Mi a különbség az autó akkumulátorok között és melyik akkumulátor technológia felel meg járművének?
Az általunk vezetett járművek és azok használatának módjai folyamatosan fejlődnek, és emiatt az autó akkumulátorai egyre fontosabb szerepet töltenek be. Az akkumulátorok iránti megnövekedett kereslet kielégítése érdekében az autó akkumulátorok technológiája drámai fejlődésen ment keresztül az elmúlt néhány évben. A választék és a technológia széles skáláját kínálja szinte mindegyik gyártó. Ezért szeretnénk segítsünk eligazodni a különböző típusú akkumulátor technológiák között, és eldönteni, melyik a vezetési igényeinek és járművének a legmegfelelőbb.
Technológiáját tekintve 4 fő kategóriát különböztethetünk meg:
- Hagyományos nedves akkumulátorok - Egy általános ólomsavas akkumulátor, ami az autó elektronikai rendszerének táplálására és a jármű indítására szolgál. Ideális szabványos járművekhez normál elektromos igényekkel
- EFB technológiás nedves akkumulátor - Ez egy továbbfejlesztett ólomsavas akkumulátor ami már töltési ciklus-ellenálló indítóakkumulátor folyékony elektrolittal.
- AGM-es akkumulátorok - Az AGM akkumulátorokat úgy tervezték, hogy kiváló teljesítményt nyújtsanak a mai járművek és start-stop alkalmazások magasabb elektromos igényeinek.
- Spirálcellás technológián alapuló akkumulátorok - A spirálcelléás technológián alapuló akkumulátorok AGM-es akkumulátorok, amelyek egyedülálló hatelemes kialakítással rendelkeznek a nagyobb teljesítmény, a jobb töltési képesség és a rezgésállóság érdekében.
Hagyományos nedves technológia autók és teherautók akkumulátoraihoz:
A normál nedves akkumulátor az autóakkumulátorok leggyakoribb típusa. Energiát biztosít a jármű megbízható indításához, és biztosítja a teljesítményt a jármű alap elektromos rendszerének üzemeltetéséhez.
A hagyományos nedves akkumulátort úgy tervezték, hogy árammal látja el az önindítót és a gyújtásrendszert a motor indításához. Extra áramot is szolgáltat, ha a jármű elektromos terhelése meghaladja a töltőrendszertől származó tápellátást. Ez biztosítja az energiát az elektromos rendszerekhez, például táplálja az órát és a számítógépes rendszereket, amikor a jármű motorja nem jár. Ezenkívül kiegyenlíti a feszültségcsúcsokat, és megakadályozza az elektromos rendszer más részeinek károsodását. Egy normál járműben az Indítást, a Világítást és a Gyújtást biztosító akkumulátort magas töltöttségi állapotban tartja a rendszer, így nem igényel mély töltési képességeket. A legtöbb manapság használt akkumulátor normál nedves akkumulátor.
A hagyományos nedves akkumulátorok ideálisak egy átlagos elektromos igényű járműben való üzemeléshez.
A 12 voltos ólom-savas akkumulátorok hat cellából állnak. Az egyes cellákon belül a pozitív és negatív lemezek váltakozva vannak egymásra rakva, amelyeket egy vékony mikroporózus műanyag lap választ el, amelyet szeparátornak neveznek. Az egymásra helyezett lemezeket elektrolitoldatba vagy akkumulátorsavba merítik, amely körülveszi a szeparátorokat és a lemezeket, így biztosítva az elektromos áram áramlását.
A hagyományos ólomsavas akkumulátor használatának előnyei:
- Megbízható indítóerő
- Minden éghajlatra alkalmas
- A legalacsonyabb költségű megoldás
A hagyományos ólomsavas akkumulátor használatának hátrányai:
- Korlátozott képesség a nagyfeszültségű eszközök ellátására
- Korlátozott újratöltési lehetőség
- Rövidebb élettartam más technológiákhoz képest
EFB technológiás ólómsavas akkumulátorok
Az EFB egy továbbfejlesztett ólomsavas akkumulátor ami már töltési ciklus-ellenálló indítóakkumulátor folyékony elektrolittal. Indító- és fedélzeti tápegység akkumulátor nagy energiaigényű és egyszerűbb start-stop rendszerű járművekhez, vagy egyre gyakrabban elektromos autók tartalék akkumulátoraként is használható. Használata általában a kisautókban és a felső középosztályban megszokott.
Élettartama akár 270.000 indítási ciklust is lehet
Az EFB technológiát főként egyszerűbb start-stop rendszerek esetén és / vagy nagy energiaigényű járművekben használják. Elsősorban kisautóktól a felső középosztályig optimális megoldás.
Az EFB akkumulátorok esetében általában a PowerFrame rácstechnológiát alkalmazzák. A PowerFrame rácstechnológia a járműakkumulátorok következő generációs technológiája. A PowerFrame pozitív rács innovatív kialakítása erősebb és tartósabb, így optimális teljesítményt nyújt autója számára.
A PowerFrame rácsok úgy készülnek, hogy fémet hengerelnek szalagokká, amelyeket aztán rács alakúra lyukasztanak. A folyamat folyamatos, és a legnagyobb rugalmasságot biztosítja a teljesítményoptimalizáláshoz. A hengerlési folyamat meghosszabbítja a szemcseszerkezetet, ami segít ellenállni a korróziónak és extrém körülmények között is szilárdságot biztosít.
AGM (Abszorbent Glass Mat / Abszorbeáló üvegszálas technológia) akkumulátorok
Az AGM vagy Abszorbeáló üvegszálas technológia egy fejlett ólom-savas akkumulátor, amely kiváló teljesítményt nyújt a mai járművek és start-stop alkalmazások magasabb elektromos igényeinek kielégítésére.
Az AGM akkumulátorok rendkívül ellenállóak a vibrációval szemben, teljesen zártak, nem folynak ki és nem igényelnek karbantartást. Az AGM jobb ciklusteljesítményt, minimális gázképződést és savszivárgást kínál a hagyományos savas ólom akkumulátorokhoz képest.
Az AGM technológia összes jellemzőjének végeredménye a kiváló élettartam.
AGM akkumulátorok alkalmazása
Start-Stop renszerrel szerelt járművek, nagy audiorendszerek, fűtött ülések és egyéb nagy teljesítményű elektronikus tartozékok.
Ha számos elektronikus kiegészítő van autójában vagy csatlakoztatott nagyteljesítményű eszközöket szeretne tölteni járművéről, akkor érdemes mélyciklusú akkumulátort vagy olyan fejlett technológiával készült akkumulátort választani, mint az AGM.
Az AGM akkumulátorok kiváló prémium választás a csúcskategóriás és fejlett üzemanyag-hatékony, nagy energiaigényű járművekhez, valamint azoknak, akik nagyobb megbízhatóságot és hosszabb élettartamot keresnek az autóakkumulátorokban. Az olyan elektronikus funkciók, mint a DVD-lejátszó, a GPS, a fűtött ülések és a nagy teljesítményű audiorendszerek mind megnövelik az akkumulátorral szembeni igényeket.
Start-Stop rendszerrel szerelt járművek
Az AGM akkumulátorok az előnyben részesített technológia a start-stop járműtechnológiában is.
A Start-stop járműtechnológia automatikusan leállítja a motort, amikor járműve megáll, például lámpánál vagy dugóban álldogállva, és gyorsan és halkan újraindítja a fékpedál felengedésekor. Ha a motor le van állítva, az akkumulátor az egyetlen energiaforrás az autó összes elektromos eszközéhez, például a légkondicionálóhoz, a rádióhoz és a navigációs rendszerhez. Az olyan fejlett start-stop rendszerekben pedig, amelyek olyan funkciókkal rendelkeznek, mint a regeneratív fékezés vagy a passzív védelmi rendszerek, az akkumulátor még jobban igénybe van véve.
Annak érdekében, hogy leállított motor mellett az elektromos kiegészítők üzemelhessenek, és támogassák az utazásonkénti nagyszámú újraindítást, ezeknek a járműveknek olyan akkumulátorra van szükségük, amely robusztusabb, mint a tipikus ólóm-savas akkumulátor. Kiváló újratöltési képességével, töltéselfogadásával és alacsony töltöttségi szint melletti működésével az AGM a tökéletes technológia erre a célra.
AGM akkumulátor konstrukció
Az AGM akkumulátorokban a pozitív és negatív lemezeket egy abszorbeáló üvegszőnyeg választja el egymástól, amely elnyeli és megtartja az akkumulátor savát, és megakadályozza, hogy szabadon áramoljon az akkumulátor belsejében. A lemezeket minden cellába szorosan összenyomják, és nyomás alatt tartják a műanyag tokban. A belső összenyomás korlátozza a töltés közbeni lemezanyag leválását, és jelentősen hosszabb élettartamot tesz lehetővé. Az elemtömörítés emellett csökkenti a belső ellenállást és maximalizálja az impulzusteljesítményt. A merev tartály az akkumulátor teljes élettartama alatt fenntartja a szükséges tömörítést.
Az alapkialakítás magában foglalja a tehermentesítő szellőzőnyílást is, amely a töltés során fellépő kisebb gázképződés miatti nyomást csökkenti. A szelepek alacsony nyomáson nyílnak és automatikusan záródnak, hogy megakadályozzák a levegő beszivárgását az akkumulátorba.
Az AGM akkumulátor használatának előnyei:
- Akár 2-szer hosszabb élettartam, mint a hagyományos nedves akkumulátorok esetében
- Kíméletlen éghajlatra és kihívásokkal teli körülményekhez tervezték
- Nagy elektromos terhelést tud kezelni
- Gyorsan feltöltődik és megnöveli a ciklus élettartamát
- Ideális start-stop alkalmazásokhoz
- Rezgésállóság
- Nem ömlik ki és nem igényel karbantartást
- Rugalmasabb rögzítési lehetőségek
- Élettartana akár 360.000 indítási ciklus is lehet.
AGM akkumulátor használatának hátránya
- Magasabb kezdeti beruházás
A Spirálcellás akkumulátorok
A Spirálcellás technológiát úgy alakították ki, hogy az akkumulátorok rezgésállóbbak legyenek, nagyobb indítási teljesítménnyel rendelkezzenek és gyorsabban újra töltést biztosítson, miközben hosszabb élettartammal bírnak, mint a lapos lapkás akkumulátorok.
Elektromos kiegészítőkkel megrakott járművek, nagyteljesítményű audiorendszerek, csörlős teherautók, veterán autók és elektro motoros csónakok.
A prémium spirálcellás akkumulátorok kiváló választást jelentenek a nagy energiaigényű járművekhez, valamint azoknak, akik nagyobb megbízhatóságot keresnek, és hosszabb élettartamot várnak akkumulátoraiktól. Az elektromos kiegészítőkkel teli járművek, az igényes nagyteljesítményű audiorendszerek, a csörlős teherautók és a elektromotoros csónakok mind növelik az akkumulátorral szemben támasztott elvárást, és olyan akkumulátort igényelnek, amelyet úgy terveztek, hogy több energiát adjon le, mint a hagyományos akkumulátorok.
A spirálcellás technológiával ellátott akkumulátorok várható élettartama nem csak háromszorosa a hagyományos ólom-savas akkumulátorokhoz képest, hanem kategóriájukban a legerősebb indítóerővel is rendelkeznek. Akár 15-ször rezgésállóbbak, ha zord környezeti körülmények között használja járművét.
A Spirálcellás akkumulátor technológiája
A spirálcellás technológiával ellátott akkumulátorok háza teljesen zárt, hogy ellenálljon a durva használatnak és a zord környezetnek. A precíziós műanyaghegesztési technikával megépített tok teljesen lezárt, így egy darabból álló, légmentesen záródó csomagot alkot. A szorosan összenyomott cellák lehetővé teszik a több pozícióban történő felszerelést anélkül, hogy szivárogna vagy károsítaná a járművet.
A spirálcellás technológiával ellátott akkumulátorok gyártása a folyamatos ólomlemezek spirálcsévélésének egyedülálló eljárása, amely szigorúan ellenőrzött és drágább, mint a hagyományos akkumulátorok építése, de magasabb minőséget és teljesítményt kínál cserébe.
A spirálcellás technológiájú akkumulátorok használatának előnyei
- Akár 3x hosszabb élettartam a szabványos ólom-savas akkumulátorokhoz képest
- Akár 5-ször több töltési ciklus a hagyományos ólom-savas akkumulátorokhoz képest
- Maximális indítási teljesítmény
- 15-ször rezgésállóbb, mint a szabványos ólom-savas akkumulátorok
- Nagy elektromos terhelést kezel
- Gyorsabb újratöltési idő és mélytöltési képesség
- Nem folyik ki és nem igényel karbantartást
- Károsító környezetben is jól működik működik (extrém hőség stb.)
A spirálcellás technológiájú akkumulátor hátránya
- Magasabb kezdeti befektetés
A fenti technikai jellemzőket figyelembe véve mi a következő sorrendet állítjuk fel az akkumulátorok között technológiai szempontból:
- Spirálcellás AGM-es akkumulátorok - Start-stop rendszerrel szerelt és / vagy magas energiaigányű autóba (sok elektromos fogyasztóval szerelt autók) extrém használati körülmények esetén ahol kiemelten fontos a megbízhatóság
- Normál AGM-es akkumulátorok - Start-stop rendszerrel szerelt és / vagy magas energia igényű autóba (sok elektromos fogyasztóval szerelt)
- EFB technológiás ólómsavas akkumulátorok - Egyszerűbb start-stop rendszer esetén vagy nagy magas energia igény esetén optimális.
- Hagyományos ólomsavas akkumulátorok - normál energia igényű átlagos felhasználású autóban való használatra amiben nincs start-stop rendszer
Az OlajShop kínálatában elérhető összes akkumulátort IDE KATTINTVA érheti el
A cikket írta: Bajomi Vilmos