Hírek

2021.11.26 9:33

Kedves Vásárlóink

Budapest Szentmihályi úti üzletünkben 2021.12.03-án pénteken 14 órától leltározunk, emiatt a rendelések személyes átvételére ezen a napon 14 óráig lesz lehetőségük.

Köszönjük megértésüket,

Az OlajShop csapata

Elérhetőségek

Central Europe Lubricant Kft. - OlajShop

Központi ügyfélszolgálat: info@olajshop.hu ; +36 30 758 9933

 

Elérhetőségeink

Székhely: 2600 Vác, Szilassy út 1/A Adószám: 14537868-2-13

Bankszámlaszám: MKB Bank Zrt: 10300002-13179648-00014907

 

Üzleteink

OlajShop Budapest: 1154 Budapest, Szentmihályi út 114., +3670 452 0523 ; budapest@olajshop.hu

OlajShop Vác: 2600 Vác, Szilassy út 1/A (Vörösház), +3630 758 9933 ; info@olajshop.hu

OlajShop Debrecen: 4030 Debrecen, Diószegi út 3-5. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 708 2572 ; debrecen@olajshop.hu

OlajShop Szeged: 6724 Szeged, Kossuth Lajos sugárút. 112. (Volt IKESZ autóház, a Magyar Autóklub mellett) +3630 768 3167 ; szeged@olajshop.hu

 


Kövess minket a Facebookon is

Kiszállítási és személyes átvételi lehetőségek

Tanúsítvány

SSL Certificate
Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz

Látogató számláló

3
3
9
4
8
6
7

Naptár

2021. December
H
K
Sze
Cs
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
Hírek, információk, újdonságok és tanácsok az autózás és a kenőanyagok világából!

Mi a különbség a fagyállók között és mi alapján válasszuk ki, hogy melyik való az autónkba!

Bajomi Vilmos
2021.11.02 06:53
Mi a különbség a fagyállók között és mi alapján válasszuk ki, hogy melyik való az autónkba!

Van-e különbség a hűtőfolyadékok között és hogyan válasszuk ki az autónkba való megfelelő hűtőfolyadékot?

Ha kíváncsi arra, hogy mi a különbség a kék, a rózsaszín, a narancssárga és a zöld hűtőfolyadék között, vagy törte már a fejét azon, hogy melyik való az autójába, akkor olvassa végig ezt az egyszerű leírást ami a hűtőfolyadékok közötti különbségekről szól!

 

Addig ameddig mindegyik színű M&M's csokigolyónak ugyanaz az íze, a fagyállók színe meghatározza annak kémiai összetételét.

Van különbség a kék, a rózsaszín, a zöld a lila és a narancssárga hűtőfolyadék között? - Alapvetően mindegyik a motor hűtésére szolgál, célja hogy megakadályozza a fagyást illetve meggátolja a motor túlmelegedést. Ezeken túl a hűtőfolyadék megvédi a hűtőrendszert a korróziótól. A régebbi autók azonban több fémes alkatrészt tartalmaznak, míg az újabb modellek több alumíniumot és nejlont tartalmaznak.

Színétől függően más és más hűtőfolyadék technológiáról beszélünk és az egyik az idősebb, a másik pedig a fiatalabb autókba való. De melyik való melyikbe?

 

A hűtőfolyadék lehet lényegében a sima desztillált víz is, mivel a víz nagyon hatékonyan hűti a felületeket. A víz használatának hátránya azonban az, hogy nem rendelkezik a megfelelő korróziógátlókkal és kenőanyaggal a hűtőrendszerben lévő alkatrészek kenéséhez, illetve nem védi a motor belső alkatrészeit a fagyás ellen sem. 

 

A hűtőfolyadék (más néven fagyálló) a legtökéletesebb választás erre a célra. Csökkenti a víz fagyáspontját és emeli a forráspontját, miközben kiváló korrózióvédelmet és megfelelő kenést biztosít.

 

A legtöbb modern hűtőfolyadék / fagyálló formula glikolt (amely csökkenti a fagyáspontot és növeli a forráspontot), valamint korróziógátlókat és színezékeket (narancs, zöld, piros vagy kék) tartalmaz. A leggyakoribb hígítás desztillált vízzel 50:50.

 

A hűtőfolyadékban használt korróziógátló anyagoktól függően manapság négy alapvető típusa létezik:

 

  • Inorganic Additive Technology (IAT) - Szervetlen Adalékanyag Technológia
  • Organic Additive Technology (OAT) - Szerves Adalékanyag Technológia
  • Hybrid Organic Acid Technology (HOAT) - Hibrid szerves sav technológia
  • Silicate Organic Acid Technology (Si-OAT) - Szilikát szerves sav technológia

 

Szervetlen adalékanyag technológia (IAT)

 

Ez a típus szilikátokkal és foszfátokkal van kialakítva. A szilikátok védőfóliát képeznek, amely gyorsan képződik a rendszer belsejében, és kiválóan védi a rendszert a korróziótól. Ennek a technológiának az a hátránya, hogy az adalékanyagok viszonylag rövid idő alatt kimerülnek. Ez azt jelenti, hogy a hűtőfolyadék néhány év elteltével elveszti hatékonyságát, és nem védi a belső részeket. Az ilyen típusú hűtőfolyadékot kétévente le kell cserélni a megfelelő működés érdekében.

A karbantartási ütemterv betartása biztosítja a hűtőrendszer hosszabb élettartamát. Az alábbiakban egy olyan hűtő látható, amelynek járatai a szilikát felhalmozódása miatt eldugultak. Ez a motor túlmelegedéséhez vezethet. Ennek elkerülése érdekében évente szükséges az IAT technológiájú hűtőfolyadékot cserélni.

 

Szerves savas adalékanyag technológia (OAT)

Az újabb OAT hűtőfolyadékok egy kicsit másképp működnek, mint a régebbi szilikát alapú IAT hűtőfolyadékok. Először is, ezek a hűtőfolyadékok nem tartalmaznak szilikátokat vagy foszfátokat. Szerves sókat tartalmaznak a hűtőrendszer védelme érdekében. Ez azt jelenti, hogy élettartamuk meghosszabbodik. Ez a fagyálló kategória nem használható sárga fémeket tartalmazó rendszerekben, ami azt jelenti, hogy a régebbi, réz és sárgaréz hűtőrendszer elemekkel rendelkező autók nem használhatják ezt a hűtőfolyadékot. Az újabb autók alumínium motorral és hűtőrendszer elemekkel többnyire rendben vannak.

 Az OAT hűtőfolyadékok használatával hosszabb csere intervallumokat vezetett be, és így csökkentették a karbantartási költségeket illetve ezzel együtt csökkentették a környezetterhelést. Sajnos ennek a hűtőfolyadék típusnak a teljesítménye nem volt olyan jó, mint az IAT hűtőfolyadékoké, aminek a leváltására tervezték. Az OAT hűtőfolyadéknak sokkal hosszabb időre volt szüksége, hogy a fémfelületeket bevonja, és így védje a korróziótól. Ha csak rövid ideig is tiszta víz, vagy nedvesség érte a fém felületeket az OAT fagyálló használatát követően, a felületeken rövid időn belül megjelent a korrózió.

 

Hibrid szerves adalék technológia (HOAT)

 A HOAT egy olyan kifejezés, amely az IAT és az OAT technológiák előnyeit egyesíti. Általában vasblokkokkal és alumínium hengerfejjel rendelkező motorokhoz tervezték. A legtöbb modern európai autó esetében általában ilyen típusú fagyállót használt a gyártó. Az európai HOAT hűtőfolyadékok tartalmaznak foszfátokat, mivel azok nem működnek jól az Európában található kemény vízzel

 

Szerves szilikát adalék technológia (Si-OAT)

 A szilikátmentes OAT teljesítményével kapcsolatos problémák egy új, nagy teljesítményű fagyálló/hűtőfolyadék technológia kifejlesztéséhez vezettek, az úgynevezett Si-OAT (Silicate Organic Additive Technology). Alapvetően ez a hűtőfolyadék technológia a legjobb az összes közül – kiváló védelem az újra bevezetett szilikátokkal és hosszabb élettartam az OAT technológiával. Ezek az új Si-OAT termékek visszafelé is kompatibilisek és nyugodtan használhatóak régebbi járművekben is.

 

Keverhetők egymással az IAT, OAT és Si-OAT típusú hűtőfolyadékok?

.Az egyszerű válasz az, hogy az IAT és OAT hűtőfolyadékokat nem lehet keverni egymással. A Si-OAT folyadékokat keverhetőek az előző generációs folyadékokkal, mivel visszafelé kompatibilisek.

Akkor most már nagyjából látjuk, hogy van különbség az egyes fagyállók között, de melyik típus való mégis az Ön autójába? Hangozhat el a jogos kérdés!

 Nézzük, hogy az autógyártók által gyakran használ fagyálló specifikációk melyik hűtőfolyadék típusra utalnak:

 

VW G11 - Kék vagy zöld színű HOAT hűtőfolyadék Szilikátokkal - kb. 1994-ig volt használatban.

Kompatibilis a következő hűtőfolyadék specifikációkkal:

  • Audi TL 774-C
  • BMW BMW N 600 69.0
  • Caterpillar* SEBU6250-12
  • Mercedes-Benz DBL 7700.20
  • Opel/General Motors B 040 0240
  • Porsche TL 774-C
  • Saab 6901599
  • Seat TL 774-C
  • Skoda TL 774-C
  • VW TL 774-C

 

VW G12, VW G12+ - Rózsaszín, szilikátmentes OAT hűtőfolyadék - a G12  kb. a 90-es évek közepén volt használatban, a G12+ a 90-es évek közepétől kb. 2005-ig volt használatban 

Kompatibilis a következő hűtőfolyadék specifikációkkal:

  • Audi 8/96 után TL 774-D/F
  • Mercedes-Benz DBL 7700.30
  • Ford WSS-M 97B44-D
  • Seat 8/96 utánTL 774-D/F
  • Skoda 8/96 után TL 774-D/F
  • VW 8/96 után TL 774-D/F
  • Porsche

VW G12++ - Lila, SI-OAT hűtőfolyadék szerves sav technológiával - kb. 2005 - 2008 között volt használatban

Kompatibilis a következő hűtőfolyadék specifikációkkal:

  • Audi: TL 774 G
  • Bentley: TL 774 G
  • Bugatti: TL 774 G
  • Cummins: CES 14603
  • Lamborghini: TL 774 G
  • MAN (built as from 12/2011): MAN 324 Typ Si-OAT
  • Mercedes-Benz (Trucks built as from 10/2011): Specification 325.5
  • Seat: TL 774 G
  • Škoda: TL 774 G
  • VW: TL 774 G
  • Porsche (built as from 1997): 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Panamera

 

VW G13 - Lila, Zöld, SI-OAT hűtőfolyadék szerves sav technológiával - kb. 2008-tól van használatban

Kompatibilis a következő hűtőfolyadék specifikációkkal:

  • Audi: TL 774 J
  • Bentley: TL 774 J
  • Škoda: TL 774 J
  • VW: TL 774 J
  • Porsche: TL 774 J
  • ASTM D3306
  • CUNA NC 956-16
  • BS 6580: 2010

 

Amit a  Volkswagen csoport által használt  G11, G12, G12+, G12++ és G13 fagyállókról tudni érdemes: 

 A fenti képen a piros jelöli azon fagyálló típusokat amik nem keverhetőek egymással. A zöld szín esetében a két fagyálló keverhető.

 

Amit a Mercedes Benz fagyállókról tudni érdemes:

A Mercedes korábbi hűtőfolyadéka (Q1030002 típus), amely az MB 325.0 specifikációs lap alá tartozik, és sárga (HOAT, szilikátok) már nem elérhető. A Mercedes hűtőfolyadékának két jelenlegi változata érhető el:

 

  • Q1030004, amely az MB 325.0 / MB 325.1 specifikációs lap alá esik, és kék. G11 (HOAT, szilikátok)

Ez a hűtőfolyadék visszafelé kompatibilis a Q1030002-vel (sárga), és keverhető.

Az eredeti töltet Q1030002 kora miatt azonban le kell engedni és át  kell öblíteni a rendszert, majd ki kell cserélni a modern Q1030004 folyadékra.

  • Q1030005, amely az MB 325.5-ös specifikációs lap alá esik, és rózsaszín. G12++ (Si-OAT)

Ez a típus Si-OAT technológiával készül, emiatt hosszabb ideig használható.

 

Amit a BMW és a MINI fagyállókról tudni érdemes:

A BMW meglehetősen egyszerű, ha a hűtőfolyadékokról van szó. Két fő specifikációja van, amelyek közül az egyiket nemrég vezettek be.

 

  • BMW N 600 69.0 -  Szinte az összes Volvo alkalmazással, a Mercedes Q1030002 és Q1030004 alkalmazással is kompatibilis. A korai VW-alkalmazásokban is működik a TL 774-C specifikáció vagy a közismertebb G11 szabványnak megfelelő. Ezt a legegyszerűbben úgy lehet megismerni, hogy kék színű.
  • BMW HT-12 típusú hűtőfolyadék (SI-OAT). Ez a BMW legújabb hűtőfolyadék-típusa, és zöld színű. A 2018 januárjától gyártott autókban már csak ez a típus használható. Visszafelé kompatibilis a kék színű BMW fagyállóval és használható a régebbi BMW és MINI típusokban is.

 

További tények a hűtőfolyadékról

 

  • Visszautalható a '90-es évek végére és a 2000-es évek elejére, amikor a legtöbb VW járművet G12 hűtőfolyadékkal töltötték fel, amely már szilikát mentes volt. Egy idő után ez a hűtőfolyadék típus elkezdte megenni a hűtőrendszer tömítéseit és a fém alkatrészeit, ezzel okozva számos hűtőrendszer szivárgásához a hűtőrendszer egyéb hibái mellett. (A következő generációs autókon átváltottak a Si-OAT típusra.)
  • Az ebből az időszakból származó legtöbb Volkswagen járművet egészen a mai napig úgy szereltek, hogy a hűtőrendszer tágulási tartálya szilikát adalékot tartalmazott, hogy nagyobb védelmet nyújtsanak.
  • A BMW, a Mercedes és a Volvo a 80-as évek óta használ IAT típusú hűtőfolyadékot. Jelenleg áttértek a HOAT típusú hűtőfolyadékra. Azóta a hűtőfolyadék összetétel vagy a specifikáció nem sokat változott. A hűtőfolyadék csereperiódusa azonban a '80-as évek kezdeti 2 évéről a '90-es években először 3, majd 4 évre nőtt. Mára gyakorlatilag az összes BMW járműben a hűtőfolyadékok esetén az élettartam csere periódus a jellemző, azaz nem kell hűtőfolyadékot cserélni. Találd ki, mi a modern BMW gyenge pontja… A hűtőrendszer! Vajon miért?
  • A Mercedes szilikát csomagokat is épített a tágulási tartályaiba, hogy az idő előrehaladtával segítsenek a hűtőrendszernek megőrizni tulajdonságait és növeln tudják a hatékonyságát.
  • Az elektrolízis szórakoztató mellékterméke annak, ha nem cseréljük le időben a hűtőfolyadékot, és ennek nagyon negatív hatással van minden alumínium alkatrészre. Amint az alábbi képen is látható, a hűtőfolyadékon áthaladó elektromos áram a legkisebb ellenállású utat keresve talált utat magának új járatok létrehozásával. Ez hosszú távon nem tesz jót a motorban található alumínium alkatrészeknek.

 

Az OlajShopban elérhető fagyállókat IDE KATTINTVA érheti el!

Írta: Bajomi Vilmos - OlajShop