Hírek

2022.11.02 9:28

Kedves Vásárlóink!

2022.11.02-án szerdán egészségügyi okok miatt Budapest Szentmihályi úti üzletünk zárva tart! Ezen a napon nincs lehetőség a rendelések személyes átvételére!

Megértésüket köszönjük,

Az OlajShop csapata

Elérhetőségek

Central Europe Lubricant Kft. - OlajShop

Központi ügyfélszolgálat: info@olajshop.hu ; +36 30 758 9933

 

Elérhetőségeink

Székhely: 2600 Vác, Szilassy út 1/A Adószám: 14537868-2-13

Bankszámlaszám: MKB Bank Zrt: 10300002-13179648-00014907

 

Üzleteink

OlajShop Budapest: 1154 Budapest, Szentmihályi út 114., +3670 452 0523 ; budapest@olajshop.hu

OlajShop Debrecen: 4030 Debrecen, Diószegi út 3-5. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 708 2572 ; debrecen@olajshop.hu

OlajShop Szeged: 6724 Szeged, Kossuth Lajos sugárút. 112. (Volt IKESZ autóház, a Magyar Autóklub mellett) +3630 768 3167 ; szeged@olajshop.hu

Olajshop Szolnok: 5000 Szolnok, Fék utca 1. (Kwik Fit gyorsszerviz telephely) +3630 219 2915 ; szolnok@olajshop.hu

 


Kövess minket a Facebookon is

Látogató számláló

4
3
4
0
0
7
4

Naptár

2022. December
H
K
Sze
Cs
P
Szo
V
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Központi ügyfélszolgálat: +3630 758 9933 | info@olajshop.hu |H-P: 08:00-16:00

OlajShop Budapest | +3670 452 05 23 | Útvonal Budapesti üzletünkbe | H-Cs: 08:00-17:00; Pénte: 8:00-16:00

OlajShop Debrecen | +3630 708 2572Útvonal Debreceni üzletünkbe | H-P: 08:00-17:00

OlajShop Szeged | +3630 768 3167Útvonal Szegedi üzletünkbe | H-P: 08:00-17:00

OlajShop Szolnok | +3630 219 29 15 | Útvonal Szolnoki üzletünkbe | H-P: 07:00-16:00

Kérdése esetén keresse központi ügyfélszolgálatunkat: +36-30/7589933 | info@olajshop.hu

Hírek, információk, újdonságok és tanácsok az autózás és a kenőanyagok világából!

Mi a különbség a fagyállók között és mi alapján válasszuk ki, hogy melyik való az autónkba!

Bajomi Vilmos
Bajomi Vilmos
2022.10.10 06:53
Mi a különbség a fagyállók között és mi alapján válasszuk ki, hogy melyik való az autónkba!

Van-e különbség a hűtőfolyadékok között és hogyan válasszuk ki az autónkba való megfelelő hűtőfolyadékot?

Ha kíváncsi arra, hogy mi a különbség a kék, a rózsaszín, a narancssárga és a zöld hűtőfolyadék között, vagy törte már a fejét azon, hogy melyik való az autójába, akkor olvassa végig ezt az egyszerű leírást ami a hűtőfolyadékok közötti különbségekről szól!

Van különbség a kék, a rózsaszín, a zöld a lila és a narancssárga hűtőfolyadék között? 

Addig ameddig mindegyik színű M&M's csokigolyónak ugyanaz az íze, a fagyállók színe általában meghatározza annak kémiai összetételét, de sajnos nem minden esetben igaz ez a kijelentés. Alapvetően mindegyik fagyálló típus a motor hűtésére szolgál. Használatának célja hogy meggátolja a motor túlmelegedést és ezzel együtt a hűtőfolyadék fagyását is. Ezeken túl a hűtőfolyadék megvédi a hűtőrendszert a korróziótól. 

A régebbi autó típusok hűtőrendszere több fémes alkatrészt tartalmaznak, míg az újabb modellek több alumíniumot, műanyagot és gumi alkatrészeket tartalmaznak.

Az első nagy kérdés, hogy a hűtőfolyadék színe utal-e a hűtőfolyadék kémiai vagy műszaki tulajdonságaira?

A válasz, hogy sajnos nem, vagy legalábbis nem minden esetben. A hűtőfolyadék színét a hűtőfolyadék gyártója által hozzáadott színezőanyag határozza meg, és soha nem használható a hűtőfolyadék típusának megkülönböztetésére. Még a régebbi autók esetében használt hűtőfolyadékok színe ténylegesen jelezte, hogy milyen tulajdonságaik vannak az adott hűtőfolyadéknak, ma már akkora a kínálat és annyi a szín, hogy ez már “csak” egy jellemző, de nem elegendő a hűtőfolyadék kiválasztásához.

Általánosságban, de nem minden esetben a színétől függően más és más hűtőfolyadék technológiáról beszélünk, amik közül  az egyik az idősebb, a másik pedig a fiatalabb autókba való. De mégis melyik való melyikbe?

A hűtőfolyadék lehet lényegében a sima desztillált víz is, mivel a víz nagyon hatékonyan hűti a felületeket. A víz használatának hátránya azonban az, hogy nem rendelkezik a megfelelő korróziógátlókkal és kenőanyaggal a hűtőrendszerben lévő alkatrészek kenéséhez, illetve nem védi a motor belső alkatrészeit a fagyás ellen sem. 

A hűtőfolyadék (más néven fagyálló) a legtökéletesebb választás a motor belső elemeinek hűtésére. Csökkenti a víz fagyáspontját és emeli a forráspontját, miközben kiváló korrózióvédelmet és megfelelő kenést biztosít az alkatrészeknek.

A legtöbb modern hűtőfolyadék / fagyálló formula glikolt (amely csökkenti a fagyáspontot és növeli a forráspontot), valamint korróziógátlókat és színezékeket (narancs, zöld, piros vagy kék) tartalmaz.

A leggyakoribb hígítás desztillált vízzel 50:50 (-38C) vagy 60:40 (-25C).

Legtöbb esetben számunkra idegen kifejezésekkel találkozhatunk a hűtőfolyadékok csomagolásán, de mit is jelentenek ezek és melyiket is válasszuk autónkba? Mi az IAT, Hibrid, Lobrid, P-OAT, Si-OAT, OAT típusok közötti különbség? Melyik gyártó melyik technológiát használjha?

 

Ezek a kifejezések a hűtőfolyadék-készítményben található korróziógátló csomagra vonatkoznak.

 

Az „IAT” kifejezés a „szervetlen adalék technológiát” jelenti – néha „hagyományos” technológiának is nevezik –, amely egy hagyományos hűtőfolyadék-technológia, amely bizonyos ásványi anyagok kombinációit tartalmazza. Szervetlen korróziógátlók, például foszfát, amin, borát, szilikát, nitrit és nitrát. Ezt az inhibitor technológiát évek óta használják, és egy védő „takaróréteg” kialakításával működik elszigeteli a rendszer fémeit a hűtőfolyadéktól. Az IAT/hagyományos inhibitorokat tartalmazó hűtőközegek élettartama jellemzően rövidebb.

 

 

A „OAT” kifejezés az „Organic Additive Technology”-t jelenti. A OAT hűtőfolyadékok csak szerves adalék technológiás inhibitorokat tartalmaznak, ásványi inhibitorok, például szilikát, nitrit, nitrát, foszfát stb. Ezek az inhibitorok más módon védenek a korrózió ellen, mint azok az ásványi inhibitorok. Kezdetben adszorbeálódnak azon a felületen, amelyet védeni terveztek, és ezáltal egy kötött molekuláris réteg, amely megakadályozza a további korróziót. Ezeknek a hűtőfolyadékoknak az élettartama meghosszabbodik, mivel az inhibitorok kémiailag nem fogynak el ugyanúgy, mint az ásványi inhibitorok.

A „hibrid” technológiájú hűtőfolyadékok – amelyeket néha „HOAT” hűtőfolyadéknak is neveznek – ásványi inhibitorok és OAT-inhibitorok kombinációját alkalmazzák. A kombináció gyakran a regionális preferenciáktól függ. Például Európában a hibrid technológiás hűtőfolyadékok általában szilikátok és OAT-inhibitorok kombinációit tartalmazzák (foszfát nélkül), míg Japánban a hibrid technológiás hűtőfolyadékok általában tartalmaznak foszfátok és OAT-gátlók kombinációi (szilikátok vagy aminok nélkül). Általában vasblokkokkal és alumínium hengerfejjel rendelkező motorokhoz tervezték. A legtöbb modern európai autó esetében általában ilyen típusú fagyállót használt a gyártó. Az európai HOAT hűtőfolyadékok tartalmaznak foszfátokat, mivel azok nem működnek jól az Európában található kemény vízzel

A „Lobrid” kifejezés a „hibrid” technológiájú hűtőfolyadékok egy részhalmazára utal, amelyek túlnyomórészt OAT-inhibitorokat használnak alacsonyabb szintű ásványi inhibitorokkal kombinálva. Ez a kifejezés egyaránt vonatkozhat a „Si-OAT” hűtőfolyadékokra („Si-OAT” = szilikált szerves adalék technológia) és a „P-OAT” hűtőfolyadékokra („P-OAT” = foszfátozott szerves adalék technológia).

 

 A szilikátmentes OAT teljesítményével kapcsolatos problémák egy új, nagy teljesítményű fagyálló/hűtőfolyadék technológia kifejlesztéséhez vezettek, az úgynevezett Si-OAT (Silicate Organic Additive Technology). Alapvetően ez a hűtőfolyadék technológia a legjobb az összes közül – kiváló védelem az újra bevezetett szilikátokkal és hosszabb élettartam az OAT technológiával. Ezek az új Si-OAT termékek visszafelé is kompatibilisek és nyugodtan használhatóak régebbi járművekben is. a Si-OAT technológiájú hűtőfolyadék elattartama 5 év vagy 200.000 Km.

A foszfát tartalmú P-OAT (Phosphate Organic Additive Technology) hűtőfolyadékokat többnyire japán és koreai jármű- és motorgyártók írnak elő. A foszfát és az OAT alapokkal kombinálva ezek a hűtőfolyadékok kiváló élettartamot biztosítanak. A P-OAT technológiájú hűtőfolyadékok élettartama 5 év vagy 300.000 Km.

 

Keverhetők egymással az IAT, OAT és Si-OAT típusú hűtőfolyadékok?

.Az egyszerű válasz az, hogy az IAT és OAT hűtőfolyadékokat nem lehet keverni egymással. A Si-OAT folyadékokat keverhetőek az előző generációs folyadékokkal, mivel visszafelé kompatibilisek.

Akkor most már nagyjából látjuk, hogy van különbség az egyes fagyállók között, de melyik típus való mégis az Ön autójába? Hangozhat el a jogos kérdés!

A következő táblázatban megtalálható, hogy az autógyártók milyen típusú hűtőfolyadék használatát írják elő az autóikban való használatra, illetve a táblázatban megtalálható, hogy a gyártók mikor váltották a technológiákat:

Nézzük meg, hogy az autógyártók által gyakran használ fagyálló specifikációk melyik hűtőfolyadék típusra utalnak, mert így valamivel jobban tudjuk szűkíteni a kört:

VW G11 - Kék vagy zöld színű HOAT hűtőfolyadék Szilikátokkal - kb. 1994-ig volt használatban.

Kompatibilis a következő hűtőfolyadék specifikációkkal:

  • Audi TL 774-C
  • BMW BMW N 600 69.0
  • Caterpillar* SEBU6250-12
  • Mercedes-Benz DBL 7700.20
  • Opel/General Motors B 040 0240
  • Porsche TL 774-C
  • Saab 6901599
  • Seat TL 774-C
  • Skoda TL 774-C
  • VW TL 774-C

 

VW G12, VW G12+ - Rózsaszín, szilikátmentes OAT hűtőfolyadék - a G12  kb. a 90-es évek közepén volt használatban, a G12+ a 90-es évek közepétől kb. 2005-ig volt használatban 

Kompatibilis a következő hűtőfolyadék specifikációkkal:

  • Audi 8/96 után TL 774-D/F
  • Mercedes-Benz DBL 7700.30
  • Ford WSS-M 97B44-D
  • Seat 8/96 utánTL 774-D/F
  • Skoda 8/96 után TL 774-D/F
  • VW 8/96 után TL 774-D/F
  • Porsche

VW G12++ - Lila, SI-OAT hűtőfolyadék szerves sav technológiával - kb. 2005 - 2008 között volt használatban

Kompatibilis a következő hűtőfolyadék specifikációkkal:

  • Audi: TL 774 G
  • Bentley: TL 774 G
  • Bugatti: TL 774 G
  • Cummins: CES 14603
  • Lamborghini: TL 774 G
  • MAN (built as from 12/2011): MAN 324 Typ Si-OAT
  • Mercedes-Benz (Trucks built as from 10/2011): Specification 325.5
  • Seat: TL 774 G
  • Škoda: TL 774 G
  • VW: TL 774 G
  • Porsche (built as from 1997): 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Panamera

 

VW G13 - Lila, Zöld, SI-OAT hűtőfolyadék szerves sav technológiával - kb. 2008-tól van használatban

Kompatibilis a következő hűtőfolyadék specifikációkkal:

  • Audi: TL 774 J
  • Bentley: TL 774 J
  • Škoda: TL 774 J
  • VW: TL 774 J
  • Porsche: TL 774 J
  • ASTM D3306
  • CUNA NC 956-16
  • BS 6580: 2010

 

Amit a  Volkswagen csoport által használt  G11, G12, G12+, G12++ és G13 fagyállókról tudni érdemes: 

A fenti képen a piros jelöli azon fagyálló típusokat amik nem keverhetőek egymással. A zöld szín esetében a két fagyálló keverhető.

 

Amit a Mercedes Benz fagyállókról tudni érdemes:

A Mercedes korábbi hűtőfolyadéka (Q1030002 típus), amely az MB 325.0 specifikációs lap alá tartozik, és sárga (HOAT, szilikátok) már nem elérhető. A Mercedes hűtőfolyadékának két jelenlegi változata érhető el:

 

  • Q1030004, amely az MB 325.0 / MB 325.1 specifikációs lap alá esik, és kék. G11 (HOAT, szilikátok)

Ez a hűtőfolyadék visszafelé kompatibilis a Q1030002-vel (sárga), és keverhető.

Az eredeti töltet Q1030002 kora miatt azonban le kell engedni és át  kell öblíteni a rendszert, majd ki kell cserélni a modern Q1030004 folyadékra.

  • Q1030005, amely az MB 325.5-ös specifikációs lap alá esik, és rózsaszín. G12++ (Si-OAT)

Ez a típus Si-OAT technológiával készül, emiatt hosszabb ideig használható.

 

Amit a BMW és a MINI fagyállókról tudni érdemes:

A BMW meglehetősen egyszerű, ha a hűtőfolyadékokról van szó. Két fő specifikációja van, amelyek közül az egyiket nemrég vezettek be.

 

  • BMW N 600 69.0 -  Szinte az összes Volvo alkalmazással, a Mercedes Q1030002 és Q1030004 alkalmazással is kompatibilis. A korai VW-alkalmazásokban is működik a TL 774-C specifikáció vagy a közismertebb G11 szabványnak megfelelő. Ezt a legegyszerűbben úgy lehet megismerni, hogy kék színű.
  • BMW HT-12 típusú hűtőfolyadék (SI-OAT). Ez a BMW legújabb hűtőfolyadék-típusa, és zöld színű. A 2018 januárjától gyártott autókban már csak ez a típus használható. Visszafelé kompatibilis a kék színű BMW fagyállóval és használható a régebbi BMW és MINI típusokban is.

A Francia gyártók, mint a Peugeot, a Renault és a Citroen, a 90-es évek közepéig IAT és Hybrid (HOAT) (megfelel a VW G11-nek) technológiájú fagyálló használatát írták, majd 95-ben váltottak az OAT típus használatára ami megfelel a VW G12+-nak.

A FIAT csoport a 90-es évek végéig IAT és HOAT használatát írta elő (VW G11-nek megfelelő), majd a 200-es évek eleje óta áttértek az OAT típusú fagyálló használatára (G12+-nak megfelelő)

A Japán és Kóreai autógyártok esetében általánosságban elmondhatjuk, hogy Foszfát tartalmú Hybrid hűtőfolyadékot vagy P-OAT típusú Lobrid típusú hűtőfolyadékot írnak elő használatra évjárattól függetlenül. Ebbe a csopprta tartoznak a Honda, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Nissan Subaru és Sizuki és Toyota járművei.

A Modern Hybrid technológiát használó Japán és Kórai gyártók modelljei általában a P-OAT technológiájú modern hűtőfolyadékok használatát írják elő.

 

 

További tények a hűtőfolyadékról

 

  • Visszautalható a '90-es évek végére és a 2000-es évek elejére, amikor a legtöbb VW járművet G12 hűtőfolyadékkal töltötték fel, amely már szilikát mentes volt. Egy idő után ez a hűtőfolyadék típus elkezdte megenni a hűtőrendszer tömítéseit és a fém alkatrészeit, ezzel okozva számos hűtőrendszer szivárgásához a hűtőrendszer egyéb hibái mellett. (A következő generációs autókon átváltottak a Si-OAT típusra.)
  • Az ebből az időszakból származó legtöbb Volkswagen járművet egészen a mai napig úgy szereltek, hogy a hűtőrendszer tágulási tartálya szilikát adalékot tartalmazott, hogy nagyobb védelmet nyújtsanak.
  • A BMW, a Mercedes és a Volvo a 80-as évek óta használ IAT típusú hűtőfolyadékot. Jelenleg áttértek a HOAT típusú hűtőfolyadékra. Azóta a hűtőfolyadék összetétel vagy a specifikáció nem sokat változott. A hűtőfolyadék csereperiódusa azonban a '80-as évek kezdeti 2 évéről a '90-es években először 3, majd 4 évre nőtt. Mára gyakorlatilag az összes BMW járműben a hűtőfolyadékok esetén az élettartam csere periódus a jellemző, azaz nem kell hűtőfolyadékot cserélni. Találd ki, mi a modern BMW gyenge pontja… A hűtőrendszer! Vajon miért?
  • A Mercedes szilikát csomagokat is épített a tágulási tartályaiba, hogy az idő előrehaladtával segítsenek a hűtőrendszernek megőrizni tulajdonságait és növeln tudják a hatékonyságát.
  • Az elektrolízis szórakoztató mellékterméke annak, ha nem cseréljük le időben a hűtőfolyadékot, és ennek nagyon negatív hatással van minden alumínium alkatrészre. Amint az alábbi képen is látható, a hűtőfolyadékon áthaladó elektromos áram a legkisebb ellenállású utat keresve talált utat magának új járatok létrehozásával. Ez hosszú távon nem tesz jót a motorban található alumínium alkatrészeknek.

 

Az OlajShopban elérhető fagyállókat IDE KATTINTVA érheti el!

Írta: Bajomi Vilmos - OlajShop