Hírek

2024.03.27

Kedves Vásárlóink!

 


Üzleteink nyitvatartása az alábbiak szerint alakul:
2024.03.29. péntek: ZÁRVA
2024.03.30. szombat: ZÁRVA
2024.03.31. vasárnap: ZÁRVA
2024.04.01. hétfő: ZÁRVA
2024.04.02.-től (kedd) a megszokott nyitvatartással


Kellemes Húsvéti Ünnepeket Kívánunk!

Elérhetőségek

Central Europe Lubricant Kft. - OlajShop

Központi ügyfélszolgálat: info@olajshop.hu ; +36 30 758 9933

 

Elérhetőségeink

Székhely: 2600 Vác, Szilassy út 1/A 

Adószám: 14537868-2-13

Bankszámlaszám: K&H Bank 10401103-50505454-51551014

 

Üzleteink

OlajShop Budapest: 1152 Budapest, Városkapu u. 3., +3670 452 0523 ; budapest@olajshop.hu

OlajShop Debrecen: 4030 Debrecen, Diószegi út 3-5. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 708 2572 ; debrecen@olajshop.hu

OlajShop Szolnok: 5000 Szolnok, Fék u. 1. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 219 2915 ; szolnok@olajshop.hu  

OlajShop Szeged: 6724 Szeged, Bakay Nándor u. 52. (A Rappai csavarbolt mellett, a LineaCar Autószerviz telephelyén.) +3630 768 3167 ; szeged@olajshop.hu

 

https://olajshop.hu/spg/679835,901120/Az-OlajShop-Budapesti-uzlete-uj-helyre-koltozik

Kövess minket a Facebookon is

Látogató számláló

5
7
0
8
0
5
2

TOP termékek

Központi ügyfélszolgálatunk: +36 30 758 9933 | info@olajshop.hu |  08:00-17:00

Kérdése esetén keresse központi ügyfélszolgálatunkat: +36-30/7589933 | info@olajshop.hu

Hírek, információk, újdonságok és tanácsok az autózás és a kenőanyagok világából!

Milyen gyakran javasolt az autóban található kenőanyagokat és folyadékokat cseréje

Bajomi Vilmos
Bajomi Vilmos
2021.08.08 16:22
Milyen gyakran javasolt az autóban található kenőanyagokat és folyadékokat cseréje

Milyen kenőanyagok és folyadékok vannak az autóban és milyen gyakorisággal javasolt ezek cseréje

Amikor az autó karbantartása és az autó folyadékjainak cseréje kerül szóba a legtöbb embernek csak a motorolaj cseréjére, illetve az ablakmosó folyadék utántöltése jut eszébe, mivel az egyiket relatíve sűrűn kell cserélni, a másik pedig elég gyakran kifogy. Kicsit távolabbról nézve, az autó időszakos karbantartását is olajcserének hívja a köznyelv, pedig sok esetben sokkal többről van szó egy-egy karbantartás során, mint a motorolaj és a szűrők cseréje.

 

Az autókban található folyadékokat alapvetően három nagy csoportba tudjuk sorolni. Ezek a kenőolajok, a folyadékok és a kenőzsírok. Egy közös bennük, hogy mindegyik elöregszik, koszolódik vagy elfogy és emiatt szükséges azt bizonyos időszakonként cserélni vagy pótolni.

Kenőanyagok közét tartoznak:

  • Motorolaj
  • Kéziváltó olaj
  • Automataváltó olaj
  • Hajtóműolajok (differenciálmű)
  • Hidraulikus tengelykapcsoló olaj
  • Hidraulika olajok / szervo olajok
  • Kompresszor olaj (AC és kompresszor)

Folyadékok közé tartoznak:

  • Fékfolyadék
  • Hűtőfolyadék
  • Szélvédőmosó folyadék

Kenőzsírok:

  • Általános kenőzsírok
  • Vízálló kenőanyagok
  • Hőálló kenőzsírok
  • Nyomásálló kenőzsírok
  • Rézpaszta

Ami az autó időszakos karbantartását illeti, a folyadékcsere valószínűleg az egyik legvitatottabb terület. Egyik oldalon vannak az autógyártók, akik megpróbálnak meggyőzni minket arról, hogy a modern autók könnyen 10 000, 20 000, sőt akár 30 000 km -t is megtehetnek az olaj- és szűrőcserék között. A másik oldalon találhatóak a régi iskola szerelői vagy azon autótulajdonosok, akik esküsznek a 3 hónap/ 5000 km olaj- és szűrőcsere intervallumra, mondjon nekik bárki bármit. Akkor kinek is van most igaza?

Átvesszük az autókban található folyadéktípusokat és segítünk meghatározni a folyadéktípus cseréjének megfelelő intervallumát.

Motorolaj és szűrők cseréje:

A motorolaj cseréjével kapcsolatos mindkét végletet (30.000 kb. vagy akár hosszabb olajcsere vagy az 5.000 km vagy 3 hónap) vallóknak vannak igazságtartamai. Mind a motorok, mind pedig a kenőanyagok hatalmasat fejlődtek az elmúlt évtizedekben és emiatt az 5.000 kilométerenként olajcsere is csak bizonyos estetekben indokolt, viszont a 30.000 km is csak bizonyos esetekben kivitelezhető. Az igazság valahol a kettő között van és az autó tényleges olajcseréjének meghatározása általában két-három dologtól függ: 

  • Milyen típusú az autó
  • Milyen típusú a motorolaj
  • Milyen gyakran, milyen távolságra és milyen vezetési stílussal használjuk az autót.

Normál vezetési körülményeknek tekintjük azt, amikor az autót rendszeresen, heti több alkalommal is hosszabb távon használják (több tíz vagy akár több 100 km) és főként autópályán vagy országúton teszik meg ezt a távolságot enyhe időben. Az autó szempontjából durva feltételeknek viszont azokat tekintjük, amelyek során a jármű rendszeresen rövid távolságokat tesz meg főként nagyvárosi nagyforgalmu és dugókkal tarkított környezetben és akár szélsőséges időjárásban.

Ilyen szempontból nézve a legrosszabb helyzetben azok a budapesti és más nagyvárosok lakosai vannak, akik reggel és este a dugóban teszik meg a napi 5-10 km-t a  munkahelyükre és onnan vissza. Ebben az esetben indokolt lehet az akár 5.000 kilométerenkénti olajcsere is főként, ha ezt az amúgy is rövid távolságot még megszakítjuk 2-3-szor utanként. Ilyen lehet például azon anyukák autója, amivel reggel iskolába, boltba majd a munkahelyre mennek.

Azt javasoljuk, hogy bárki, aki az esetek 90%-ban csak városban használja, az autóját az 5-10.000 km között cserélje a motorolajat, az olaj és a levegőszűrőt, az utastér szűrőt pedig maximum két évente.

Ásványi motorolaj vagy rész szintetikus motorolaj használata mellett törekedjünk az 5.000 km közeli olajcserére, teljesen szintetikus motorolajat használva növelhetjük az olajcserét 8-10.000 km-re is.

A motorolaj cseréje szempontjából a legjobb helyzetben azok vannak, akik 20-30 km-t vagy akár nagyobb távolságot is megtesznek minden nap és ezt az utat 90-95%-ban autópályán vagy országúton teszik meg egyenletes módon közlekedve. Ilyen például a távolabbról a munkahelyükre ingázók, vagy akár az üzletkötők autói. Ezen autók esetében elméletileg akár a 30.000 kilométerenként olajcsere is tartható amennyiben teljesen szintetikus a motorolaj, viszont mi javasoljuk, hogy ebben az esetben is maximum 15-20.000 kilóméterenként cseréljük a motorolajat és a szűrőket.

A motorolaj élettartama szempontjából előnyős dolgok:

  • rendszeresen nagyobb távolságokra való közlekedés
  • egyenletes tempó
  • folyamatosan üzemmeleg motor
  • folyamatos 2-3.000 fordulatszám közötti tartomány
  • teljesen szintetikus motorolaj
  • rendszeresen cserélt olaj és levegőszűrő
  • normál időjárás (nem túl hideg, nem túl megleg, lehetőség szerint száraz)

A motorolaj élettartama szempontjából hátrányos dolgok:

  • rendszeresen rövid távolságra való közlekedés (3-5 km)
  • folyamatos indulás és megállás
  • folyamatosan változó tempó és fordulatszám (rendszeres indulás és megállás)
  • folyamatosan magas fordulatszám használata (dízelmotor esetében tartósan 3-4.000 rpm felett, míg benzinmotor esetében tartósan 4-5.000 rpm felett)
  • agresszív vagy sportos vezetési stílus
  • ásványolaj alapú vagy rész szintetikus motorolaj
  • rendszertelenül cserélt olaj és levegőszűrő
  • szélsőséges időjárás (túl meleg, túl hideg havas, gyakran esős körülmények)

A fentiek alapján, mint ökölszabály elmondható, hogy amennyiben ránk inkább igaz az első halmazban található elemek, úgy akár 15-20.000 kilóméterenként elégséges lecserélni a motorolajat, az olaj és levegőszűrőt, viszont minél több elem igaz a második halmazból, úgy törekedni kell az egyre rövidebb, az akár 5.000 kilométerenkénti motorolaj cserére.

A váltóolajok cseréje:

Egyre több új autó már automata váltóval hagyja el a futószalagot. Ez egyik oldalról jó, mivel a modern automata váltóval szerelt autóknak általában alacsonyabb a fogyasztása, mint a kéziváltóval szerelt társaiknak (igen, erre képes a modern technika), viszont a másik oldalon egyre bonyolultabbak és kemény dió a szervizelésük (hát igen, ez az ára a modern technikának)

Sajnos egyre gyakoribb, hogy egy autó "csak" váltóolaj cserére érkezik a szervizbe, majd egy teljes váltó felújítással távozik, aminek akár milliós költsége is lehet függően a váltó bonyolultságától. Az automata váltók karbantartási igénye odáig fajult, hogy mára egy egész profitábilis üzletág épült rá.

Éppen azért, mert elég bonyolult, időigényes és drága az automata váltó javítása, törekednünk kell a váltó élettartamának lehetőségek szerinti meghosszabbítására. Ezt pedig leginkább úgy tehetjük meg, hogy bizonyos rendszeres időközönként lecseréljük a váltóban található olajat, azaz az ATF folyadékot és a szűrőt még akkor is, ha a gyártó azt mondja, hogy ez lifetime, azaz élettartam kenésű és nem szükséges a váltóolaj cseréje.

Egyre több gyártó használ szintetikus váltóolajokat és ezzel indokolják a nem ritkán 100-150.000 kilométerenként olajcserét az automata váltóban vagy akár nem is javasolják a váltóolaj cseréjét.

Hagyományos, azaz hidromechanikus automata váltók esetében véleményünk szerint a rendszeresen nagyobb távolságra vezető és normál vezetési stílus használónak elegendő akár 80-100.000 kilóméterenként cserélni az automata váltóban az olajat, amennyiben a gyártó nem ír elő ennél sűrűbb olajcserért.

Azoknak, akik városi közlekedésben, rövid távolságokra sok indulással és megállással használják az autót, vagy gyakran vezetnek sportosan, javasolt az ennél sűrűbb, akár 60.000 kilométerenként olajcsere az automata váltóban.

A CVT, azaz fokozatmentes váltóval szerelt autók esetében (általában a japán modellek) javasolt a gyártó által meghatározott, általában 100.000 km körüli olajcsere periódust betartani.

A duplakuplungos (DCT, DSG, PDK, stb.) váltóval szerelt autók esetében általában 50-60.000 km a gyárilag meghatározott olajcsere, amit feltétlen muszáj betartani és csak abban az esetben szükséges az ennél sűrűbb csere intervallum, ha valaki extrém kis távolságokra használja az autót nagyon gyakori indulásokkal és megállásokkal. Ennél a váltó típusál extrém fontos a gyártó által előírt specifikációval rendelkező váltolaj használata.

És végezetül marad a kéziváltóval szerelt autók  váltóolaj cseréje. A kéziváltók esetében mind a szerelése, mind az olajcseréje sokkal egyszerűbb, mint az automata váltóknál. Általában egyszerűen leeresztik az olajat az olajleeresztő csavarnál, majd feltöltik az olajbetöltő nyíláson keresztül.

Kéziváltók esetében javasolt a váltóolajat 50-60.000 kilométerenként le cserélni, hacsak a gyártó nem írja elő az ennél gyakoribb olajcserét és a váltóolaj kiválasztásakor mindig tartsuk be a gyártó által javasolt viszkozitást és specifikációt.

Differenciálművekben és az összkerékhajtások erőátviteli rendszerében használt hajtómű olajok cseréje:

Mivel a differenciálműnek (hátsókerék hajtású autók) és az összkerékhajtások esetében a hajtómű és az erőátviteli rendszernek a felújítása nem olcsó dolog, itt is érdemes az élettartam meghosszabbítására törekedni. Ezt elsődlegesen a kenéshez használt hajtóműolaj rendszeres cseréjével tehetjük meg. Ennek javasolt csereperiódusa 50.-60.000 km. Itt is javasolt a megfelelő viszkozitású és specifikációjú hajtóműolaj használata.

Hűtőrendszer karbantartása és a hűtőfolyadék cseréje:

A hűtőrendszert javasolt minden motorolaj csere alkalmával átnézni és ellenőrizni egyrészt a hűtőfolyadék szivárgását másrészt a folyadék koncentrációját. A hűtőfolyadék koncnetrációja fontos a vízpumpa csapágyának kenése szempontjából. Magát a hűtőfolyadékot javasolt 4-5 évente  vagy 100-150.000 kilóméterenként lecserélni és a csere alkalmával magát a hűtőrendszert átmosni lehetőség szerint úgy, hogy a fűtőradiátor és a motorblokk is át öblítésre kerül. Azért szükséges a hűtőfolyadék rendszeres cseréje és a rendszer átöblítése, mert a használat során a hűtőfolyadék szennyeződik és akár lerakódásokat, tömődéseket, de akár korróziót is okozhat a rendszerben, ami egytől- egyik szivárgáshoz is vezethet.

Fékfolyadék cseréje:

A hűtőfolyadék mellett a másik elhanyagolt terület a fékfolyadék rendszeres cseréje. Mivel biztonsági berendezésről beszélünk, a teljes fékrendszert ellenőrizni kell minden olajcsere alkalmával és a teljes fékfolyadékot javasolt (na, jó, mivel fékről beszélünk: Kell) 2-3 évente lecserélni, mivel a fékfolyadék magába veszi a környezeti párát és ezáltal nő a nedvesség tartalma, ami egyrészt a fék rendszer egységeinek a korróziójához, másrészt a fékfolyadék forráspontjának csökkenéséhez, ami pedig a fékezési tulajdonsághoz vezet. Szokták mondani, hogy ezt az autót csak nagyon ritkán használjuk városon kívül, ezért ritkábban (általában soha) cseréljük a fékfolyadékot.

Nos, ki az, aki szeretné, hogy e ritka alkalmak egyikén egy hegyről lefele gurulva az út végére már egyáltalán ne fékezzen az autó, azért mert a nedvességtartalom miatt lecsökkent a fékfolyadék forráspontja??? Szerintem ezt senki sem szeretné...

A szervó folyadék cseréje:

Ha az autójában nem elektromos, hanem hidraulikus szervo van, akkor a szervo folyadékidőszakosan cserére szorul. A szervo egy hidraulikus rendszer, amiben a folyadék nem kenésre, hanem úgymond "csak" erőátvitel célját szolgálja, emiatt szokták mondani, hogy nem szükséges a cseréje. Mi ennek ellenére javasoljuk a szervo folyadék cseréjét 50-60.000 kilométerenként amiatt az egy dolog miatt, mert a hidraulikus rendszerek általában nagyon érzékenyek a hidraulika folyadék (jelen esetben a szervo folyadék) tisztaságára, amit a rendszeres folyadék cserével tudunk biztosítani. Ezzel gyakorlatilag a szervo hidraulika rendszer élettartamát tudjuk megnövelni.

Kenőzsírok, kenési pontok kenése:

A kenőzsírok használata az egyik legvitatottabb témakör. Az után zsírozás általában nem kilóméterhez van kötve, hanem szemrevételezéssel történik a szükségesség megállapítása. Érdemes a főbb zsírozási pontokat időszakosan átnézni. A mai modern kenőzsírok használata mellett általában az első 100-150.000 km megtételéig ritkán szükséges az után zsírozás minden zsírozási ponton. Erre korábban a futómű a zsírozási pontjain van szükség. Egyéb zsírozási pontok általában a futóműben, a korányműben, a váltóműben és egyes karosszéria elemek találkozásánál van szükség. 

Jól tudjuk, hogy egy autó esetében a kenőanyagok és folyadékok cseréje az egyik legvitatottabb témakör. Ennél már csak az lehetet vitatottabb, hogy melyik a legjobb motorolaj :-)

A fent leírt gondolatok nem tények, hanem a mi és a velünk kapcsolatban lévő szerelők és kenéstechnikához értő szakértők félig objektív félig pedig szubjektív véleménye, ami sok esetben több 10 éves gyakorlati tapasztalaton alapszik és elsődlegesen a berendezés élettartamának növelése érdekében került megállapításra. 

A cikket írta: Bajomi Vilmos