A LEGÚJABB MOTOROLAJOK, AVAGY MI LESZ AZ 5W-30 UTÁN
Az ACEA és API motorolaj szabványok fejlődése
A motorolaj előírások az elmúlt évek során jelentősen megváltoztak. Mára már az viszonylag ismertté vált, hogy a SAE 5W-30 viszkozitási osztályú motorolajok az általánosan használatos motorolaj viszkozitás.
A világ azonban e téren is folyamatosan változik és bizony a legújabb, a 2010-es évek végén illetve a 2020 után gyártott gépjárművek már nem a 10-15 éve fejlesztett motorolajakat igénylik. Vagy, ha 5W-30 maradt az előírás, akkor azok teljesítményszintje nem egyezik meg a régebbi tervezésű motorolajok teljesítmény szintjével. Nézzük mögé egy kicsit, hogy mi is történik:
Az ACEA (Európai Autótervezők Szövetsége) által létrehozott kenőanyag teljesítményrendszer 1996-ban került bevezetésre.
Az ACEA két motorolaj kategóriát különböztet meg, ebből a „hagyományos” személy- és
kishaszongépjárművek motorolajai az úgynevezett “Ax/Bx” osztály.
Ezek 2016 decembertől az ACEA A3/B3, ACEA A3/B4, és ACEA A5/B5. (az ACEA A1/B1 átmenetileg kivezetésre került)
Külön kategória a kipufogógáz utókezelő berendezéssel (dízel részecskeszűrős DPF, SRC, stb.)
ellátott gépjárművekhez ajánlott motorolajok kategóriája a “Cx” osztály, ezek a motorolajok
csökkentett hamutartalommal rendelkeznek annak érdekében, hogy a motor mellett a kipufogógáz kezelő rendszereket is védjék.
Lehetnek alacsony “Low SAPS” vagy közepes “Mid SAPS” (a SAPS a szulfáthamu, foszfor és kén szavakból áll össze és a motorolaj adalékaira utal). Ezek 2016 decembertől az ACEA C1, ACEA C2, ACEA C3, ACEA C4, és új az ACEA C5 néven futó teljesítmény szintek.
Fontos még tudni, hogy a számjelzések sem minőségi emelkedést, sem más összefüggést nem takarnak. Vagyis pl. az ACEA C3 nem jobb, mint a C1, hanem teljesen más kenőanyag teljesítményszint.
A gépjárműgyártók folyamatos fejlesztésre késztetik a kenőanyag gyártókat és ezzel párhuzamosan a kenőanyagok teljesítmény szintjére vonatkozó szabványokat is folyamatosan frissíteni kell. A szabványok jelzése nem változik, de a hozzá köthető kenőanyag teljesítmények, tulajdonságok fejlődnek jelentősen is változhatnak.
Ezért nem mindegy, hogy egy kenőanyagon feltüntetett szabvány melyik évben kiadott szabványt teljesíti. Ez érdemes ellenőrízni a kenőanyag csomagolásán, ahol a gyártó általában a specifikáció mellett jelöli, hogy melyik évben kiadott / frissített szabványt teljesíti a motorolaja.
Az ACEA kenőanyag szabványokat 2002, 2004, 2007, 2008, 2010, 2012, 2016-ban frissítették.
A régebbi termékek, melyek együttesen megfeleltek az ACEA C1/C2/C3/C4 és az ACEA Ax/Bx szabványoknak az akkor még érvényes előírásokhoz igazodtak.
A jelenleg érvényes változat a 2016-os, ezzel már bizonyos pontokon (pl. TBN adalék tartalom miatt) technikailag összeférhetetlenné vált a két szabványsorozat.
Az ACEA A3/B3 és A3/B4 minimális szulfáthamu tartalmának határa sokkal magasabb az ACEA Cx sorozat előírásaihoz képest, ezért együttes alkalmazása nem lehetséges.
Lényegesen magasabbak a TBN határok, elvárások az ACEA Ax/Bx sorozat esetében, az ACEA Cx-hez képest, ami azt jelenti, hogy nagyrészt ezek már nem képesek teljesíteni az adott követelményeket, mert alacsony SAPS technológiával készültek.
A KÖVETKEZŐ GENERÁCIÓS MOTOROLAJOK:
A változás „motorja” továbbra is a károsanyag kibocsátás és az üzemanyag fogyasztás csökkentése.
Ebben az új motor konstrukciók egyik kulcsfontosságú alkatrésze a megfelelő kenőanyag. Ezekre az új fejlesztésű kenőanyagokra jellemző, hogy a SAE 5W-30-as viszkozitási osztály helyett inkább a SAE 0W-20, 0W-30-as osztályokba tartoznak, de mára már találkozhatunk 0W-16 viszkozitással is.
Tendencia, hogy a gépjárműgyártók felhagytak az általánosan is felhasználható motorolajak használatával, és egyre inkább az egyedi igényeikre paraméterezett és tesztelt kenőanyagot írják elő. Ebből következik, hogy a magasabb egyedi követelményszint miatt sok esetben csak a gépgyártói előírása lesz meg az adott kenőanyagnak, és nem feltétlen felel meg egy általános ACEA előírásnak, vagy más esetben azt túlteljesíti.
Egyre több esetben a gépgyártó a garancia feltételének szabja azt, hogy az általa kibocsátott előírást teljesítse a járműbe szervizeléskor töltött kenőanyag. Ez körültekintőbb olajkiválasztást és sokkal többféle termék használatát vetíti előre.
Nézznük pár példát azokból a legújabb kenőanyag szabványokból ahol egyedi termék használata szükséges és a hozzá javasolt, az OlajShopban elérhető motorolajokat:
- VW 508 00/509 00 SAE 0W-20 Long Life IV a VW, Audi, Seat, Skoda előírás, csak adott motorszámtól használható, az új fejlesztésű BLUEMOTION motorokhoz /pl. EA888 Gen III 2.0 TFSI 140 KW, 1.5 TSI 96 KW/110KW és az EA897 Gen I 3.0 TDI CR 160 KW/
Nem kompatibilis a VW 504 00/507 00 vagy más régebbi VW előírással!
Motorolajok VW 508.00/509.00 motorolaj specifikációval
- MB 229.71 SAE 0W-20 a legújabb Mercedes-Benz előírás OM654 motorokhoz visszafelé nem kompatibilis.
Motorolajok MB 229.71 motorolaj specifikációval
- MB 229.52 SAE 5W-30 a Mercedes-Benz BLUETECH pl. OM642 motorokhoz kell használni a régebbi 229.51 előírás helyett, annál szigorúbb követelményszint
Motorolajok MB 229.52 motorolaj specifikációval
- WSS-M2C948-B SAE 5W-20 Ford Ecoboost motorokhoz kötelezően használandó
Motorolajok WSS-M2C948-B motorolaj specifikációval
- WSS-M2C950-A SAE 0W-30 Ford TDCI Euro6-os motorokhoz kötelezően előírt motorolaj
Motorolajok WSS-M2C950-A motorolaj specifikációval
- VCC RBS0-2AE SAE 0W-20 az új VOLVO 4-hengeres benzines és dízel Volvo Drive-E motorokhoz
Motorolajok VCC RBS0-2AE motorolaj specifikációval
- Fiat 9.55535-GS1 SAE 0W-30 új Fiat Alfa Romeo Lancia benzines motorokhoz
Motorolajok Fiat 9.55535-GS1 motorolaj specifikációval
- Fiat 9.55535-DS1 SAE 0W-30 új dízelmotorokhoz
Motorolajok Fiat 9.55535-DS1 motorolaj specifikációval
- Fiat 9.55535-S3 SAE 5W-30 ACEA C3 az alapja dízelmotorokhoz
Motorolajok Fiat 9.55535-S3 motorolaj specifikációval
- PSA B71 2312 SAE 0W-30 PSA-csoport BlueHDI SRC rendszerrel szerelt autókhoz
Motorolajok PSA B71 2312 motorolaj specifikációval
- Renault RN 0720 Renault SAE 5W-30 (de lehet 0W-30) DPF szűrővel ellátott dízelmotorokhoz
Motorolajok RN 0720 motorolaj specifikációval
- Renault RN17 Renault SAE 5W-30 DPF szűrővel ellátott EUR 6 dízelmotorokhoz és benzines motorokhoz is való motorolaj. Az RN 700 és RN 710 specifikációkat váltotta le. A TGDI motrokhoz fejlesztve és ACEA C3 specifikációra épül.
Motorolajok RN17 motorolaj specifikációval
- Renault RN17 Renault SAE 5W-30 egy az ACEA C5-re épülő ultra üzemanyag takarékos motorolaj a modern, tubóval szerelt Renault dízelmotorokban való használatra ahol a 0W-20 vizskozitású motorolaj használata van előírva.
További információt kérjen kollégáinktól.
Forrás: Lavina Szerviz Kft. : http://lavina.hu/acea-motorolaj-szabvanyok-2016/
A cikket írta: Bajomi Vilmos - Olajos Vili