Elérhetőségek

Central Europe Lubricant Kft. - OlajShop

Központi ügyfélszolgálat: info@olajshop.hu ; +36 30 758 9933

 

Elérhetőségeink

Székhely: 2600 Vác, Szilassy út 1/A 

Adószám: 14537868-2-13

Bankszámlaszám: K&H Bank 10401103-50505454-51551014

 

Üzleteink

OlajShop Budapest: 1152 Budapest, Városkapu u. 3., +3670 452 0523 ; budapest@olajshop.hu

OlajShop Debrecen: 4030 Debrecen, Diószegi út 3-5. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 708 2572 ; debrecen@olajshop.hu

OlajShop Szolnok: 5000 Szolnok, Fék u. 1. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 219 2915 ; szolnok@olajshop.hu  

OlajShop Szeged: 6724 Szeged, Bakay Nándor u. 52. (A Rappai csavarbolt mellett, a LineaCar Autószerviz telephelyén.) +3630 768 3167 ; szeged@olajshop.hu

 

https://olajshop.hu/spg/679835,901120/Az-OlajShop-Budapesti-uzlete-uj-helyre-koltozik

Kövess minket a Facebookon is

Látogató számláló

6
3
9
4
0
9
0

TOP termékek

Naptár

2024. November
H
K
Sze
Cs
P
Szo
V
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Központi ügyfélszolgálatunk elérhetősége: +36 30 758 9933 | info@olajshop.hu | H-P 08:00 - 17:00

Kérdése esetén keresse központi ügyfélszolgálatunkat: info@olajshop.hu

Hírek, információk, újdonságok és tanácsok az autózás és a kenőanyagok világából!

Milyen motorolaj kell a motorkerékpáromba? 2T és 4T motorkerékpár motorolaj specikációk

Bajomi Vilmos
Bajomi Vilmos
2021.05.11 06:43
Milyen motorolaj kell a motorkerékpáromba? 2T és 4T motorkerékpár motorolaj specikációk

Hogyan válasszuk ki a megfelelő motorolajat motorkerékpárunkba!

 

Számos motorkerékpár motorolaj létezik, ami miatt a megfelelő motorkerékpár motorolaj kiválasztása nem mindig könnyű. A nem megfelelő motorolaj nem csak drága lehet, de problémát is okozhat a használata. Az autóolajokat 1998-ig használták a legtöbb motorkerékpár-olaj alapjául. Az autók technológiájának fejlődésével azonban az olajokat úgy módosították, hogy megfeleljenek a modern igényeknek. Ennek eredményeként adalékokat adtak hozzá, és súrlódásmódosítókat kevertek az olajhoz. Bár ezek a módosítások pozitívak voltak az autókban történő használatra, károsak voltak a motorkerékpárokra. 

A motorkerékpár-motorok eltérő kenési tulajdonságokat igényelnek, mint a személygépkocsik motorjai, ezért kifejezetten motorkerékpárokhoz tervezett motorolaj használata javasolt. Ez főleg azért van, mert sok esetben egy motorkerékpárolajnak nemcsak a motort, hanem a sebességváltót is kennie kell. Ezenkívül a motorkerékpárolajnak gyakran biztosítania kell a nedves tengelykapcsoló könnyű működését, amire a személygépkocsi motorolaj nem alkalmas. 

Másrészt a motorkerékpárokban és a robogókban lévő olajnak intenzívebb körülmények között kell működnie, mint az autókban, mert melegebb hőmérsékleteket, magasabb motorfordulatszámot és nagyobb teljesítménysűrűséget kell elviselnie. Ezek a körülmények jelentős terhelésnek teszik ki az olajat.

De ezek mellett sok más dolgot is figyelembe kell vennie a megfelelő motorkerékpár-motorolaj kiválasztásakor. Szüksége van szintetikus olajra, vagy elegendő lesz egy ásványi olaj? És mely specifikációkat kell figyelembe vennie?

Elsődleges kiválasztási szempont, hogy Kétütemű (2T) vagy Négyütemű (4T) motorba keressük a megfelelő motorolajat.

A két típus közötti különbség azon alapszik, hogy hányszor (löketenként) mozog a dugattyú az egyes ciklusok alatt felfelé és lefelé. Így egy négyütemű motor esetében a dugattyú minden negyedik üteme a hasznos ütem, míg egy kétütemű motor esetében a dugattyú minden második üteme hasznos. A két motortípus esetében teljesen különböző típusú motorolajra van szükség, mivel a kétütemű motoroknál az olajat előre össze kell keverni az üzemanyaggal, és az égés során az üzemanyag / olaj keveréket égeti el a motor. Ez a működési elv természetesen a négyütemű motortól eltérő olajtulajdonságokat igényel. 

 

 

A legtöbb modern motorkerékpár és robogó manapság négyütemű motorral szerelt az alacsonyabb üzemanyag fogyasztás és az alacsonyabb károsanyag kibocsátás miatt. A kétütemű motorokat általában kisebb berndezésekben találunk, mint például kertigépekben, gokartokban, motorfűrészekben, csónakmotorokban és kis méretű robogókban. Általánosságban elmondható, hogy a 2T motornak kevesebb mozgó alkatrésze van, így olcsóbbak és könnyebbek is, mindemellett kiváló teljesítmény-tömeg arányt biztosítanak. Másrészt a 4T motor lágyabb és csendes működést biztosítanak, használatuk alacsonyabb szénhidrogén (HC) és szén-monoxid (CO) kibocsátást eredményeznek.

A kenőanyag rendszer követelményei

A motorkerékpárok kenési rendszerének követelményei nagyon eltérőek lehetnek, nemcsak a motor típusától (2T vagy 4T), hanem a motorkerékpár típusától és a felhasználás jellegétől (városi használat, magas futásteljesítmény, pályázás, versenyzés) is.

Bizonyos esetekben, mint például nagyvárosokban a hideg évszakokban is gyakrabban használják a robogókat, mint a motorkerékpárokat, ezért ezeknek a speciális robogóban használt motorolajoknak sok esetben kritikus állapotban kell üzemelniük az alacsony hőmérsékleten történő működés miatt. Ezeknek az olajoknak minimalizálniuk kell a motor gyakori beindításá és leállítása, valamint a városi vezetés stop & go körülményeinek miatti felmerülő problémákat is.

A motorolajnak magas futásteljesítmény mellett is megfelelő védelmet kell nyújtania, nagyon alacsony olajfogyasztással és jó üzemanyagfogyasztással kombinálva.

A nagyon nagy fajlagos teljesítménnyel és extrém üzemi hőmérsékletű verseny motorkerékpárokhoz olyan motorolajra van szükség (ezek többnyire teljesen szintetikusak), amelynek ellen kell állnia a nagyon magas hőoxidációs stressznek és mindemellett egyenletes sebességváltást kell biztosítania a nedves tengelykapcsoló könnyű működtetésével.

 

 

Nedves tengelykapcsoló vs. száraz tengelykapcsoló

 

 

A nedves tengelykapcsolóknál a tengelykapcsoló a forgattyúházban található, amely lehetővé teszi a motorolaj számára a tengelykapcsoló alkatrészeinek olajjal történő bevonását, és ezáltal az alkatrészek alacsonyabb hőmérsékleten való működését  és csendesebb üzemelését. A nedves tengelykapcsolók gyorsabban szennyezik a motorolajat, mivel a tengelykapcsoló kopásakor keletkező minden törmelék és szennyező anyag a motor belsejében marad. A legtöbb autóipari motorolaj súrlódást módosító adalékokat tartalmaz, amelyek előnyösek egy autó vagy teherautó motorja számára, de a motorkerékpárok számára nem annyira. Ez azért van, mert ezek az adalékok zavarják a tengelykapcsoló súrlódólemezenek a működését, és a tengelykapcsoló megcsúszhat.

A száraz tengelykapcsolók esetében nem alkalmaznak "olajfürdőt". Ez azt jelenti, hogy kevesebb húzóerő és nagyobb energia jut a hátsó kerékre, a motorolaj nagyobb tisztaságú marad, ugyanakkor a tengelykapcsoló kevesebb hűtést kap az olaj hiányából fakadóan. A motor kevesebb húzóereje miatt egy olyan versenyen, mint a MotoGP, száraz tengelykapcsolót használnak, mert a versenyzésben minden apró előny segít. A száraz tengelykapcsoló hátránya azonban az, hogy gyorsabban kopik, és a motor sokkal nagyobb zajt kelt. Főleg a tartósság és a csendesség miatt a motorkerékpárok túlnyomó többsége nedves tengelykapcsolóval rendelkezik.

Szintetikus és ásványi motorolajok

Az ásványi olajokhoz képest a szintetikus kenőanyagok szélesebb hőmérsékleti tartományban nagyobb teljesítményt és jobb oxidációs stabilitást biztosítanak, ami hosszabb motorolaj élettartamot és hosszabb olajcsere periódus elérését teszi lehetővé. Például versenymotoronál és verseny körülmények között használt motorkerékpárok esetében, ahol az üzemi fordulatszám (percenkénti fordulat) és a hőmérséklet magasabb, mint a normál motorkerékpároknál, a szintetikus olaj használata ajánlott.

Motorkerékpár motorolaj specifikációk

Az olaj típusán kívül figyelembe kell venni a motorolaj specifikációját is. A legfontosabb motorkerékpár motorolaj specifikációkat a japán autóipari szabványszervezet , a JASO határozza meg. A JASO MA képesítés például nedves tengelykapcsolóval jó teljesítményt jelez, míg a JASO MB súrlódási teljesítménye eltérő. Ezért nedves tengelykapcsolóval nem alkalmas, és leginkább robogók számára ajánlott.

Kétütemű 2T motorkerékpár motorolaj specifikációk:

A JASO már 1994-ben bevezette a 2-ütemű olajok minősítési rendszerét. A modern 2-ütemű motorkerékpárok és robogók tűréshatárai jóval kisebbek, és emellett olyan olajra is szükség van, amelyek kevesebb hamut és lerakódást képeznek az égés során.

A JASO kétütemű olajosztályok a következők:

  • JASO FA: Ez a legalacsonyabb specifikáció, amely már teszteli a motorolaj kenési képességét, a mosóhatását, a kezdeti nyomatékot, a kipufogógáz füstjének mértékét és a kipufogórendszer eltömődését. Ezt a specifikációt 2005-ben hivatalosan  megszűntették és elavultnak nyilvánították, jóllehet a mai napig még mindig használják.

  • JASO FB: Ez a specifikáció valamivel magasabb teljesítményű, mint a JASO FA, és ugyanazokat a tulajdonságokat teszteli. Megnövelt kenési képességet és mosóhatást, alacsonyabb szintű füstkibocsátást és a kipufogórendszer alacsonyabb szintű eltömődését írja elő. Megfelel az ISO Global Specification EGB szabványnak.

  • JASO FC: Ez a specifikáció ugyanazokat az eredményeket kívánja meg a kenési képesség és a kezdeti nyomaték tesztjeinél, mint a JASO FB, de magasabb követelményeket támaszt a mosóhatás, a kipufogógázkibocsátás és a kipufogórendszer eltömődésével szemben. Megfelel az ISO Global Specification EGC szabványnak.

  • JASO FD: Ez a specifikáció ugyanazokkal a szabványokkal rendelkezik, mint a JASO FC, kivéve a magasabb mosóhatást. Megfelel az ISO Global Specification EGD szabványnak.

Négyütemű 4T motorkerékpár motorolaj specifikációk:

1998-ban a  bevezetésre került a JASO T903, a négyütemű motorkerékpár-olajok világszerte elismert szabványaként. Meghatározza a szükséges teljesítményszinteket a motorkerékpárok megfelelő tervezéséhez.

  • JASO MA: Motorolajok motorkerékpárokhoz nedves tengelykapcsolóval. Ezek az olajok biztosítják a szükséges súrlódási teljesítményt, hogy ezzel megakadályozzák a tengelykapcsoló megcsúszását, ezért surlódás módosító adalékot nem tartalmaznak. Ezeket az olajokat négyütemű motorkerékpár-motorokban lehet használni, ahol közös olajrendszer van a motor, a sebességváltó és a tengelykapcsoló számára. Az MA specifikációjú motorolajok minden jellegű felhasználásra alkalmasak.

  • JASO MB: Olajok motorkerékpárokhoz automata váltóval (robogók). Ezek az olajok hozzáadott súrlódás-módosítókkal biztosítják a szükséges súrlódási teljesítményt, amelyek üzemanyag-takarékos előnyöket biztosítanak. Az ilyen típusú olajok a legkisebb súrlódású olajok közé tartoznak a négyütemű motorkerékpárolajok között. Az MB olajokat nem szabad használni, olyan motorokban ahol az MA olajok használata van előírva, mivel ezek a motorkerékpárok tengelykapcsolójának csúszását okozhatják, ezért csak robogókban használhatók. A robogókban az erőátvitelt szíjak vagy láncok segítségével hajtják végre, ezért nem igényel kenést.

Egy 4t motorkerékpár motorolaj a JASO T903 tengelykapcsoló-súrlódási teszt eredménye alapján vagy MA vagy MB lehet. Ebben a tesztben három súrlódási teljesítmény-terület eredményét értékelik, meggyőződve arról, hogy az olaj nedves tengelykapcsoló alkalmazásokhoz alkalmas-e:

  • Dinamikus súrlódás: A váltás érzése és az erőátvitel a tengelykapcsoló használata során.
  • Statikus súrlódás: A nyomaték kezelhetősége és a csúszásállóság szakadási körülmények között.
  • Leállási idő: milyen gyorsan üzemel a tengelykapcsoló .

 

A fő különbség a JASO MA és az MB között az, hogy az olaj nedves tengelykapcsolóhoz alkalmas-e vagy sem.

2006-ban az MA1 és MA2 extra kategóriákként került fel a JASO MA specifikációjába. A fő különbség e két kategória között a nagyobb súrlódási teljesítményű MA2 olajok érkezése. Ez azt jelenti, hogy 2006-tól  a négyütemű motorkerékpárolajok a T903: 2006 szabványnak megfelelően már négy specifikációra oszthatók:

 

  • JASO MA: Ez a motorolaj specifikáció, amelyet a közös olajrendszeren esetében használnak (ahol a motor, a sebességváltó és a tengelykapcsoló is ugyanazt az olajat használja). Ezek az olajok nem tartalmaznak súrlódást módosító adalékot.

 

  • JASO MA1: Ez egy alacsonyabb szintű előírás azoknál a motorkerékpároknál, amiknál a motorhoz, a sebességváltóhoz és a tengelykapcsolóhoz különböző olajok szükségesek. 

 

  • JASO MA2: Ez a modern motorkerékpárok magasabb szintű előírása. Ezek az olajok alkalmasak olyan motorkerékpárokhoz, amelyek katalizátorral vannak szerelve.

 

  • JASO MB: Ez a robogó motorok alacsonyabb szintű specifikációja.

 

Ahhoz, hogy egy olaj megfeleljen a fent említett JASO előírások bármelyikének, az alábbi minőségi szintek legalább egyikének is meg kell felelnie:

API SG, SH, SJ, SL, SM
ILSAC GF-1, GF-2, GF-3
ACEA A1 / B1, A3 / B3, A3 / B4, A5 / B5, C2, C3

A cikket írta: Bajomi Vilmos