Hírek

2024.03.27

Kedves Vásárlóink!

 


Üzleteink nyitvatartása az alábbiak szerint alakul:
2024.03.29. péntek: ZÁRVA
2024.03.30. szombat: ZÁRVA
2024.03.31. vasárnap: ZÁRVA
2024.04.01. hétfő: ZÁRVA
2024.04.02.-től (kedd) a megszokott nyitvatartással


Kellemes Húsvéti Ünnepeket Kívánunk!

Elérhetőségek

Central Europe Lubricant Kft. - OlajShop

Központi ügyfélszolgálat: info@olajshop.hu ; +36 30 758 9933

 

Elérhetőségeink

Székhely: 2600 Vác, Szilassy út 1/A 

Adószám: 14537868-2-13

Bankszámlaszám: K&H Bank 10401103-50505454-51551014

 

Üzleteink

OlajShop Budapest: 1152 Budapest, Városkapu u. 3., +3670 452 0523 ; budapest@olajshop.hu

OlajShop Debrecen: 4030 Debrecen, Diószegi út 3-5. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 708 2572 ; debrecen@olajshop.hu

OlajShop Szolnok: 5000 Szolnok, Fék u. 1. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 219 2915 ; szolnok@olajshop.hu  

OlajShop Szeged: 6724 Szeged, Bakay Nándor u. 52. (A Rappai csavarbolt mellett, a LineaCar Autószerviz telephelyén.) +3630 768 3167 ; szeged@olajshop.hu

 

https://olajshop.hu/spg/679835,901120/Az-OlajShop-Budapesti-uzlete-uj-helyre-koltozik

Kövess minket a Facebookon is

Látogató számláló

5
7
0
6
7
9
3

TOP termékek

Központi ügyfélszolgálatunk: +36 30 758 9933 | info@olajshop.hu |  08:00-17:00

Kérdése esetén keresse központi ügyfélszolgálatunkat: +36-30/7589933 | info@olajshop.hu

Hírek, információk, újdonságok és tanácsok az autózás és a kenőanyagok világából!

Tényleg jobban kopik a motor Stop-Start üzemmódban?

Bajomi Vilmos
Bajomi Vilmos
2023.03.01 10:27
Tényleg jobban kopik a motor Stop-Start üzemmódban?

Start-Stop rendszer az autóban: tényleg jobban kopnak az alkatrészek Start-Stop módban?


Valószínűleg ismerős Önnek is a következő szituáció: megérkezik a közlekedési lámpához és leáll a motorja. Ha szerencsés, akkor újraindul a motor, amikor indulni szeretne. Irritáló, vagy okos? Az automatikus Start-Stop rendszert egyszerre utálják és szeretik az emberek.

Start-Stop rendszer

Ez a technológia nem új keletű, már a hetvenes-nyolcvanas években is használták, de mivel a járművezetők akkor furcsának és szükségtelennek tartották, nem fejlesztették tovább. Ma már szinte minden modern autó fel van szerelve ezzel a rendszerrel. Ha korábban nem látták hasznát, akkor most mégis miért terjedt el? Mert az autógyártók az üzemanyag-megtakarításra törekszenek. Rengeteg fejlesztést végeznek a hajtáslánc tized százalékos veszteségének kiküszöbölése érdekében, ami alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és ennélfogva alacsonyabb CO2-kibocsátást eredményez.

Világszerte évente több milliárd liter üzemanyagot égetnek el az autók forgalmi dugóban vagy alapjárati helyzetekben. A Start-Stop rendszer természetéből fakadóan egy nagyon könnyű megtakarítást eredményez, forgalomtól és járműtől függően 3-10% üzemanyagot takaríthat meg. Részben az elmúlt évek magas üzemanyagárai miatt a rendszer elfogadottsága az átlagos sofőrök körében is megnövekedett, és ha ez mégsem így lenne, a sofőr dönthet úgy, hogy kikapcsolja a rendszert.

De mégis mit jelent ez a motorodra nézve?

 

Lehet Ön is tudja, hogy a legtöbb motorkopás az indításkor következik be, abban a pillanatban, amikor a mozgó alkatrészeknek el kell indulniuk, miközben az még nem alakul ki a megfelelő olajnyomás.

A motor élettartama alatti kopás mennyiségének akár 75%-a ennek az indítási fázisnak tulajdonítható be. Itt az úgynevezett határkenésről beszélünk. A forgattyústengelyt és a vezérműtengely(eke)t általában a felületeken kialakult kenőfilm réteg tartja „lebegve”, amikor a tengelyek járnak, de amikor a motor le van állítva, „lesüllyednek” és a csapágyakon fekszenek.

A motor beindításának pillanatában fém a fémen érintkezés léphet fel. Ez nyilvánvalóan csak rövid ideig tarthat, általában még a tengely fél fordulatát sem teszi meg, mielőtt a kenőréteg kialakul, de még ez a rövid idő is hozzájárul a kopáshoz. Kutatások kimutatták, hogy egy Start-Stop rendszerrel felszerelt autó háromszor gyakrabban indítja be a motort, mint egy ilyen rendszerrel nem rendelkező autó.

Mit jelent ez az olaj esetében?

Szerencsére az autógyártók is tudják, hogy a fokozott kopás ennek a rendszernek a hátránya, ezért sokszor robusztusabb alkatrészeket fejlesztenek és szereltek be. Ezért egy kis mértékű extra kopás nem okoz  problémát a motor üzemelése során. Másrészt a kenőanyaggyártókkal is szorosan együttműködnek a motorgyártók, hogy megfelelő minőségű és teljesítményű kenőanyagokat fejlesszenek ki ezekre a speciális körülményekre.

Például az F1-ből ismert Petronas és a Dakar sorozatból ismert Holland Eurol portfóliójában olyan kiváló minőségű szintetikus motorolajokat talál, amelyek az Ön motorjához szabott adalék csomaggal együtt tökéletesen alkalmasak arra, hogy megvédjék a motort az ehhez hasonló nehéz körülmények között. Ezeknek a kenőanyagoknak a teljesítménye sokszor még a gyártói követelményeket is meghaladják.

Ez a védelem a nagyon alacsony viszkozitású, üzemanyag-takarékos olajokkal is elérhető, mint például az Eurol Elance FE 0W-20 vagy a Petronas Syntium 7000 RN 0W-20. Ezek olyan SAE 0W-20-as motorolajok, amiknek a gyártása során felhasznált gondosan kiválasztott adalékok elősegítik a fémfelületek elválását az indítás során, fenntartva a kenőfilmet a motor leállás után is.

A kiváló minőségű szintetikus alapolaj sértetlen marad még hosszú csereintervallumok esetén is, még olyan nehéz körülmények között is, amikor például a motor leállításakor a hőmérséklet emelkedik.

Következtetés

Tehát a megfelelő, jó minőségű olaj használatakor és az előírt csereintervallum betartásával (vagy akár lerövidítésével)  nem fizeti meg a nagyobb kopás árát az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás elérése érdekében. Nagyon fontos azonban, hogy a jármű gyártója által előírt specifikáció megegyezzen azzal a termékkel, amelyet az olajcseréhez használ.

A cikket írta: Bajomi Vilmos