Start-Stop rendszer az autóban: tényleg jobban kopnak az alkatrészek Start-Stop módban?
Valószínűleg ismerős Önnek is a következő szituáció: megérkezik a közlekedési lámpához és leáll a motorja. Ha szerencsés, akkor újraindul a motor, amikor indulni szeretne. Irritáló, vagy okos? Az automatikus Start-Stop rendszert egyszerre utálják és szeretik az emberek.
Start-Stop rendszer
Ez a technológia nem új keletű, már a hetvenes-nyolcvanas években is használták, de mivel a járművezetők akkor furcsának és szükségtelennek tartották, nem fejlesztették tovább. Ma már szinte minden modern autó fel van szerelve ezzel a rendszerrel. Ha korábban nem látták hasznát, akkor most mégis miért terjedt el? Mert az autógyártók az üzemanyag-megtakarításra törekszenek. Rengeteg fejlesztést végeznek a hajtáslánc tized százalékos veszteségének kiküszöbölése érdekében, ami alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és ennélfogva alacsonyabb CO2-kibocsátást eredményez.
Világszerte évente több milliárd liter üzemanyagot égetnek el az autók forgalmi dugóban vagy alapjárati helyzetekben. A Start-Stop rendszer természetéből fakadóan egy nagyon könnyű megtakarítást eredményez, forgalomtól és járműtől függően 3-10% üzemanyagot takaríthat meg. Részben az elmúlt évek magas üzemanyagárai miatt a rendszer elfogadottsága az átlagos sofőrök körében is megnövekedett, és ha ez mégsem így lenne, a sofőr dönthet úgy, hogy kikapcsolja a rendszert.
De mégis mit jelent ez a motorodra nézve?
Lehet Ön is tudja, hogy a legtöbb motorkopás az indításkor következik be, abban a pillanatban, amikor a mozgó alkatrészeknek el kell indulniuk, miközben az még nem alakul ki a megfelelő olajnyomás.
A motor élettartama alatti kopás mennyiségének akár 75%-a ennek az indítási fázisnak tulajdonítható be. Itt az úgynevezett határkenésről beszélünk. A forgattyústengelyt és a vezérműtengely(eke)t általában a felületeken kialakult kenőfilm réteg tartja „lebegve”, amikor a tengelyek járnak, de amikor a motor le van állítva, „lesüllyednek” és a csapágyakon fekszenek.
A motor beindításának pillanatában fém a fémen érintkezés léphet fel. Ez nyilvánvalóan csak rövid ideig tarthat, általában még a tengely fél fordulatát sem teszi meg, mielőtt a kenőréteg kialakul, de még ez a rövid idő is hozzájárul a kopáshoz. Kutatások kimutatták, hogy egy Start-Stop rendszerrel felszerelt autó háromszor gyakrabban indítja be a motort, mint egy ilyen rendszerrel nem rendelkező autó.
Mit jelent ez az olaj esetében?
Szerencsére az autógyártók is tudják, hogy a fokozott kopás ennek a rendszernek a hátránya, ezért sokszor robusztusabb alkatrészeket fejlesztenek és szereltek be. Ezért egy kis mértékű extra kopás nem okoz problémát a motor üzemelése során. Másrészt a kenőanyaggyártókkal is szorosan együttműködnek a motorgyártók, hogy megfelelő minőségű és teljesítményű kenőanyagokat fejlesszenek ki ezekre a speciális körülményekre.
Például az F1-ből ismert Petronas és a Dakar sorozatból ismert Holland Eurol portfóliójában olyan kiváló minőségű szintetikus motorolajokat talál, amelyek az Ön motorjához szabott adalék csomaggal együtt tökéletesen alkalmasak arra, hogy megvédjék a motort az ehhez hasonló nehéz körülmények között. Ezeknek a kenőanyagoknak a teljesítménye sokszor még a gyártói követelményeket is meghaladják.
Ez a védelem a nagyon alacsony viszkozitású, üzemanyag-takarékos olajokkal is elérhető, mint például az Eurol Elance FE 0W-20 vagy a Petronas Syntium 7000 RN 0W-20. Ezek olyan SAE 0W-20-as motorolajok, amiknek a gyártása során felhasznált gondosan kiválasztott adalékok elősegítik a fémfelületek elválását az indítás során, fenntartva a kenőfilmet a motor leállás után is.
A kiváló minőségű szintetikus alapolaj sértetlen marad még hosszú csereintervallumok esetén is, még olyan nehéz körülmények között is, amikor például a motor leállításakor a hőmérséklet emelkedik.
Következtetés
Tehát a megfelelő, jó minőségű olaj használatakor és az előírt csereintervallum betartásával (vagy akár lerövidítésével) nem fizeti meg a nagyobb kopás árát az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás elérése érdekében. Nagyon fontos azonban, hogy a jármű gyártója által előírt specifikáció megegyezzen azzal a termékkel, amelyet az olajcseréhez használ.
A cikket írta: Bajomi Vilmos