemanyag-megtakarítást eredményezhet, összehasonlítva a hagyományos SAE 10W-40 teherautóolajjal.
A jövőben további követelmények kerülhetnek előírásra, mint például az oxidációs stabilitással vagy az alternatív üzemanyagok használatával kapcsolatos új előírások. A kopásvédelem is fokozott figyelmet kap, mivel a hígabb olajok egyre növelik a fém-fém érintkezés kockázatát. A motorolajhoz hasonlóan a sebességváltóolaj is lassan, de biztosan vékonyodik az üzemanyagfogyasztás és a CO2-kibocsátás csökkentése érdekében. Végezetül a vékonyabb olajok keringetése a kenőanyag rendszerben kevesebb ellenállással jár és ennek következtében kevesebb energiára van szükségük ezzel is csökkentve a fogyasztást és a károsanyag kibocsátást.
Haszongápjármű motorolajok és egyéb haszongépjármű specifikus kenőanyagok az OlajShop kínálatában!
A cikket írta: Bajomi Vilmos