CASTROL és a BLOODHOUND Project
A Bloodhound Project örömmel jelenti be, hogy partneri együttműködést kezd a Castrol-lal, a világ egyik vezető kenőanyag gyártójával, mely csúcsteljesítményű kenőanyagokkal, fék- és hidraulika folyadékokkal fogja ellátni a Bloodhound Supersonic Car projektben szereplő járművet – mellyel majd megkísérlik az 1600 km/h-s szárazföldi sebesség elérését és amely jelenleg építés alatt áll az Egyesült Királyság-beli Bristolban.
A Castrol neve a márka megszületése óta egybeforrt a korábbi eredmények túlszárnyalásával, a szenvedéllyel, a teljesítménnyel; a márka a Földön végzett számos korábbi csúcskísérlet aktív részese volt. A Castrol támogatását élvezték már a korai úttörők és rekorderek látványos kísérleteik során a földön, vízen és levegőben egyaránt – és támogatásunk most a Bloodhound-dal történő izgalmas együttműködésben folytatódik.
A cég értékes hagyományt ápol a szárazföldi rekordkísérletekben is, a motorversenyzés eredeti, legtisztább és leggyorsabb formájában. A szárazföldön elért legnagyobb sebesség már 21 alkalommal került megdöntésre a Castrol partneri együttműködésével, Sir Malcolm Campbell 1924-es első kísérletétől (235km/h) a Thrust kísérletek immár 30 éve tartó közös történetéig.
A Thrust sikeresen állította fel a szárazföldi világcsúcsot először 1019 km/h-ra Richard Noble Thrust 2-ével, majd 1221 km/h-ra Andy Green Thrust SSC-jével 1997-ben. A mai napig is ez a rekord van érvényben, így ennek megdöntése lesz a Bloodhound SSC első célja a Dél-Afrika-i Hakskeen Pan sivatagjában, a 2016-ra tervezett kísérletkor.
Az új, 135 000 LE-nek megfelelő tolóerejű versenyautó számos csúcsminőségű Castrol terméket használ a tesztelések és a csúcskisérlet során, köztük a cég valaha készített legerősebb motorolaját, a Castrol EDGE-t, a motorsportban is használt fékfolyadékot (Castrol React SRF) és a korábban a NASA által is használt Castrol hidraulika folyadékokat.
Paul Waterman, a Castrol vezérigazgatója: “Nagy örömünkre szolgál a Bloodhound Project támogatása. Cégünk büszke hagyományaira a csúcskísérletek támogatásában és ez az együttműködés lehetőséget ad annak megmutatására, kiváló teljesítményű termékeink hogyan állnak helyt az új csúcsok felállításában, határaink kitágításában.”
A Bloodhound Project vezetője, Richard Noble: “Nagyszerű dolog, hogy a Castrol csatlakozott a csapatukhoz. A márkanév egyet jelent a legmagasabb szintű versenysporttal és természetesen a szárazföldi rekordok történetének számos úttörő eredményével. Örömmel folytatom 30 éves közös munkánkat, miután együtt dolgoztam már velük a Thrust 2 és a Thrust SSC projekteken is. Nagyszerű márka és nemcsak a műszaki fejlesztésben vesznek részt, hanem segítenek nekünk ennek a nagy mérnöki vállalkozásnak a világméretű megismertetésében is.”
A jelenleg érvényben levő 1221 km/h-s szárazföldi sebességi világcsúcs a Thrust SSC nevéhez fűződik, az angol csapatot a jelenlegi Bloodhound projektvezető Richard Noble irányította, a járművet Andy Green vezette.
A Bloodhound csapat az egész bolygón körülnézett a megfelelő sivatag megtalálásához, melyen a kisérlet végrehajtható. Legalább 20 km hosszúnak kell lennie, kb. 3 km szélesnek és tökéletesen sík felületűnek. Végül a minden szempontból megfelelő, Dél-Afrika legnagyobb és legritkábban lakott tartományában levő Hakskeen Pan sivatag került kiválasztásra.
Teljes sebességénél a Bloodhound SSC egy mérföldet (1.6 km) 3,6 másodperc alatt tesz meg, ez másodpercenként 4,5 futballpályányi hosszt jelent.
A Bloodhound hajtóművei közül az egyik, egy Rolls-Royce EJ200 sugárhajtómű egy Eurofighter Typhoon vadászrepülőből származik. Több NAMMO hibrid rakéta és kiegészítésképp egy 750 LE versenyautó aggregát vesz még részt a meghajtásban, ez utóbbi a rakéta oxigénellátásáért felelős szivattyút hajtja meg. A teljes tolóerő kb. 135 000 LE-nek megfelelő, mely nagyjából 180 F1-es autó együttes teljesítménye.
A Bloodhound SSC jelenleg összeállítás alatt áll a Bristolban található műszaki bázison. A tervek szerint 2015-ben léphet a nyilvánosság elé, amikor angliai tesztek következnek a Newquay Aerohub reptér kifutópályáján, 320 km/h-ig. A csapat ezután már Dél-Afrikában tesztel nagy sebességen, egészen 1290 km/h-ig. Ezt egy angliai adatértékelés követi, majd 2016-ban sor kerülhet az 1600 km/h-t meghaladó rekordkísérletre Dél-Afrikában.
Az Egyesült Királyságból több, mint 250 cég, közülük 180 kis- vagy középvállalat vesz részt a kísérletben, mely így igazi tudományos és mérnöki bemutató is egyben.
Több, mint 5500 angliai általános és középiskola jelezte, hogy a Bloodhound által felkínált ingyenes oktatási anyagot fel szeretné haszálni.
Over 5,500 UK primary and secondary schools have signed up to use the free BLOODHOUND Education resources in their classrooms.
Az oktatási segédanyag projekt Dél-Afrikában is fut, már jelenleg is 200-nál több iskola részvételével. 100 Bloodhound Nagykövet segít a projekt kihasználásában a fiatalok számára a matematika és a tudomány tanulásának népszerűsítésére.
forrás: www.castrol.com
A BLOODHOUND SSC A CASTROL EDGE TITANIUM FST™ TÁMOGATÁSÁVAL
Mikor egy 135.000 lóerős motor egy autót közel 1.700 km/h sebességre röpít, a fellépő erőhatások bármilyen átlagautót darabokra tépnének. A BLOODHOUND Supersonic Car (SSC) viszont korántsem átlagautó. A BLOODHOUND inkább egy óriási, négykerekű rakétára emlékeztet, melynek kimondott célja a jelenleg fennálló, 1997-ben elért 1.228 km/h-s szárazföldi sebességrekord megdöntése 2015 nyarán, Dél-Afrikában – hogy aztán egy év múlva ismét új rekordkísérletnek legyen részese. A BLOODHOUND SSC végső célja nem kevesebb, mint a hihetetlen óránkénti 1.000 mérföldes, azaz több, mint 1.600 km-es álomhatár átlépése.
Ehhez a rekordhoz az autónak elképesztő ellenállóképességgel kell rendelkeznie – kívül és belül egyaránt. A BLOODHOUND SSC számára a Castrol szállítja a legjobb nagyteljesítményű kenőanyagokat a lélegzetelállító kettős csúcskisérlethez, köztük a cég történetének legerősebb motorolaját, a TITANIUM FST™ technológiával készülő Castrol EDGE-et. A Titanium rendkívüli erejéről ismert, ugyanakkor pillekönnyű és ennek köszönhetően számos alkatrészben megtaláljuk alkotóelemként a BLOODHOUND SSC-ben.
“A BLOODHOUND Projekt a legapróbb részletekig megtervezett előkészületekből, precíz műszaki kivitelezésből és abból az eltökéltségből építkezik, melynek célja a hang feletti sebesség új mérföldkövének kijelölése”- mondja Andy Green, aki majd a BLOODHOUND SSC pilótafülkéjében helyet foglal – ugyanaz a pilóta, aki a jelenleg érvényben levő szárazföldi sebességcsúcsot 1997-ben felállította Thrust SSC nevű autójával, melyhez a kenőanyagokat akkor is a Castrol szállította.
“MINDEN ALKATRÉSZNEK MINDENKOR TÖKÉLETESEN KELL MŰKÖDNIE, AZ ELSŐ KÍSÉRLETTŐL KEZDVE. EMIATT IS ÖRÜLÖK, HOGY A CASTROL-HOZ HASONLÓ PARTNEREK ÁLLNAK MÖGÖTTÜNK. A CASTROL TERMÉKEI MÁR SZÁMTALANSZOR BIZONYÍTOTTÁK KIMAGASLÓ TULAJDONSÁGAIKAT A MOTORSPORTOK KÜLÖNBÖZŐ ÁGAIBAN. A CASTROL KENŐANYAGAIT HASZNÁLJÁK TOVÁBBÁ A SIKERES SZÁRAZFÖLDI SEBESSÉGREKORDOK MEGDÖNTÉSÉNÉL MÁR AZ 1920-AS ÉVEK ÓTA.”
ANDY GREEN
A TITANIUM FST™ technológiájú Castrol EDGE nem az egyetlen Castrol termék, melyet a BLOODHOUND SSC használ majd: szintén bevetésre kerül a Castrol 5000/BP Turbo oil 2380 a BLOODHOUND SSC sugárhajtóművében, a Castrol Hyspin AWH-M46 a hidraulikus-, a Castrol React SRF a kerékfékező-rendszerben, a Castrol Alphasyn T32 a kerékcsapágyakban és a Castrol Inertox Medium 150 a kritikus biztonsági tényezőt jelentő tengelykapcsoló zsírzásában a hibrid-rakétarendszer esetében.
“A Castrol tulajdonképpen a Projekt teljes kenőanyag-felelőse.” – teszi hozzá a BLOODHOUND SSC Projekt vezetője Richard Noble, aki már a sikeres 1997-es, illetve a korábbi 1983-as rekordkísérletekben is részt vett, az utóbbi esetében pilótaként is. “A miénkhez hasonló szárazföldi rekordkísérlet során a lehető legjobb teljesítményarányt kell elérnünk a tömeghez viszonyítva. Olyan könnyűre kell építenünk az autót, amennyire csak lehetséges, megtartva ugyanakkor az erejét. Ezért tömtünk tele számtalan alkatrészt titániummal a BLOODHOUND SSC-n és ugyanezt teszi a Castrol is a legújabb motorolaj-technológiája szerint készülő Castrol EDGE esetében. Így áll a titánium ereje a BLOODHOUND SSC számára is a maximális teljesítmény szolgálatában.” A BLOODHOUND SSC egyedi alkatrészei máris több tesztben sikeresen bizonyították képességeiket.
A rekordkísérlet helyszíne egy erre a célra előkészített 20 kilométer hosszú és 1.1 kilométer széles sivatagi szakasz lesz a Hakskeen Pan fennsíkon, a Dél-Afrika Botswana-val és Namibiával határos térségében
forrás: www.castrol.com
1922
K L Guinness (Sunbeam)
Brooklands (GB)
133.75mph (215.25km/h)
1924
E Eldridge (Fiat)
Arpajon (F)
145.89mph (234.79km/h)
1924
M Campbell (Sunbeam)
Pendine (GB)
146.16mph (235.22km/h)
1925
H Segrave (Sunbeam)
Pendine (GB)
150.76mph (242.62km/h)
1926
M Campbell (Sunbeam)
Southport (GB)
152.33mph (245.15km/h)
1927
M Campbell (Napier-Campbell)
Pendine (GB)
174.88mph (281.44km/h)
1927
H Segrave (Sunbeam)
Daytona Beach (USA)
203.79mph (327.97km/h)
1928
M Campbell (Napier-Campbell)
Daytona Beach (USA)
206.95mph (333.05km/h)
1928
R Keech (Triplex)
Daytona Beach (USA)
207.55mph (334.02km/h)
1929
H Segrave (Golden Arrow)
Daytona Beach (USA)
231.36mph (372.34km/h)
1931
M Campbell (Bluebird)
Daytona Beach (USA)
246.09mph (396.04km/h)
1932
M Campbell (Bluebird)
Daytona Beach (USA)
253.97mph (408.73km/h)
1933
M Campbell (Bluebird)
Daytona Beach (USA)
272.46mph (438.48km/h)
1935
M Campbell (Bluebird)
Daytona Beach (USA)
276.82mph (445.50km/h)
1935
M Campbell (Bluebird)
Bonneville (USA)
301.13mph (484.62km/h)
1937
G Eyston (Thunderbolt)
Bonneville (USA)
312.00mph (502.12km/h)
1938
G Eyston (Thunderbolt)
Bonneville (USA)
345.50mph (556.03km/h)
1938
G Eyston (Thunderbolt)
Bonneville (USA)
357.50mph (575.34km/h)
1983
R Noble (Thrust 2)
Black Rock (USA)
633.47mph (1,019.47km/h)
1997
A Green (Thrust SSC)
Black Rock (USA)
714.144mph (1,149.303km/h)
1997
A Green (Thrust SSC)
Black Rock (USA)
763.035mph (1,227.986km/h)