A motorkerékpár olajok teljesítményszintjei
A motorkerékpár motorolajoknál leggyakrabban használt teljesítményszinteket a JASO (Japanise Automotive Standards Organisation) írja elő, mivel Japán a világ legjelentősebb motorkerékpár exportőre. A mindennapokban találkozhatunk a TISI (Thai Industrial Standards Institute) és az API (American Petroleum Institute) követelményrendszereivel is.
JASO specifikációk
Az ún. JASO specifikációk a magas motorikus teljesítményszintre vonatkozó előírásokon túlmenően a motorolaj súrlódására vonatkozó mérőszámokra épülnek. A négyütemű motorkerékpár motorolajokra vonatkozó legújabb szabvány (JASO T 904:2006) az olajokat elsősorban a „kuplung teljesítményük” alapján négy csoportba sorolja (JASO MA, MA1, MA2, MB). A motorolaj tengelykapcsoló teljesítménye az olaj nedves kuplungban biztosított súrlódási tulajdonságok összességére visszavezethető jelzés.
A JASO T 9004:2006 szabvány alapján besorolt termékek legfontosabb jellemzői:
– Dinamikus Súrlódási-karakterisztika Index (Dynamic Frictional Characteristic Index – DFI): a tengelykapcsoló csúszási hajlamára utaló szám
– Statikus Súrlódási-karakterisztika Index (Static Frictional Characteristic Index – SFI): a tengelykapcsoló magas nyomaték hatására bekövetkező csúszás mértéke
– Leállási idő index (Stop Time Index – STI): a tengelykapcsoló kapcsolási gyorsaságára utaló mérőszá
A súrlódási mérőszámok alapján alkotott teljesítményszint kategóriák
JASO MB, magas súrlódású motorolaj, ha bármelyik súrlódási index az MB kategóriára vonatkozó tartományba esik
JASO MA, alacsony súrlódású motorolaj, ha egy súrlódási index sem esik az MB kategória tartományába, de egy vagy több index kívül esik az MA1, vagy MA2 kategóriákra vonatkozó tartományokon
JASO MA1, az MA kategória magasabb súrlódási tartományába eső motorolaj, ha valamennyi súrlódási index az MA1 kategóriára vonatkozó tartományba esik
JASO MA2, az MA kategória alacsonyabb súrlódási tartományába eső motorolaj, ha valamennyi súrlódási index az MA2 kategóriára vonatkozó tartományba esik
API specifikációk
Az API specifikációk közül négyütemű motorkerékpárokhoz a személygépkocsi specifikációk használatosak (részletek lentebb)
Napjaink nagyteljesítményű motorkerékpárjainak nyomatéka esetenként eléri, sőt meghaladja a 150-160Nm-t, melyet 6.000 és 7.500-as fordulatszám környékén érnek el. A minimálisan előírt JASO MA teljesítményszint pontosítása (MA1 vagy MA2) tehát a legkorszerűbb, nedves tengelykapcsolóval szerelt motorkerékpárok kapcsolási teljesítményének rögzítése érdekében nagy előrelépés a korábbi MA illetve MB teljesítményekkel szemben.
Az igazi áttörést persze ezek korábbi megjelenése hozta, ugyanis az API által meghatározott és a motorkerékpárokban is használt benzinmotor teljesítményszintek nem vizsgáltak tengelykapcsoló teljesítményt. Az API a négyütemű motorkerékpárokhoz változtatás nélkül ajánlja a benzinmotorokhoz előírt teljesítményszinteket. Ez abban az esetben teljesen helytálló, ha nem vesszük figyelembe, hogy a nedves tengelykapcsolóval szerelt motorok más tulajdonságokat is igényelnek, mint a négyütemű személygépjárművekbe épített Otto-motorok.
A motorkerékpárokhoz ajánlott legalacsonyabb API teljesítményszint, az SE nem minden esetben alkalmazható a legkorszerűbb motorokban. Az API minimálisan előírt motoros teljesítményszintet rögzít, és nem veszi figyelembe a speciális súrlódási karakterisztikát kívánó nedves tengelykapcsoló sajátos követelményeit.
A gyártók minimális igényként általában API SF, SG, SH és SJ teljesítményszintet írnak elő a motorkerékpárokhoz, azonban a személygépjármű motorolajok használatával az erőátviteli rendszer hatásfoka jelentősen romlik. Az egyetlen, kifejezetten négyütemű motorkerékpárokra vonatkozó előírásokat a JASO fogalmazta meg.