Hírek

2024.03.27

Kedves Vásárlóink!

 


Üzleteink nyitvatartása az alábbiak szerint alakul:
2024.03.29. péntek: ZÁRVA
2024.03.30. szombat: ZÁRVA
2024.03.31. vasárnap: ZÁRVA
2024.04.01. hétfő: ZÁRVA
2024.04.02.-től (kedd) a megszokott nyitvatartással


Kellemes Húsvéti Ünnepeket Kívánunk!

Elérhetőségek

Central Europe Lubricant Kft. - OlajShop

Központi ügyfélszolgálat: info@olajshop.hu ; +36 30 758 9933

 

Elérhetőségeink

Székhely: 2600 Vác, Szilassy út 1/A 

Adószám: 14537868-2-13

Bankszámlaszám: K&H Bank 10401103-50505454-51551014

 

Üzleteink

OlajShop Budapest: 1152 Budapest, Városkapu u. 3., +3670 452 0523 ; budapest@olajshop.hu

OlajShop Debrecen: 4030 Debrecen, Diószegi út 3-5. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 708 2572 ; debrecen@olajshop.hu

OlajShop Szolnok: 5000 Szolnok, Fék u. 1. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 219 2915 ; szolnok@olajshop.hu  

OlajShop Szeged: 6724 Szeged, Bakay Nándor u. 52. (A Rappai csavarbolt mellett, a LineaCar Autószerviz telephelyén.) +3630 768 3167 ; szeged@olajshop.hu

 

https://olajshop.hu/spg/679835,901120/Az-OlajShop-Budapesti-uzlete-uj-helyre-koltozik

Kövess minket a Facebookon is

Látogató számláló

5
7
0
8
0
5
2

TOP termékek

Központi ügyfélszolgálatunk: +36 30 758 9933 | info@olajshop.hu |  08:00-17:00

Kérdése esetén keresse központi ügyfélszolgálatunkat: +36-30/7589933 | info@olajshop.hu

Hírek, információk, újdonságok és tanácsok az autózás és a kenőanyagok világából!

Mi a különbség a fékfolyadékok között és milyen gyakran kell cserélni?

Bajomi Vilmos
Bajomi Vilmos
2021.02.08 15:07
Mi a különbség a fékfolyadékok között és milyen gyakran kell cserélni?

 

Mi a különbségek a fékfolyadékok között és milyen gyakran kell cserélni?

 

 

Egyre gyakrabban kapjuk meg azt a kérdést, hogy mi a különbség az egyes fékfolyadékok között, illetve azt, hogy ezek a fékfolyadékok keverhetőek-e egymással. Másik kérdés amit egyre gyakrabban tesznek fel nekünk, hogy milyen gyakran kell cserélni és amikor megmondjuk a választ, akkor kapjuk a következő kérdést: Miért kell ilyen gyakran? 

Nézzünk egy kicsit mögé. Elősztör beszéljünk a különböző DOT számok jelentéséről és a különböző fékfolyadékok tulajdonságairól.

Alapanyagát tekinbve a  DOT3 / DOT 4 / DOT 4+/ DOT 5,1 fékfolyadékok bázis folyadéka jellemzően megegyezik (glikol-éter) és bár keverésük nem ajánlott de attól még keverhetőek egymással.

 

A DOT 5 fékfolyadék ami szilikon bázisú tehát azt csak olyan helyekre szabad ahol eleve ez volt használatban. Pl.: Harley Davidson motorkerékpárok esetében a DOT 5 az előírt.

 

Egyesek hangoztatják, hogy egyes termékek a  DOT5 és a DOT 5.1-t is tudják egyszerre, de ez badarság. Például a FERODO 5.1 az DOT 5.1 és ennyi. A DOT szabvány maga kizárja ezt a lehetőséget (lásd eredeti Ferodo oldal). 

Ahogy a DOT 4  (ISO 4925 - Class 4) ESTÉBEN IS VAN EGY EMELTEBB SZINT A DOT 4+  (ISO 4925 - Class 6), úgy a DOT 5.1 esetében is lesz ilyen (DOT 5.1 ESP). Ezek az emeltebb szabványok gyorsabb reakció időt biztosítanak ugyanolyan tulajdonságok mellett.

Röviden összefoglalva a különböző DOT szabványokba tartozó fékfolyadékok tulajdonságai a következők:

 

 

És most térjünk át az fékfolyadék cseréjének intervallumára.

A szakirodalom azt mondja, hogy 2 évente, de 40.000 km-enként cseréljük le a fékfolydékot. Amikor ezt kindjuk, akkor az átlagember néz meghűlve, mint hal a szatyorban és szabadkozik, hogy ő bizony még sohasem cserélte le és így is meg tudott állni az üzlet előtt.

Annak érdekében, hogy megértsük a rendszeres fékfolyadék csere fontossággát, kénytelenek vagyunk belemenni a fékrendszer és a fékfolaydék részleteibe.

A mai személygépkocsik, kisteherautók korszerű fékrendszerében a főfékhengerben (vagy ESP-ben) előállított nyomás közvetítésére a féknyergek és a fék munkahengerek felé szintetikus fékfolyadékot, többnyire glikol-étert alkalmaznak. A közvetítő folyadék állapota nagymértékben befolyásolja a keréken létrehozott fékerőt. 

A szokványos, glikoléter bázisú fékfolyadékok sajnos képesek megkötni a levegő páratartalmából származó nedvességet, ezért forráspontjuk a használat során folyamatosan csökken és az alsó határértéket kb. 2 év vagy 40.000 km megtétele után közelíti meg.

A fékfolyadék megfelelő műszaki állapotát az ún. nedves forráspont jellemzi. 
A probléma ott kezdődik, hogy átlagos használat esetén az alacsony forráspontú folyadék is normálisan működik. Viszont, ha ennél kisebb hőmérsékleten kezd el forrni a fékfolyadék akkor már a biztonságos fékezést veszélyezteti.
Mivel a folyadékban az alacsony forráspontú vízpára miatt korábban kialakuló forráskor keletkező gőzbuborékok már összenyomhatóak, és ennek következtében a nedves fékfolyadék nem képes a féknyomást továbbítani. A fékpedál „felpuhul” és szinte teljesen beesik, miközben a fékhatás drasztikusan csökken, vagy akár megszűnik. 
Mindemellett, hogy a magasabb víztartalom esetén drasztikusan csökken a fékerő, a nedves fékfolyadék egyéb problémákati is okozhat, mint például a fékrendszer korróziója. Jóllehet a korszerű fékfolyadékok tartalmaznak korróziógátló adalékot, ám ezek a folyamatosan növekvő víztartalommal egyre veszítik a hatásukat. 
A nedvesség és a korrózió hatására kialakuló rozsda elsősorban a főfékhengert és a munkahengereket támadja, aminek a következtében a finoman illesztett fékdugattyúk beszorulhatnak, ami egyenlőtlen fékhatást okoz, és akár az ABS, ESP vezérlő egység meghibásodáshoz is vezethet. 
Ezen kívül a szennyezett fékfolyadéktól a fékrendszerben alkalmazott gumitömítések és a karmantyúk megduzzadnak, ami végső soron a főfékhenger és a munkahengerek beszorulásához és a fékezési funkció zavarához vezetnek.
A fentiekből láthatjuk, hogy a fékbetétek és a féktárcsákon túl a fékfolyadékot is szükségszerű rendszeresen cserélni annak érdekében, hogy  az autonkkal mnden körülmények között biztonságosan meg tudjunk állni, ugyanis az elhanyagolt fékfolyadék nemcsak a fékrendszer örgedéséhez és meghibásodásához, de erőteljes fékezés esetén akár a teljes fékerő megszűnásáhez is vezethet, aminek a következményi beláthatatlanok.
Az OlajShop kínálatában mindegyik fékfolyadék típust beszerezheti:
DOT 3 Fékfolyadékokat IDE kattintva találja

DOT 4 Fékfolyadékokat IDE kattintva találja

DOT 4+ Fékfolyadékokat IDE kattinvta találja

DOT 5 Fékfolyadékokat IDE kattintva találja

DOT 5.1 Fékfolyadékokat IDE kattintva találja

Racing Fékfolyadékokat IDE kattintva találja