Elérhetőségek

Central Europe Lubricant Kft. - OlajShop

Központi ügyfélszolgálat: info@olajshop.hu ; +36 30 758 9933

 

Elérhetőségeink

Székhely: 2600 Vác, Szilassy út 1/A 

Adószám: 14537868-2-13

Bankszámlaszám: K&H Bank 10401103-50505454-51551014

 

Üzleteink

OlajShop Budapest: 1152 Budapest, Városkapu u. 3., +3670 452 0523 ; budapest@olajshop.hu

OlajShop Debrecen: 4030 Debrecen, Diószegi út 3-5. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 708 2572 ; debrecen@olajshop.hu

OlajShop Szolnok: 5000 Szolnok, Fék u. 1. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 219 2915 ; szolnok@olajshop.hu  

OlajShop Szeged: 6724 Szeged, Bakay Nándor u. 52. (A Rappai csavarbolt mellett, a LineaCar Autószerviz telephelyén.) +3630 768 3167 ; szeged@olajshop.hu

 

https://olajshop.hu/spg/679835,901120/Az-OlajShop-Budapesti-uzlete-uj-helyre-koltozik

Kövess minket a Facebookon is

Látogató számláló

6
3
9
4
2
5
5

TOP termékek

Naptár

2024. November
H
K
Sze
Cs
P
Szo
V
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Központi ügyfélszolgálatunk elérhetősége: +36 30 758 9933 | info@olajshop.hu | H-P 08:00 - 17:00

Kérdése esetén keresse központi ügyfélszolgálatunkat: info@olajshop.hu

A LEGÚJABB MOTOROLAJOK, AVAGY MI LESZ AZ 5W-30 UTÁN

A legújabb motorolaj specifikációk , avagy mi lesz az 5W-30 után...

2021.03.02 09:33
A legújabb motorolaj specifikációk , avagy mi lesz az 5W-30 után...

A LEGÚJABB MOTOROLAJOK, AVAGY MI LESZ AZ 5W-30 UTÁN

Az ACEA és API motorolaj szabványok fejlődése

 

 

A motorolaj előírások az elmúlt évek során jelentősen megváltoztak. Mára már az viszonylag ismertté vált, hogy a SAE 5W-30 viszkozitási osztályú motorolajok az általánosan használatos motorolaj viszkozitás.


A világ azonban e téren is folyamatosan változik és bizony a legújabb, a 2010-es évek végén illetve a 2020 után gyártott gépjárművek már nem a 10-15 éve fejlesztett motorolajakat igénylik. Vagy, ha 5W-30 maradt az előírás, akkor azok teljesítményszintje nem egyezik meg a régebbi tervezésű motorolajok teljesítmény szintjével. Nézzük mögé egy kicsit, hogy mi is történik:

Az ACEA (Európai Autótervezők Szövetsége) által létrehozott kenőanyag teljesítményrendszer 1996-ban került bevezetésre.

Az ACEA két motorolaj kategóriát különböztet meg, ebből a „hagyományos” személy- és
kishaszongépjárművek motorolajai az úgynevezett “Ax/Bx” osztály.
Ezek 2016 decembertől az ACEA A3/B3, ACEA A3/B4, és ACEA A5/B5. (az ACEA A1/B1 átmenetileg kivezetésre került)



Külön kategória a kipufogógáz utókezelő berendezéssel (dízel részecskeszűrős DPF, SRC, stb.)
ellátott gépjárművekhez ajánlott motorolajok kategóriája a “Cx” osztály, ezek a motorolajok
csökkentett hamutartalommal rendelkeznek annak érdekében, hogy a motor mellett a kipufogógáz kezelő rendszereket is védjék.


Lehetnek alacsony “Low SAPS” vagy közepes “Mid SAPS” (a SAPS a szulfáthamu, foszfor és kén szavakból áll össze és a motorolaj adalékaira utal). Ezek 2016 decembertől az ACEA C1, ACEA C2, ACEA C3, ACEA C4, és új az ACEA C5 néven futó teljesítmény szintek.

Fontos még tudni, hogy a számjelzések sem minőségi emelkedést, sem más összefüggést nem takarnak. Vagyis pl. az ACEA C3 nem jobb, mint a C1, hanem teljesen más kenőanyag teljesítményszint.


A gépjárműgyártók folyamatos fejlesztésre késztetik a kenőanyag gyártókat és ezzel párhuzamosan a kenőanyagok teljesítmény szintjére vonatkozó szabványokat is folyamatosan frissíteni kell. A szabványok jelzése nem változik, de a hozzá köthető kenőanyag teljesítmények, tulajdonságok fejlődnek jelentősen is változhatnak.


Ezért nem mindegy, hogy egy kenőanyagon feltüntetett szabvány melyik évben kiadott szabványt teljesíti. Ez érdemes ellenőrízni a kenőanyag csomagolásán, ahol a gyártó általában a specifikáció mellett jelöli, hogy melyik évben kiadott / frissített szabványt teljesíti a motorolaja.

 

Az ACEA kenőanyag szabványokat 2002, 2004, 2007, 2008, 2010, 2012, 2016-ban frissítették.
A régebbi termékek, melyek együttesen megfeleltek az ACEA C1/C2/C3/C4 és az ACEA Ax/Bx szabványoknak az akkor még érvényes előírásokhoz igazodtak.

A jelenleg érvényes változat a 2016-os, ezzel már bizonyos pontokon (pl. TBN adalék tartalom miatt) technikailag összeférhetetlenné vált a két szabványsorozat.

 

Az ACEA A3/B3 és A3/B4 minimális szulfáthamu tartalmának határa sokkal magasabb az ACEA Cx sorozat előírásaihoz képest, ezért együttes alkalmazása nem lehetséges.

Lényegesen magasabbak a TBN határok, elvárások az ACEA Ax/Bx sorozat esetében, az ACEA Cx-hez képest, ami azt jelenti, hogy nagyrészt ezek már nem képesek teljesíteni az adott követelményeket, mert alacsony SAPS technológiával készültek.

A KÖVETKEZŐ GENERÁCIÓS MOTOROLAJOK:


A változás „motorja” továbbra is a károsanyag kibocsátás és az üzemanyag fogyasztás csökkentése.

Ebben az új motor konstrukciók egyik kulcsfontosságú alkatrésze a megfelelő kenőanyag. Ezekre az új fejlesztésű kenőanyagokra jellemző, hogy a SAE 5W-30-as viszkozitási osztály helyett inkább a SAE 0W-20, 0W-30-as osztályokba tartoznak, de mára már találkozhatunk 0W-16 viszkozitással is.

Tendencia, hogy a gépjárműgyártók felhagytak az általánosan is felhasználható motorolajak használatával, és egyre inkább az egyedi igényeikre paraméterezett és tesztelt kenőanyagot írják elő. Ebből következik, hogy a magasabb egyedi követelményszint miatt sok esetben csak a gépgyártói előírása lesz meg az adott kenőanyagnak, és nem feltétlen felel meg egy általános ACEA előírásnak, vagy más esetben azt túlteljesíti.


Egyre több esetben a gépgyártó a garancia feltételének szabja azt, hogy az általa kibocsátott előírást teljesítse a járműbe szervizeléskor töltött kenőanyag. Ez körültekintőbb olajkiválasztást és sokkal többféle termék használatát vetíti előre.

 

Nézznük pár példát azokból a legújabb kenőanyag szabványokból ahol egyedi termék használata szükséges és a hozzá javasolt, az OlajShopban elérhető motorolajokat:

  • VW 508 00/509 00 SAE 0W-20 Long Life IV a VW, Audi, Seat, Skoda előírás, csak adott motorszámtól használható, az új fejlesztésű BLUEMOTION motorokhoz /pl. EA888 Gen III 2.0 TFSI 140 KW, 1.5 TSI 96 KW/110KW és az EA897 Gen I 3.0 TDI CR 160 KW/
    Nem kompatibilis a VW 504 00/507 00 vagy más régebbi VW előírással!

Motorolajok VW 508.00/509.00 motorolaj specifikációval

 

  • MB 229.71 SAE 0W-20 a legújabb Mercedes-Benz előírás OM654 motorokhoz visszafelé nem kompatibilis.

Motorolajok MB 229.71 motorolaj specifikációval

  • MB 229.52 SAE 5W-30 a Mercedes-Benz BLUETECH pl. OM642 motorokhoz kell használni a régebbi 229.51 előírás helyett, annál szigorúbb követelményszint

 

Motorolajok MB 229.52 motorolaj specifikációval

  • WSS-M2C948-B SAE 5W-20 Ford Ecoboost motorokhoz kötelezően használandó

Motorolajok WSS-M2C948-B motorolaj specifikációval

  • WSS-M2C950-A SAE 0W-30 Ford TDCI Euro6-os motorokhoz kötelezően előírt motorolaj

Motorolajok WSS-M2C950-A motorolaj specifikációval

  • VCC RBS0-2AE SAE 0W-20 az új VOLVO 4-hengeres benzines és dízel Volvo Drive-E motorokhoz

Motorolajok VCC RBS0-2AE motorolaj specifikációval

  • Fiat 9.55535-GS1 SAE 0W-30 új Fiat Alfa Romeo Lancia benzines motorokhoz

Motorolajok Fiat 9.55535-GS1 motorolaj specifikációval

  • Fiat 9.55535-DS1 SAE 0W-30 új dízelmotorokhoz

Motorolajok Fiat 9.55535-DS1 motorolaj specifikációval

  • Fiat 9.55535-S3 SAE 5W-30 ACEA C3 az alapja dízelmotorokhoz

Motorolajok Fiat 9.55535-S3 motorolaj specifikációval

  • PSA B71 2312 SAE 0W-30 PSA-csoport BlueHDI SRC rendszerrel szerelt autókhoz

Motorolajok PSA B71 2312 motorolaj specifikációval

  • Renault RN 0720 Renault SAE 5W-30 (de lehet 0W-30) DPF szűrővel ellátott dízelmotorokhoz

Motorolajok RN 0720 motorolaj specifikációval

 

  • Renault RN17 Renault SAE 5W-30 DPF szűrővel ellátott EUR 6 dízelmotorokhoz és benzines motorokhoz is való motorolaj. Az RN 700 és RN 710 specifikációkat váltotta le. A TGDI motrokhoz fejlesztve és ACEA C3 specifikációra épül.

Motorolajok RN17 motorolaj specifikációval

  • Renault RN17 Renault SAE 5W-30 egy az ACEA C5-re épülő ultra üzemanyag takarékos motorolaj a modern, tubóval szerelt Renault dízelmotorokban való használatra ahol a 0W-20 vizskozitású motorolaj használata van előírva.

     

     

    További információt kérjen kollégáinktól.

    Forrás: Lavina Szerviz Kft. : http://lavina.hu/acea-motorolaj-szabvanyok-2016/

    A cikket írta: Bajomi Vilmos - Olajos Vili