Így tisztítsd meg az autód klímáját házilag
Sokan jártunk már úgy, hogy a telet követő első meleg tavaszi napok egyikén bekapcsoltuk autónk klímáját, hogy az kellemes hűvöst csináljon autónkba. Meg is érkezett a hűvős és vele együtt egy erős szűrós büdös szag, vagy rosszabb esetben be sem kapcsolt a klíma.
Ebben a cikkünkben összeszedtük, hogy mit tehet az az autós, aki minimális szerelési hajlandósággal rendelkezik.
Legutóbbi cikkünkben az idei évben tapasztalható kenőanyag áremelkedés hátterében álló dolgokról írtunk amit ha eddig még nem tetted meg, úgy IDE KATTINVA tudsz elolvasni.
Először is szedjük össze, hogy milyen termékeket használhatunk a klíma tisztítására, fertőtlenítésére, vagy akár a rendszer karbantartására:
- Klíma frissítő / fertőtlenítő aeroszolok, köznyelven klíma bombák
- Klíma tisztító habok
- Klíma rendszer tömítők
- Ózongenerátor
Vegyük sorra a termékeket és nézzük meg, hogyan kell őket használni.
Klímabombák
A klíma bombák az otthoni körülmények között a legegyszerűbben használható termékek. A klíma bombák fizikailag nem tisztítják a hűtő / fűtő rendszert, csak frissítik vagy fertőtlenítik azt. Arra érdemes figyelni a termékek kiválasztása során, hogy nem minden termék rendelkezik hasonló tudással. Vannak a frissítő termékek amik nem tartalmaznak fertőtlenítő szert és "csak" elfedik a szagokat és vannak azok a termékek, mint pl. a Loctite vagy klíma bombái amik fertőtlenítő szert is tartalmaznak és ezáltal sokkal hatásosabbak a kellemetlen szagok kialakulásáért felelős baktériumokkal szemben.
Használatuk egyszerű, nem igényes semmiféle műszaki tudást. Terméktől függően vagy fűtéssel vagy bekapcsolt klímával.
- Iindítsuk el az autót.
- Kapcsoljuk be a klímát és állítsuk be a hőmérsékletett minimumra vagy ha a termék leírás azt írja, akkor kikapcsolt klíma mellett tekerjük fel a hőmérsékletet maximumra
- Állítsuk a ventillátor sebességét maximumra és kapcsoljuk be a belső levegő keringetést
- Húzzuk fel az ablakokat
- Nyomjuk le a gombot a flakon tetején és reteszeljük, hogy a gáz folyamatosan áramoljon ki a flakonból.
- A Flakont helyezzük el vagy az anyós ülés lábterében, vagy a két első ülés közé
- Csukjuk be az ajtót, ne legyen senki sem az autóban.
- Járassuk a rendszert kb. 15 percig.
- Nyissuk ki az ajtót, állítsuk ke a klímát / fűtést, majd kapsoljuk le a motort.
- Jól szellőztessük ki az autó 5 10 percen keresztül.
Az esetek nagy részében, ha a hűtő rendszer enyhén szennyezett és fertőzőtt, a klíma bomba használata is elgendő a szagok megszűntetésére. Abban az esetben viszont, ha a kellemetlen szag nem szűik meg, vagy rövid idő alatt visszatér, nagyobb a fertőzés mértéke és komolyabb tisztításra vagy fertőtlenítésre van szükség. Ilyenkor jöhet az ózongenerátor, vagy a klíma rendszer tisztító hab.
Ózongenerátor
Az eljárás lényege, hogy egy nagy teljesítményű ózongenerátorral ózont fejlesztünk. A keletkező gáz megszünteti kellemetlen szagokat, a lerakódásokat és elpusztítja a káros mikroorganizmusokat is. Az ózon eredményesen vethető be az autóklíma fertőtlenítés elvégzésére, oxidációs és fertőtlenítő hatása ugyanis még a klórnál is hatékonyabb. Az eljárás során nagy koncentrációban az utastérbe juttatva tökéletesen fertőtleníti és megtisztítja az autóklímát és ehhez mindössze egy órára van szükség.
Klímatisztító habok
A klímarendszer tisztító hab nem csak fertőtlenítí a rendszert, hanem fizikailag is tisztítja azt. Szakszerű használatához már alap szerelési hajlandóság szükséges, úgyanis a habot az klíma elpárologtatóhoz szükséges eljuttatni, hogy azt tisztítsa és fertőtlenítse. Ugyan a hab befújható a szellőző nyílásokon keresztül vagy a pollneszűrő helyén keresztül is, de ezt nem javasoljuk, mivel a klíma tisztító hab tönkre teheti a hűtő / fűtő rendszer járataiban találhat szivacsos tömítéseket, így károsítva azt.
A szakszerű használat érdekében autótípustól függően általában le kell bontani a műszerfal utas felöli alső részét, vagy ki kell szerelni a kesztyűtartót, hogy innen hozzáférjessünk a klíma elpárologtatóhoz.
Ha a szükséges műszerfal elemeket eltévolítottuk és látjuk a klíma elpárologatót, ami olyan, mint egy kisebb méretű hűtő radiátor csövekkel, úgy a habot fújjuk közvetlenül az elpárologtatóra és hagyjuk rajta hatni pár percig. Az innen lecsöpögő hab nem okoz problémát, mivel az elpárologtató alatt található egy tálca ahová a klíma működése közben a párologtatóról lecsapodó folyadék is összegyűlik, majd innen egy lefolyón keresztül az autó alá folyik ki. Szóval, ha a hab, vagy a habból keletkező folyadék lefolyik a tálcára, akkor az le kell, hogy follyon az autó alá. Ezt érdemes ellenőrízni.
Ha az elpárologtató alatt összegűlő folyadék nem folyik le, akkor keressük meg a lefolyó járatát kézzel és tisztítsuk meg a járatot.
Miután a hab kifelytette hatását, érdemes kézzel finoman áttörölni, majd úrja habot fújni az elpárologtatóra, hogy a rajta lerakódott szennyeződéseket el tudjuk távolítani.
Ha ezzel készen vagyunk, akkor egy szórófejes flakonból tiszta vizet permetezzünk a felületre, hogy a maradék hab eltávolításra kerüljön az elpárologtatóról.
Befejezésként töröljük ki az elpárologtató alatt található folyadék gyűjtő tálcát. Ha ezzel megvagyuk, akkor mehet az összeszerelés.
Klímarendszer tömítők
Ha a hűtés hatékonysága csökken, és a rendszer tisztítását követően sem hűt megfelelően a klíma, akkor velószinűsíthetően csökkent a gáz mennyisége a klíma rednszerben. Ilyenkor vagy forduljunk szakemberhez a rendszer töltése és a szivárgás megszüntetése érdekében, vagy amennyiben hajlandóak vagyunk otthon próbálkozni úgy tehetünk egy próbát a klíma rendszer szivárgását megszüntető termékekkel. Amennyiben a klíma rendszerben a töltést követően a gáz több, mint 2 hét alatt szivárog ismét, úgy nagy eséllyel tudja a szivárgás helyét tömíteni és megszűntetni a gáz további szivárgását.
Amennyiben viszont a töltést követően 1-2 nap alatt elszivárog a gáz, úgy a termékek használata nagy eséllyel nem fog segíteni és szükséges szakemberhez fordulni az elöregedett alkatrészek cseréje miatt.
Ezek a termékek az R134A hűtőközeggel töltött klíma rendszerekkel kompatibilisek. Az anyagnak a légkondicionáló rendszerbe való bejuttatásával a rendszerben lezárja a szivárgásokat, illetve, mivel a rendszerben bent marad, ideális védelmet nyújt a jövőbeni szivárgások ellen is. Létezik belőle normál és UV szinezőadalékkal ellátot változat. Az UV szinező adalékkal ellátott változat esetében a használatot követően UV lámpával a szivárgás helye is megállapítható.
A termék csak abban az esetben tud hatásosan működni, amennyiben a rendszerben van a klíma kompresszor beindításához szükséges mennyiségű gáz. Ha a rendszerben nincs megfelelő mennyiségű gáz és klíma kompresszor nem indul be, úgy a tömítő anyag nem tuddja elérni a teljes klíma gáz rendszert és nem tudja ott kifejteni a hatását ahol szükséges.
A termék használatához a palack szórófején található speciális csatlakozót rá kell csatlakoztatni a klíma rendszerre a motortérben található klíma csatlakozási pontok egyikén, majd a csatlakoztatást követően egy klíma bombához hasonlóan a palack tetején aktiválva a flakont befújni a rendszerbe. A menete a következő:
- Nyissuk ki a motorteret
- Keressük meg a klma rendszeren a csatlakozási pontokat
- Csatlakoztassuk a flakont a megfelelő csatlakozási ponthoz. Az autón általában két csatlakozási pont vagy amik szürke kupakokkal vannak ellátva. A kupakot letekerve van lehetőség a flakon csatlakoztatására.
- Indítsuk be motort és kapcsoljuk be a klímát.
- Ellenőrizzük, hogy a hlíma kompresszor beindul
- AKtiváljuk a flakont a gomb lenyomásával és reteszelésével.
- Ha az összes gáz bejutott a klíma rendszerbe állítsuk le a klímát és az autót, majd csatlakoztassuk le a flakont a rendszerről.
- Ismét indítsuk el az autót és a klímát, majd hagyjuk 10-15 percig járni, hogy a tömítő anyag mindenhová el tudjon jutni a rendszerben.
A követező videóban jól bemutatják egy hasonló termék használaltát:
Az OlajShop kínálatában elérhető klímabombák, klímtisztító habok és klímarendszer tömítő termékek IDE KATTINVA érhetőek el.
Köszönjük, hogy elolvastad cikkünket. Amennyiben további kérdésed lenne a motorolajok kiválasztásával kapcsolatban úgy keress minket elérhetőségeinken amiket IDE KATTINTVA érsz el.
A cikket írta: Bajomi Vilmos