A hajón vagy a csónakmotorban több helyen találkozhatunk olajjal. Négyütemű csónakmotorok esetében a hajtóműben és a motorban, míg a kétütemű változatoknál a hajtóműben és az üzemanyagban található még olaj. Természetesen az utóbbit (tc w3) mi töltjük bele az üzemanyagba. Akár volt télen olajcsere akár nem, az üzembehelyezést megelőző tavaszi első átvizsgálás során ellenőrizzük az olaj minőségét és az olajszintet. Ha az olaj nagyon szennyezett vagy alacsony a szintje, akkor mindenféleképpen cseréljük ki. Soha ne töltsünk rá olajat, hanem az egészet egyben cseréljük le. Ha idegenkedünk ezektől a munkálatoktól, akkor mindenféleképpen keressünk fel egy hivatalos csónakmotor szervizt.
2 ütemű csónakmotorok kenési praktikáiról ITT OLVASHAT bővebben
A National Marine Manufacturers Association (NMMA) meghatározta a motorolaj specifikációját a kétütemű alkalmazásokhoz, a TC-W3®. Ennek a specifikációnak a célja a megfelelő olajteljesítmény biztosítása a motorok védelme és a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. A követelmények számos értékelést tartalmaznak, amelyek a vízi járművek kétütemű motorjainak teljesítményére vonatkoznak, ideértve a folyékonyságot, a keverhetőséget, a rozsdamegelőzést és az anyagok kompatibilitását. Ezen túlmenően két különböző motormodellen szigorú körülmények között, 100 órán keresztül tesztelni kell, hogy bebizonyítsák, az olaj képes megvédeni a berendezést.
Amint az olajkészítmények bizonyítják a specifikáció szükséges teljesítményét, az NMMA tanúsítási rendszert bocsát ki, amely lehetővé teszi a tanúsított olajszállítók számára, hogy termékeiket ezekkel a minősítésekkel forgalmazzák. Ez bizalmat ad a fogyasztókban, hogy megfelelő minőségű olajat vásárolnak, hogy megóvják berendezéseiket a vízi alkalmazásokhoz.
A TC-W3 ® olajszabvány teljesítmény alapú minősítési program. A követelmények magukban foglalják a folyékonyság, keverhetőség, rozsda, kompatibilitás stb. különböző próbapadi tesztjeit, valamint a motorteszteket a gyűrűk összetapadásának és a szén felhalmozódásának megelőzésére a dugattyúkon és a motor egyéb részein. A motortesztek egy Johnson 40 LE-s és két egymást követő 15 LE-s Mercury tesztet tartalmaznak, amelyek mindegyike szigorú körülmények között fut 100 órán keresztül. Két további motortesztet is végeznek a magas szintű kenési teljesítmény biztosítása érdekében. A tesztelési folyamat átfogó és költséges, de megéri az eredményt a fogyasztók és a gyártók számára.
forrás és további információ: https://www.nmma.org/certification/oil/tc-w3