Hírek

2021.05.19 11:22

Kedves Vásárlóink!

Szentmihályi úti üzletünk 2021.05.21.-én 12 órától leltár miatt zárva lesz.

A rendelések átvételére 12 óráig van lehetőségük.

Üzletünk 2021.05.25.-től normál nyitvatartás szerint érhető el.

Köszönjük megértésüket,

Az OlajShop csapata

Elérhetőségek

Central Europe Lubricant Kft. - OlajShop

Központi ügyfélszolgálat:

info@olajshop.hu +36 30 758 9933,

Csomagfeladással, kiszállítással kapcsolatban:

csomag@olajshop.hu +36 30 839 9121 

Cím: 

Székhely: 2600 Vác, Szilassy út 1/A

Adószám: 14537868-2-13

Bankszámlaszám: MKB Bank Zrt: 10300002-13179648-00014907

Üzleteink Elérhetősége

OlajShop Budapest: 1154 Budapest, Szentmihályi út 114., +3670 452 0523 ; budapest@olajshop.hu

OlajShop Vác: 2600 Vác, Szilassy út 1/A (Vörösház), +3630 758 9933 ; info@olajshop.hu

OlajShop Debrecen: 4030 Debrecen, Diószegi út 3-5. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely) +3630 708 2572 ; debrecen@olajshop.hu

OlajShop Szeged: 6724 Szeged, Kossuth Lajos sugárút. 112. (Kwik Fit gyorssszerviz telephely, a Magyar Autóklub mellett) +3630 768 3167 ; szeged@olajshop.hu

 


Kövess minket a Facebookon is

Kiszállítási és személyes átvételi lehetőségek

Tanúsítvány

SSL Certificate
Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz

Látogató számláló

3
1
6
6
8
8
1

Naptár

2021. Szeptember
H
K
Sze
Cs
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 

4T (négyütemű) olajok

Miben különböznek a négyütemű motorblokkok az autók motorjaitól?

Elsősorban nagy literteljesítményűek és általában magasabb fordulatszámon üzemelnek. Gyakori megoldás, hogy a motort, a hajtóművet, és a tengelykapcsolót ugyanaz a kenőanyag keni. Az olaj szempontjából ez a legbonyolultabb megoldás!

A négyütemű motorkerékpárok olajainak legfontosabb feladata az égésteret határoló szerkezeti elemek és a csapágyak hűtése és kenése. Az égéstér tömítése, az égéstér tisztítása, a korom eltávolítása, a karbon- és lakklerakódások megakadályozása, a fémfelületek korrózióvédelme, a kopás és berágódás megakadályozása, a hajtómű kenés (közös olajterű konstrukcióknál), valamint a tengelykapcsoló kenése.

A négyütemű motorkerékpárok olajainak legfontosabb tulajdonságai a magas motorikus teljesítményszint és a megfelelő súrlódási karakterisztika. A személygépkocsi motorolajok teljesítményszint szempontjából még megfelelnének, a súrlódási karakterisztika szempontjából azonban általában nem. 

Tovább

A motorkerékpár olajok teljesítményszintjei

A motorkerékpár motorolajoknál leggyakrabban használt teljesítményszinteket a JASO (Japanise Automotive Standards Organisation) írja elő, mivel Japán a világ legjelentősebb motorkerékpár exportőre. A mindennapokban találkozhatunk a TISI (Thai Industrial Standards Institute) és az API (American Petroleum Institute) követelményrendszereivel is.

JASO specifikációk

Az ún. JASO specifikációk a magas motorikus teljesítményszintre vonatkozó előírásokon túlmenően a motorolaj súrlódására vonatkozó mérőszámokra épülnek. A négyütemű motorkerékpár motorolajokra vonatkozó legújabb szabvány (JASO T 904:2006)  az olajokat elsősorban a „kuplung teljesítményük” alapján négy csoportba sorolja (JASO MA, MA1, MA2, MB). A motorolaj tengelykapcsoló teljesítménye az olaj nedves kuplungban biztosított súrlódási tulajdonságok összességére visszavezethető jelzés.

A JASO T 9004:2006 szabvány alapján besorolt termékek legfontosabb jellemzői:

– Dinamikus Súrlódási-karakterisztika Index (Dynamic Frictional Characteristic Index – DFI): a tengelykapcsoló csúszási hajlamára utaló szám

– Statikus Súrlódási-karakterisztika Index (Static Frictional Characteristic Index – SFI): a tengelykapcsoló magas nyomaték hatására bekövetkező csúszás mértéke
– Leállási idő index (Stop Time Index – STI): a tengelykapcsoló kapcsolási gyorsaságára utaló mérőszá

A súrlódási mérőszámok alapján alkotott teljesítményszint kategóriák

JASO MB, magas súrlódású motorolaj, ha bármelyik súrlódási index az MB kategóriára vonatkozó tartományba esik
JASO MA, alacsony súrlódású motorolaj, ha egy súrlódási index sem esik az MB kategória tartományába, de egy vagy több index kívül esik az MA1, vagy MA2 kategóriákra vonatkozó tartományokon
JASO MA1, az MA kategória magasabb súrlódási tartományába eső motorolaj, ha valamennyi súrlódási index az MA1 kategóriára vonatkozó tartományba esik
JASO MA2, az MA kategória alacsonyabb súrlódási tartományába eső motorolaj, ha valamennyi súrlódási index az MA2 kategóriára vonatkozó tartományba esik

API specifikációk
Az API specifikációk közül négyütemű motorkerékpárokhoz a személygépkocsi specifikációk használatosak (részletek lentebb)

Napjaink nagyteljesítményű motorkerékpárjainak nyomatéka esetenként eléri, sőt meghaladja a 150-160Nm-t, melyet 6.000 és 7.500-as fordulatszám környékén érnek el. A minimálisan előírt JASO MA teljesítményszint pontosítása (MA1 vagy MA2) tehát a legkorszerűbb, nedves tengelykapcsolóval szerelt motorkerékpárok kapcsolási teljesítményének rögzítése érdekében nagy előrelépés a korábbi MA illetve MB teljesítményekkel szemben.

Az igazi áttörést persze ezek korábbi megjelenése hozta, ugyanis az API által meghatározott és a motorkerékpárokban is használt benzinmotor teljesítményszintek nem vizsgáltak tengelykapcsoló teljesítményt. Az API a négyütemű motorkerékpárokhoz változtatás nélkül ajánlja a benzinmotorokhoz előírt teljesítményszinteket. Ez abban az esetben teljesen helytálló, ha nem vesszük figyelembe, hogy a nedves tengelykapcsolóval szerelt motorok más tulajdonságokat is igényelnek, mint a négyütemű személygépjárművekbe épített Otto-motorok.

A motorkerékpárokhoz ajánlott legalacsonyabb API teljesítményszint, az SE nem minden esetben alkalmazható a legkorszerűbb motorokban. Az API minimálisan előírt motoros teljesítményszintet rögzít, és nem veszi figyelembe a speciális súrlódási karakterisztikát kívánó nedves tengelykapcsoló sajátos követelményeit.

A gyártók minimális igényként általában API SF, SG, SH és SJ teljesítményszintet írnak elő a motorkerékpárokhoz, azonban a személygépjármű motorolajok használatával az erőátviteli rendszer hatásfoka jelentősen romlik. Az egyetlen, kifejezetten négyütemű motorkerékpárokra vonatkozó előírásokat a JASO fogalmazta meg.

Tovább