Mint az köztudott, évek óta támogatjuk a Speedzone neve alatt futó versenyautókat kenéstechnikai oldalról. A 2021-es szezonban két autót láttunk el kenőanyagokkal két külön verseny sorozatban.
Az egyik autó a már jól ismert BMW E36 325 Compact, ami a 24 órás versenysorozat (https://www.24hracing.at/hu/) magyarországi futamain vett részt. Ez a versenysorozat több szempontból is az autót igen igénybe vevő 24 órás Rally-Cross futmokból áll.
A másik autó az idei szezonban debütált. Ez egy BMW E46 320D Compact, ami az Euroringen megrendezett 4 órás Endurance futamokon vett részt. Ez a verseny szintén megkínozza a technikát, csak éppen másképp.
A Motorolajok kiválasztásánál több szempontot is figyelembe vettünk. Autó és pálya típusa, verseny időtartama, igénybevétel és persze a motorolaj tulajdonságai.
Mindkét autó motorjába az F1-ből jól ismert Petronas motorolajait választottuk. Mi évek óta használjuk a Petronas termékeit és nagyon elégedettek vagyunk vele. Többek között emiatt esett rá a választás, na meg azért, mert a Mercedes csapat még egyszer sem esett ki motorolaj hiba miatt az F1-ből az elmúlt 7 szezonban.
A 24 órás versenysorozatban a Petronas által gyártott 10W-60-as viszkozitású úgynevezett verseny motorolajat választottunk. Ez a Petronas Syntium Racer 10W-60 motorolaj ami mentes a gépgyártói jóváhagyásoktól (ahogy egyébként minden más hasonló motorolaj is) viszont egy stabil robosztus és a folyamatosan magas hőterhelést jól tűrő motorolaj.
A 10W-60 viszkozitású motorolajok használatát utcai használatra egyáltalán nem javasoljuk, kívéve, ha a gépgyártó ennek a viszkozitásnak a használatát írja elő.
Azért esett rá a választásunk, mert ebben a sorozatban az elsődleges célunk a motor folyamatos védelme a 24 órás verseny teljes időtartama alatt, ez a motorolaj pedig pont ezt ígérte nekünk az adatlapja alapján. Ennél a sorozatnál nem kockáztathattuk meg, hogy a nagy terhelés mellett keletkező magas hőmérséklet miatt az olajfilm réteg elvékonyodik annyira, hogy az akár meg is szakad, ami komoly motorkopásokat okozhat. Ez egy 24 órás versenyen akár végzetes is lehetett volna. Emiatt a kezdetektől fogva nem volt kérdéses a 10W-60 vizskozitás használata és emiatt lett a választás a Petronas Syntium Racer 10W-60.
A 4 órás verseny esetében máshonnan közelítettük meg a motorolaj kiválasztást egyrészt mivel a verseny sorozat más típusú, másrészt az autó is egy 320D dízel BMW és nem egy benzines.
Ebbe az autóba egy teljesen szintetikus 0W-40 motorolaj került kiválasztásra a Petronas Syntium 7000 0W-40 személyében.
Ennek a motorolajnak a kiválasztásakor a motor védelme mellett a gyári specifikációk betartása is cél volt. Ezért mindenképpen egy BMW LL-04 specifikációval rendelkező motorolajat kerestünk. A Petronas Syntium 7000 0W-40 azért került kiválasztásra, mert ugyan nem 10W-60, hanem 0W-40, azaz 100 fokon vékonyabb a motorolaj, mint 10W-60 esetében, viszont ennek az egyik legmagasabb a viszkozitási indexe ami biztosítja, hogy a hőmérséklet folyamatos emelkedésével együtt lasabban csökken a viszkozitása, mint más alacsonyabb viszkozitási indexű 30-as vagy 40-es motorolajoknak és így amennyiben nem emelkedik a motorolaj hőmérséklete sokkal 100-110 fok fölé, úgy nem lesz gondunk. Márpedig dízel autóról beszélünk, aminek a termikus hatásfoka magasabb és ezért kevesebb hulladék hőt termel ami miatt alacsonyabb hőmérsékleten tud üzemelni, mint egy benzin motor hasonló körülmények között.
A verseny körülmények a két sorozat futamai között nagyon mások voltak.
A 24 órás verseny esetében a pálya jellege miatt a legnagyobb terhelést nem a motor és a motorolaj, hanem inkább futómű elemei és a karosszéria kapta. Itt az autó 24 órán keresztül körözött közel 1000 km-t megtéve egy Rally Cross páyán ami mint tudjuk nem túl tiszta, de legalább poros, és jó minőségű, tehát minden ideális a technika szempontjából.
A 4 órás verseny ennek szöges ellentéte. Itt 4 órán keresztül küzdöttek az Euroring versenypályán kb. 420 km-t megtéve ennyi idő alatt száraz, napos versenyzéshez ideális időben.
A versenyautók motorolajából vett olajmintát elküldtük a Texaco külföldi laborjába, hogy még véletlenül se legyen részrehajló az olajminták laborvizsgálata. A laborvizsgálatok eredménye viszont a körülményekhez képest meglepően jó eredményeket mutatott.
A Dömsödi 24 órás verseny után vett motorolaj laborvizsgálati jegyzőkönyve sárga jelzésű, azaz figyelmeztetés kategóriában van. Ezt főként a vizskozitás csökkenése és a motorolajban megjelent oldott üzemanyag mértéke okozza. Megjelentek egyéb kopadékfémek is az olajban, de ezeknek mértéke bőven a határérték alatt van. Se csapágy kopás, se dugattyú vagy henger kopás nem látszik az olajmintából.
Ez a mi szempontunkból tökéletes, mert ugyan öregedett az olaj, de nem ment tönkre és védte a berendezést. Nagyságrendileg olyan állapotban van a motorolaj, mintha Budapesten közlekedtek volna 10-15.000 km-t a reggeli és délutáni forgalomban.
Amit fontos kiemelni, hogy minimális, szinte nulla a szilicium mértéke az olajban, azaz a srácok nagyon jó munkát végeztek a levegő szűrésével. Szinte semmi por sem jutott be az égéstérbe.
A 4 órás dízel BMW motorolajának állapota a versenyt követően zöld, azaz rendben van. Kicsit bővebben: tényleg rendben van.
A motorolaj viszkozitása rendben, az oxidáció szintje szintén rendben, azaz nem örgedett túl sokat az olaj. Itt látszik, hogy tényleg nem volt olyan mértékű a motor túlmelegedése, hogy az extra hő öregítette volna a motorolajat.
Az olajban található kopadékok szintje szintén határérték alatti, sőt, ahhoz képest, hogy egy négy órás versenyen vagyunk túl, itt is minimális. Gyakorlatilag ez az olajminta is úgy néz ki, mint egy 200-250.000 km-t futott normál állapotú dízel autó motorolajának eredménye kb. 10-15.000 km után.
Most így a végére kellene valami okosat írni, meg konklúziót, de nem igazán tudok semmi újat írni. Talán csak annyit, hogy a gondosan kiválasztott jó minőségű motorolaj és a rendszeres olajcsere védi a motor állapotát.
Amit talán még hozzátennék így tényleg a végére, mert kérdezni szokták tőlünk, hogy egy pályanapozós vagy driftelős kicsit okosított autóban milyen sűrűn érdemes olajat cserélni?
Szerintem pályanaponként, mivel te nem fogod elküldeni a motorolajat laborvizsgálatra és nem fogod tudni, hogy milyen állapotban van a motorolaj vagy a motor. És még mindig olcsóbb olajat cserélni, mint bármi mást az autón.
A cikket írta: Bajomi Vilmos