Mi a különbségek a fékfolyadékok között és milyen gyakran kell cserélni?
Egyre gyakrabban kapjuk meg azt a kérdést, hogy mi a különbség az egyes fékfolyadékok között, illetve azt, hogy ezek a fékfolyadékok keverhetőek-e egymással. Másik kérdés amit egyre gyakrabban tesznek fel nekünk, hogy milyen gyakran kell cserélni és amikor megmondjuk a választ, akkor kapjuk a következő kérdést: Miért kell ilyen gyakran?
Nézzünk egy kicsit mögé. Elősztör beszéljünk a különböző DOT számok jelentéséről és a különböző fékfolyadékok tulajdonságairól.
Alapanyagát tekinbve a DOT3 / DOT 4 / DOT 4+/ DOT 5,1 fékfolyadékok bázis folyadéka jellemzően megegyezik (glikol-éter) és bár keverésük nem ajánlott de attól még keverhetőek egymással.
A DOT 5 fékfolyadék ami szilikon bázisú tehát azt csak olyan helyekre szabad ahol eleve ez volt használatban. Pl.: Harley Davidson motorkerékpárok esetében a DOT 5 az előírt.
Egyesek hangoztatják, hogy egyes termékek a DOT5 és a DOT 5.1-t is tudják egyszerre, de ez badarság. Például a FERODO 5.1 az DOT 5.1 és ennyi. A DOT szabvány maga kizárja ezt a lehetőséget (lásd eredeti Ferodo oldal).
Ahogy a DOT 4 (ISO 4925 - Class 4) ESTÉBEN IS VAN EGY EMELTEBB SZINT A DOT 4+ (ISO 4925 - Class 6), úgy a DOT 5.1 esetében is lesz ilyen (DOT 5.1 ESP). Ezek az emeltebb szabványok gyorsabb reakció időt biztosítanak ugyanolyan tulajdonságok mellett.
Röviden összefoglalva a különböző DOT szabványokba tartozó fékfolyadékok tulajdonságai a következők:
És most térjünk át az fékfolyadék cseréjének intervallumára.
A szakirodalom azt mondja, hogy 2 évente, de 40.000 km-enként cseréljük le a fékfolydékot. Amikor ezt kindjuk, akkor az átlagember néz meghűlve, mint hal a szatyorban és szabadkozik, hogy ő bizony még sohasem cserélte le és így is meg tudott állni az üzlet előtt.
Annak érdekében, hogy megértsük a rendszeres fékfolyadék csere fontossággát, kénytelenek vagyunk belemenni a fékrendszer és a fékfolaydék részleteibe.
A mai személygépkocsik, kisteherautók korszerű fékrendszerében a főfékhengerben (vagy ESP-ben) előállított nyomás közvetítésére a féknyergek és a fék munkahengerek felé szintetikus fékfolyadékot, többnyire glikol-étert alkalmaznak. A közvetítő folyadék állapota nagymértékben befolyásolja a keréken létrehozott fékerőt.
A szokványos, glikoléter bázisú fékfolyadékok sajnos képesek megkötni a levegő páratartalmából származó nedvességet, ezért forráspontjuk a használat során folyamatosan csökken és az alsó határértéket kb. 2 év vagy 40.000 km megtétele után közelíti meg.
A fékfolyadék megfelelő műszaki állapotát az ún. nedves forráspont jellemzi.
A probléma ott kezdődik, hogy átlagos használat esetén az alacsony forráspontú folyadék is normálisan működik. Viszont, ha ennél kisebb hőmérsékleten kezd el forrni a fékfolyadék akkor már a biztonságos fékezést veszélyezteti.
Mivel a folyadékban az alacsony forráspontú vízpára miatt korábban kialakuló forráskor keletkező gőzbuborékok már összenyomhatóak, és ennek következtében a nedves fékfolyadék nem képes a féknyomást továbbítani. A fékpedál „felpuhul” és szinte teljesen beesik, miközben a fékhatás drasztikusan csökken, vagy akár megszűnik.
Mindemellett, hogy a magasabb víztartalom esetén drasztikusan csökken a fékerő, a nedves fékfolyadék egyéb problémákati is okozhat, mint például a fékrendszer korróziója. Jóllehet a korszerű fékfolyadékok tartalmaznak korróziógátló adalékot, ám ezek a folyamatosan növekvő víztartalommal egyre veszítik a hatásukat.
A nedvesség és a korrózió hatására kialakuló rozsda elsősorban a főfékhengert és a munkahengereket támadja, aminek a következtében a finoman illesztett fékdugattyúk beszorulhatnak, ami egyenlőtlen fékhatást okoz, és akár az ABS, ESP vezérlő egység meghibásodáshoz is vezethet.
Ezen kívül a szennyezett fékfolyadéktól a fékrendszerben alkalmazott gumitömítések és a karmantyúk megduzzadnak, ami végső soron a főfékhenger és a munkahengerek beszorulásához és a fékezési funkció zavarához vezetnek.
A fentiekből láthatjuk, hogy a fékbetétek és a féktárcsákon túl a fékfolyadékot is szükségszerű rendszeresen cserélni annak érdekében, hogy az autonkkal mnden körülmények között biztonságosan meg tudjunk állni, ugyanis az elhanyagolt fékfolyadék nemcsak a fékrendszer örgedéséhez és meghibásodásához, de erőteljes fékezés esetén akár a teljes fékerő megszűnásáhez is vezethet, aminek a következményi beláthatatlanok.
Az OlajShop kínálatában mindegyik fékfolyadék típust beszerezheti:
DOT 4 Fékfolyadékokat IDE kattintva találja
DOT 4+ Fékfolyadékokat IDE kattinvta találja
DOT 5 Fékfolyadékokat IDE kattintva találja
DOT 5.1 Fékfolyadékokat IDE kattintva találja
Racing Fékfolyadékokat IDE kattintva találja